با میزان جرائم قرارداد کرسنت، به این نتایج می‌رسیم که می‌توان؛ 30 هزار کیلومتر آزادراه ساخت و 185 هزار تخت به بیمارستان‌های کشور اضافه کرد و بیش از 60 هزار مدرسه در کشور احداث کرد و که تقریبا معادل بودجه عمومی سال جاری کشور است.

با جرائم و عدم النفع 50 میلیارد دلاری کرسنت چه کارهایی می توان کرد؟
گروه اقتصادی مشرق - قرارداد کرسنت در اوایل دهه 80 و در دولت اصلاحات و در زمان وزارت بیژن زنگنه میان ایران و شرکت اماراتی کرسنت منعقد شد.

در این قرارداد به دلایل مختلف، قیمت گاز صادراتی ایران به امارات بسیار ناچیز در نظر گرفته شده بود که با ورود نهادهای نظارتی، جلوی اجرای این قرارداد خسارت‌بار  گرفته شد.

متعاقبا شرکت کرسنت از ایران به علت عدم اجرای قرارداد به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت کرد که دفاع ایران نیز مستندات بروز فساد در این قرارداد بود که کفه ترازو را به نفع ایران بازگرداند.

متاسفانه با بازگشت مدیران سابق دخیل در قرارداد به وزارت نفت در دولت یازدهم، کفه ترازو به نفع طرف اماراتی بازگشت و آنطور که دو تن از وزرای دولت گفته‌اند ایران تاکنون 14 (نقل قول علی جنتی وزیر ارشاد) تا 18 میلیارد دلار (نقل  محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت) در این پرونده جریمه شده است.

به گفته دکتر علیرضا زاکانی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس، در پرونده پر از فساد کرسنت 50 میلیارد دلار خسارت شامل جرائم و عدم‌النفع به کشور وارد می‌شود.

رقم 50 میلیارد دلار با محاسبه قیمت کنونی دلار در بازار آزاد (3700 تومان) حدود 185 هزار میلیارد تومان می‌شود.

با خسارت 50 میلیارد دلاری کرسنت چه می‌شد کرد؟

یک مقایسه ساده نشان می‌دهد خسارت کرسنت بر اقتصاد ایران تا چه حد عظیم است.

رقم 185 هزار میلیارد تومانی خسارت کرسنت  تقریبا معادل بودجه عمومی سال جاری کشور است.

با مقایسه خسارت کرسنت با آمارهای بانک مرکزی، به این نتایج می‌رسیم: خسارت کرسنت 6 برابر بودجه عمرانی سال 93، 5 برابر کل یارانه نقدی پرداختی به 75 میلیون ایرانی در یک سال، 1.3 برابر هزینه‌های جاری دولت در سال 93، 18.5 برابر کل بدهی بابک زنجانی، 4.6 برابر خط اعتباری اختصاص‌ داده شده برای ساخت 2 میلیون واحد مسکن مهر در دولت قبل، 2 برابر کل مطالبات معوق بانک‌ها و 2.6 برابر کل درآمدهای مالیاتی سال 93 است.

به عبارت دیگر با مبلغ خسارت کرسنت می‌توان بودجه عمرانی 6 سال کشور را تامین کرد؛ یا 4.5 سال اعتبار یارانه نقدی پرداختی به مردم را که دولت یازدهم آن را مصیبت عظما می‌داند، پرداخت کرد.

با 185 هزار میلیارد تومان خسارت کرسنت می‌توان ساخت 8 میلیون واحد مسکن مهر را تضمین کرد و تمام مستاجران کشور را خانه‌دار کرد. با این رقم می‌توان به بیش از 9 میلیون زوج وام ازدواج 20 میلیون تومانی پرداخت کرد.

با جرائم و عدم النفع 50 میلیارد دلاری کرسنت چه کارهایی می توان کرد؟

از آنجا که هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه به طور میانگین 6 میلیارد تومان است، با رقم خسارت کرسنت می‌توان 30 هزار کیلومتر آزادراه ساخت. این در حالی است که هم‌اکنون کشورمان فقط 2300 کیلومتر آزادراه دارد. به عبارت دیگر با پول خسارت کرسنت تقریبا می‌توان تمامی جاده‌های کشور را به بزرگراه تبدیل کرد.


از آنجا که برای ایجاد هر تخت بیمارستان یک میلیارد تومان اعتبار لازم است، با پول کرسنت می‌توان 185 هزار تخت به بیمارستان‌های کشور اضافه کرد و انقلابی در نظام سلامت ایران ایجاد کرد. لازم به ذکر است تعداد تخت بیمارستانی در بخش خصوصی و دولتی در کشور جمعا به عدد 120 هزار تخت می رسد.

همچنین با توجه به این که هزینه ساخت هر مدرسه 3 میلیارد تومان عنوان شده است، با پول خسارت کرسنت می‌توان بیش از 60 هزار مدرسه در کشور احداث کرد که معادل نصف مدارس و مجتمع‌های آموزشی موجود در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • ناشناس ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    اگر نرخ دلار را 3000 تومان حساب کنیم خسارت 50 میلیارد دلاری کرسنت معادل 50 برابر سه هزار میلیارد تومان است .
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    دکتر زاکانی عزیز دست شما درد نکنه بابت افشا سازی این بی شرفها منتها گله ما از شما این است شما که می دانید و چرا گذاشتید این اقایون امور را در دست بگیرند چرا گذاشتید زنگنه دوباره وزیر نفت شود چرا کسی جلوی اینها را نمی گیره چرا قوه قضاییه وارد ماجرا نمی شه ما مردیم دیگه به ته خط رسیدیم پس کی باید جلو ظلم اینا را بگیره والله ...
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    مساله اینجاست که چرا دولت آقای احمدی نژاد با اقداماتی که درمورد پرونده انجام داد(یا بهتر است بگوییم نداد) باعث چندبرابرشدن زیان ایران شد؟ راستی با پول خوردهای بابک زنجانی چه میشد کرد؟ با سه هزارمیلیارد؟ با تالارهای کیش؟ زمین های قشم؟ راه آهن گرگان مشهد؟ گمرک؟ تامین اجتماعی؟ و.... اصلا با بیشترین درامدهای نفتی تاریخ ایران چه میشد کرد؟
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    عجب مشرق تویی یا جهان نیوز ؟ یکم دیر نیست دو سال از وزارت بیژن گذشته تازه یادت اومده ؟ شما برو واسه احمدی نژاد خبر بساز .
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    50 میلیارد دلار ضرر و ایران در سال 2012 هم 52 میلیارد دلار نفت فروخته یعنی یک سال از پول نفت رفت
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    حالا خوبه محمود این قرارداد رو لغو کرد.حالا روحانی باید جواب بده؟کمی انصاف بد نیست یک روزی باید جواب این بد اخلاقی ها رو بدید
  • ناشناس ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    قرارداد کرسنت در سال 80 در دولت اصلاحات منعقد شد و خود زنگنه تا سال 84 فرصت داشت آنرا اصلاح و اجرایی کند
  • ناشناس ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    اگر نرخ دلار را 3000 حساب کنیم فقط جریمه 18 میلیارد دلاری کرسنت 18 برابر سه هزار میلیارد تومان است .
  • ناشناس ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    دکتر احمدی نژاد اقدامات بسیاری برای مختومه شدن این پرونده انجام داد اما با عوض شدن دولت...
  • ناشناس ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    انشاءالله قوه قضاییه به پرونده فساد عظیم کرسنت خارج از نوبت رسیدگی نماید .
  • وحید ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    از مجلس و قوه قضائیه درخواست داریم با جدیت این فساد ننگین رو بررسی کنن و افراد مقصر رو به اشد مجازات برسونن.
  • مسعود ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    کرسنت نتیجه بی تدبیری است .
  • وحید ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    چرا عزیزم میخوای این فساد رو انکار کنی چرا ازش فرار میکنی دلیلیت چی که وقتی به بزرگترین پرونده فساد تاریخ ایران میخواد رسیدگی بشه ناراحت میشید فقط به خاطر اینکه از احمدی نژاد خوشت نمیاد تمام فسادها باید بررسی بشه چه در این دولت چه در دولت قبل و لعنت خدا بر کسی که در این پرونده ها مسامحه کنه.
  • ناشناس ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    مجلس محترم باید وزیر نفت را استیضاح نماید .
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    به اندازه یک صدم خساراتی که احمدی نژاد به کشور زد نیست!! پس حساب کنید با اونا چکارهایی میشد کرد!!
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    یکی از مهمترین مشکلات، همصدا شدن بعضی مسئولین با رسانه های دشمن است و متاسفانه بعضی از مردم عزیزمان هم از چنین مسئولینی تبعیت میکنند
  • مسافر تنها ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    بنابراین احمدی نژاد 5000 میلیارد دلار درامد کشور را به عربها داده اقای صابری شما ظاهرا مشکل درک از مسائل اقتصادی دارید با دکترا کیلوی شما بهتر از این تحلیل نمی شد
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    همان کارهایی که با700میلیارد دلاردرامد نفت دوره احمدی نژاد کردید!
  • ناشناس ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    دکتر احمدی نژاد با توسعه صنایع هسته ای و هوافضا و موشکی و پتروشیمی و فولاد و سیمان و توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی و ساخت 4 میلیون مسکن مهر و هزاران کیلومتر خطوط ریلی و اتوبان غیره بیشترین خدمات را به کشور ارائه کرد .
  • ناشناس ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    در دولت قبل هیچ قراردادی همانند کرسنت که مغایر منافع ملی ما باشد منعقد نشد .
  • پسر ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    اگه بتونن با آقازاده ها برخورد کنن شاهکار کردن
  • هابیل ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    جالبه اینقدر پررو هستید واقعیت رو نمیگید! واقعا واستون متاسفم حتی نمیدونید قضیه چیه
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    خواهش میکنم به این سوالات پاسخ بدید: 1- کسانیکه مدعی قیمت پایین در فروش کرسنت بودن و در سال 84 اون رو یک طرفه لغو کردن چطور در تمام مدتی که قدرت داشتن نتونستن این گاز رو به قیمتی بالاتر بفروشن؟ 2- در تمام این مدت گازی که میتونست به فروش برسه متاسفانه سوزانده شده. مسئول این امر آیا کسانی نیستن که قرارداد رو لغو کردن؟
  • رهرو ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    قرار نیست که چون یه نفر خسارت زده به کشور تا آخر عمر همه بیان بگن چون فلانی خسارت زد پس این به اون در! آخه تا کی باید چوب ندانم کاری برخی ها رو خورد! همون اوایل که بحث تشکیل کابینه بود دکتر توکلی به همراه بعضی از کارشناسا مرتباً به رئیس جمهور روحانی تذکر دادن که اومدن آقای زنگنه باعث صدور رأی به ضرر ما میشه. اما کو گوش شنوا! همه کارها شده حزب بازی! نگاهی به لیست کابینه بندازید متوجه تقسیم می شید! مثلاً به جای خانم ابتکار که هیچ کار خاصی جز مدد گرفتن از باد و قضا و قدر انجام نمی دن نمی شد از یکی از تحصیل کرده های مهندسی محیط زیست که کارهای اجرایی هم داشته استفاده کرد؟ "به خاطر وقتی که گذاشتم کامنت رو تأید کنید. ممنون"
  • اهوازی ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    درباره گاز مفت خوراک پتروشیمی ها هم بنویسید.
  • ناشناس ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    0 0
    کرسنت در سال 80 توسط آقای زنگنه منعقد شد و خود ایشان تا سال 84 فرصت داشت آنرا اصلاح و اجرا نماید .
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    شما ی نگاهی به این لینک بنداز ببین اون درآمدهایی که ازش دم می زنید کجا خرج شده http://goo.gl/7sSauS
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    جناب استاد خدمتتون عارضم که ی کمی اطلاعاتت رو بالا ببر، اون گازی که میسوزه به عنوان گاز همراه هست و اغلب تصفیه نشده و قابل مهار کردن نیست که سوخته میشه، به علت نبود فتاوری و تجهیزات و یا وجود مواد آلاینده ی فراوون که صرفه ی اقتصادی واسه پالایشش رو از بین میبره، ضمنا خدمتتون عارضم که قیمت 35 دلار به ازای 1000 مترمکعب گازی که از امارات قرار بود گرفته بشه زیر قیمت استخراج و فراوری هست در حالی که امارات در همون زمان از قطر به قیمت حدود 85 دلار گاز خریداری می کرده روسیه هم با قیمت 150 دلار گاز رو به اروپا می فروخته و از طرفی چند صد میلیون مترمکعب گاز رو سوزوندن می دونی ینی چی؟ و اصلا امکاناتش هست؟ی کمی در مورد فلرها(تجهیزات سوزوندن گاز های غیر قابل مهار)اطلاعات کسب کن بعدش این حرفو بزن، اصلا از کجا به ذهنت رسید؟من کارم این هست جناب...موفق باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس