کد خبر 714088
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
جهانی

مجموعه مستند آخرالزمان براساس مستندات و فیلم‌هایی ساخته شده که با توجه به آغاز جنگ اول جهانی در سال 1914 بسیار عجیب و تازه به نظر می‌آید.

به گزارش مشرق،‌ مجموعه «آخرالزمان» به دو جنگ جهانی اول و دوم در قرن بیستم می‌پردازد که باعث مرگ میلیون‌ها انسان شده است؛ جنگ‌هایی که آن‌قدر ابلهانه و بی‌دلیل شروع می‌شود که در ابتدا بسیاری از مردم و حتی سران کشورهای درگیر هم نمی‌توانند در مقابل آن موضع مشخص و روشنی داشته باشند و زمانی که دامنه آن به سراسر اروپا، آسیا و حتی آفریقا کشیده می‌شود میلیون‌ها انسان را به کام مرگ می‌کشاند بدون آن‌که آنها گناهی داشته باشند.

مجموعه مستند آخرالزمان براساس مستندات و فیلم‌هایی ساخته شده که با توجه به آغاز جنگ اول جهانی در سال 1914 بسیار عجیب و تازه به نظر می‌آید و به آن خواهیم پرداخت.

1ـ فیلم‌های باقیمانده از آن دوران در ساخت این مجموعه اهمیت بسیاری دارد. فیلم‌هایی که با توجه به این‌که آن روزها فقط 20 سال از اختراع سینما گذشته، بسیار جالب است. در این میان مجموعه آخرالزمان علاوه بر نمایش صحنه‌های باقیمانده از جنگ جهانی اول به منابعی همچون فیلم‌های باقیمانده از خانواده‌های متمول یا خاندان‌های سلطنتی دست پیدا کرده که در نوع خود فوق‌العاده است، زیرا این فیلم‌ها تصویری کاملا واقعی و بدون رتوش از کسانی ارائه می‌کند که به هر شکلی در به وجود آمدن این جنگ‌ها نقش داشته‌اند و از این جهت حائزاهمیت است. فیلم‌های سیاه و سفید باقیمانده از جنگ اول جهانی به گونه‌ای است که علاوه بر جذابیت‌های مستقل از موضوع برای مخاطب، سندهای کاملی برای بررسی شرایط قرن گذشته است.

2ـ مطبوعات در دوره دو جنگ جهانی خصوصا جنگ اول نقش بسیار مهمی در زمینه اطلاع‌رسانی و ثبت نظرات و اهداف دولت‌های متخاصم دارد، به گونه‌ای که این مجموعه در بسیاری از لحظات خود و برای گفتن نظر یک سیاستمدار، به مطبوعات آن زمان استناد می‌کند. جالب اینجاست که با همین روش می‌توان به شرایط ایران در این دو جنگ پرداخت که اتفاقا در هر دو اعلام بی‌طرفی کرده، اما درنهایت اشغال شده است. مطبوعات تا قبل از همه‌گیر شدن تلویزیون نقش اصلی را در کنار رادیو برای اطلاع همگان از اخبار جنگ ایفا می‌کرده که مجموعه آخرالزمان از این نکته استفاده بسیاری برده است.

3ـ اروپایی‌ها برخلاف ما ایرانی‌ها اساسا آرشیویست‌های قهاری هستند. دوستی نقل می‌کرد در یک سفر به پاریس پیرمرد و پیرزنی را مشاهده کرده که در یک بازار محلی نامه‌هایشان به هم در زمان جنگ جهانی دوم را حراج کرده بودند و جالب اینجاست که این نامه‌ها را نه برای پول که برای حفظ و نگهداری توسط دیگران پس از مرگشان به فروش می‌رساندند.

نامه‌های به‌جامانده از دو جنگ جهانی که اصلی‌ترین وسیله ارتباطی در آن زمان میان سربازان و خانواده‌هایشان بوده، سند بسیار مهمی برای مستند آخرالزمان است تا از شرایط مردم عادی در آن دوران مطلع شویم؛ شرایطی که برخلاف پادشاهان و سیاستمداران زمان، همراه با درد و رنج جانکاه دوری است؛ رنجی برای بیش از 20 میلیون انسان که فقط در جنگ اول کشته ‌شدند.

4ـ هر قسمت از مجموعه آخرالزمان نامی جداگانه دارد، مانند ترس و جهنم که در آن روزها تداعی‌کننده حال و روز انسان‌هایی است که مظلومانه باید بهای دیوانگی سیاستمدارانی را بپردازند که دو جنگ بزرگ و عالمگیر را به وجود آوردند و به هیچ مطلق رسیدند. جهان چند پاره می‌شود و تا هم‌اکنون هم این ترس باقی است؛ ترس از جهل و طمع انسان مدرن برای نابودی خویش.

منبع: قاب کوچک جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس