کد خبر 714546
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
انتخابات فرانسه

یک نشریه آلمانی به بررسی اهمیت انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و نتایج آن برای اتحادیه اروپا و آلمان پرداخت.

 به گزارش مشرق، نشریه "فوکوس" همزمان با دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که امروز برگزار می شود در مطلبی به بررسی اهمیت این انتخابات و نتایج آن برای اتحادیه اروپا و آلمان پرداخت.

این نشریه آلمانی این مطلب را با طرح پرسش هایی آغاز کرد مبنی بر اینکه چه اتفاقی برای آلمان و اروپا می افتد اگر لوپن راست افراطی یا ملانشون چپ افراطی در این انتخابات برنده شوند؟ چه اتفاقی می افتد اگر فرگزیت رخ دهد.

نویسنده در ادامه تصریح کرد که زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان از یک خطر ملموس و مشخص سخن به میان آورده است، کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا نیز درباره پایان اروپا به آن مفهومی که ما می شناسیم ابراز نگرانی کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه که امروز(یکشنبه) دور اول آن برگزار می شود برای بسیاری در برلین و بروکسل نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

فوکوس در ادامه نوشت حتی در صورتی که "مارین لوپن" نامزد حزب راست افراطی انتخابات ریاست جمهوری هم در این انتخابات پیروز نشود باز هم این انتخابات خطر یک نقطه عطف برای اتحادیه اروپا و آلمان را ایجاد می کند. ژان لوک ملانشون چپ گرا نیز که سیاست های ضد اروپایی دارد بر اساس نظر سنجی ها در جایگاه خوبی قرار دارد.

بعد از شوک برگزیت و پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتحادیه اروپا مجددا از یک سرخوردگی غیر قابل پیش بینی دیگر و از تهدید از خود بیگانگی در سایه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به خود می لرزد.

نویسنده در ادامه به طرح پرسش هایی پرداخت.

 پیروزی لوپن یا ملانشون چگونه اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار می‌دهد؟

فوکوس در پاسخ به این پرسش نوشت که "مارین لوپن"، رئیس جبهه ملی فرانسه اظهار نظر آشکاری را داشته است مبنی بر اینکه به عنوان رئیس جمهور فرانسه می خواهد در عرض شش ماه یک همه پرسی درباره جدایی کشورش از اتحادیه اروپا برگزار کند. او می خواهد دوباره یک ارز جایگزین برای یورو انتخاب کند، به توافق شنگن خاتمه داده و مرزهای فرانسه را ببندد.

ملانشون چپ گرای افراطی نیز می خواهد قراردادهای اروپایی را از نو به مذاکره بگذارد و در صورت عدم توافق از آن خارج شود.

فرگزیت مطمئنا بسیار دراماتیک تر از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد بود. به این ترتیب کشوری از اروپا جدا خواهد شد که همرا با آلمان بعد از جنگ جهانی دوم این پروژه اتحاد و همبستگی را بنیان نهاده است. به این ترتیب دومین اقتصاد ملی اروپا از دست خواهد رفت و اتحادیه اروپای سابق به پایان خواهد رسید.

چرا روابط بین پاریس و بروکسل تا این حد متشنج شده است؟

فرانسه به تازگی مسائلی با برخی الزامات مختلف اتحادیه اروپا که آلمان آشکارا از آن حمایت می کند دارد.

 نویسنده در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی فرانسه در منطقه یورو به دلیل رکود اقتصادی در این کشور نوشت: در حالی که بروکسل بر رعایت این قواعد اصرار دارد لوپن و ملانشون به آن انتقاد دارند.

موضوع داغ دوم سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا با ارائه طرح توزیع مجدد پناهندگان تازه وارد از ایتالیا و یونان است. نکته سوم خطر ترور در اروپا و مرزهای باز است. پس تردید فرانسه نسبت به اروپا تنها از دلایل اقتصادی نیست. در جریان مبارزات انتخاباتی بسیاری از یازده نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور از بروکسل فاصله گرفتند.

بعد از انتخابات فرانسه اتحادیه اروپا چگونه پیش خواهد رفت؟

"امانوئل ماکرون"، از جبهه مستقل به عنوان یکی از امیدوار کننده ترین نامزدهای طرفدار اروپای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مطرح است. البته رقابت در آستانه دور اول انتخابات ریاست جمهوری بسیار تنگاتنگ بود و مارین لوپن می تواند در صورت دستیابی به جایگاه اول یا دوم حداقل به دور دوم انتخابات دست یابد. در این شرایط پیچیده همچنین ماکرون نیز نمی خواهد مطیع بروکسل و برلین باشد. اخیرا وی انتقاد شدیدی به سیاست های اقتصادی آلمان و آسیب هایی که به منطقه یورو وارد کرده است داشته است.

علاوه بر این این مسئله که ملانشون و لوپن در نظر سنجی ها درصدهای قابل توجهی را به دست می آوردند همچنین هشداری برای بروکسل است. پیغام این وضعیت برای بروکسل این است که اتحادیه اروپا و منطقه یورو باید خود را تغییر دهند. البته صدر اعظم آلمان نمی خواهد درباره اصلاحات گسترده چیزی بشنود.

پیروزی نامزدهای افراطی چه معنایی برای شاخه آلمان-فرانسه در اتحادیه اروپا دارد؟

مرکل در هفته های اخیر دیدارهایی با فرانسوا فیون، نامزد حزب راست میانه و امانوئل ماکرون، نامزد مستقل این انتخابات داشت اما هیچ دیداری با لوپن نداشت. سخنگوی مرکل اعلام کرده بود که بین سیاست های جبهه ملی فرانسه و دولت آلمان هیچ نقطه اشتراکی وجود ندارد.

نه مرکل و نه رقیب وی مارتین شولتز، نامزد صدر اعظمی حزب سوسیال دموکرات به دنبال همکاری با رئیس جمهوری در فرانسه نیستند که می خواهد این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند. (در صورت پیروزی لوپن) دوستی قدیمی و مهم دو کشور به نقطه سردی تا انجماد می رسد. این یک شکست تلخ برای آلمان، فرانسه و تمام اروپا خواهد بود.

مرکل خواستار یک اروپای قدرتمند است. البته در بسیاری از کشورهای اروپایی نارضایتی هایی درباره سیاست های ریاضتی سختگیرانه مرکل وجود دارد. اما زمانی که این مسئله مطرح می شود که اتحادیه اروپا به عنوان شبکه قدرتمندی از ۵۰۰ میلیون نفر در برابر ایالات متحده یا چین و روسیه بایستد کشورهای اروپایی تمایل دارند در جبهه مرکل قرار گیرند.

نمایش قدرتمندانه لوپن در فرانسه چه تاثیراتی بر مبارزات انتخاباتی در آلمان خواهد داشت؟

در این باره دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی ها می گویند اگر لوپن در این انتخابات پیروز شود انتخاب مجدد مرکل به عنوان صدر اعظم آلمان محتمل تر می شود. دلیل آن این است که بسیاری شهروندان در آلمان بعد از برگزیت، انتخاب ترامپ و شوک احتمالی پیروزی لوپن دیگر خواهان تغییر دیگری در کشور خود نیستند.

برخی دیگر نیز بر این عقیده اند که شولتز شرایطی را ایجاد خواهد کرد تا اعتراضات و نگرانی های طرفداران حزب افراطی آلمان جدی گرفته شود که این به نفع حزب سوسیال دموکرات خواهد بود.

برخی دیگر نیز بر این باورند که پیروزی لوپن در فرانسه جان تازه‌ای به حزب افراطی جایگزینی برای آلمان خواهد داد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس