حسن روحانی

روحانی در آخرین روزهای دولت یازدهم، سیاست جدیدی برای پر کردن کارنامه خالی دولت به اجرا درآورده که سوژه رسانه‌ها شده است.

 سرویس سیاست مشرق پس از گذشت نزدیک به ۴ سال از روی کار آمدن کابینه تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی،‌ حال فرصت مناسبی است به بررسی گوشی از عملکردهای دولت یازدهم بپردازیم هدف از تهیه سلسله گزارش‌های "مروری بر دوران روحانی مچکریم" نیز بازخوانی موارد مهم و در عین حال مبهم بیش از سه سال گذشته از تاریخ کشور است تا مشخص شود حسن روحانی تا چه اندازه توانسته از "تدبیر" در کارهایش استفاده کند و نتیجه آن چه میزان "امید" برای مردم بوده است.

 روحانی برای اغنای افکار عمومی در روزهای آخر، راه دیگری را انتخاب کرد تا بواسطه آن بتواند برای دولت خود کارنامه سازی کند. دولت او که در ادبیات عمومی به "دولت حرف" و "دولت رکود" شناخته شده طی روزهای اخیر اقدام به  دستاوردسازی کرده است بدین صورت که رئیس‌جمهور در اقدامی کم سابقه، افتتاح دوباره پروژه های در حال بهره‌برداری را در دستور کار خود قرار داده است. این روش دستاوردسازی که در دولت روحانی سابقه داشته اخیرا شدت بیشتری یافته است. در ادامه، به تعدادی از پروژهایی دوباره افتتاح شده‌اند اشاره می‌کنیم.

افتتاح دوباره خط آهن اینچه‌برون

پروژه خط آهن اینچه برون در خردادماه سال ۹۲ با حضور رییس جمهور و وزیر مسکن و شهرسازی وقت و رییس قرارگاه خانم الانبیا افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته و به عنوان یکی از دستاوردهای دولت دهم ثبت شده بود. اما در آذر سال ۹۳ پس از حدود ۱۸  ماه از آغاز به کار آن،‌ برای بار دوم توسط حسن روحانی افتتاح شد!

افتتاح دوباره مجتمع تفریحی در بابلسر

مهران حسنی معاون اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران طی گفت‌وگویی از افتتاح مجتمع تفریحی میزبان در بابلسر توسط رئیس‌جمهور در سفر اخیر به مازندران خبر داد. این خبر به این دلیل موجب تعجب مردم منطقه شده است که این مجتمع بیش از دو سال پیش توسط بخش خصوصی در بابلسر به بهره‌برداری رسیده است و چندین برنامه کشوری، استانی و کنسرت موسیقی تاکنون در آن برگزار شده است.

حضور استاندار مازندران در مجتمع میزبان بابلسر در سال 94 با همراهی نماینده و فرماندار سابق بابلسر
حضور استاندار مازندران در مجتمع میزبان بابلسر در سال ۹۴ با همراهی نماینده و فرماندار سابق بابلسر

افتتاح نمایشی فازهای پارس جنوبی

حسن روحانی هفته گذشته با سفر به عسلویه پروژه‌هایی از پارس جنوبی را افتتاح کرد که بخش اعظم سرمایه‌گذاری آنها در دولت قبل انجام شده است. بر این اساس جمعی از کارشناسان و متخصصان صنعت نفت با انتشار بیانیه‌ای به شیوه افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها واکنش نشان دادند.

این کارشناسان می‌گویند اگرچه تکمیل پروژه‌های باقیمانده از قبل کاری صحیح و وظیفه ذاتی دولت‌ها است و همه دولت‌های قبل از دولت یازدهم هم به این وظیفه عمل کرده‌اند اما سوال جدی ایجاست که چرا این پروژه‌ها که بسیاری از آنها مدت زیادی ست که در حال بهره‌برداری هستند و بعضا از یک یا دو سال پیش آماده افتتاح بوده‌اند درست شب انتخابات افتتاح می‌شوند.

افتتاح مجدد کارخانه اسپیرال توسط دولت یازدهم

بهمن ماه سال گذشته با حضور علی ربیعی وزیرتعاون،کارورفاه اجتماعی در شرکت لوله سازی اهواز، کارخانه اسپیرال افتتاح شد. افتتاح این کارخانه توسط وزیر دولت یازدهم در حالی صورت گرفت که پیش از این کارخانه اسپیرال در مهرماه سال ۱۳۹۰ مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال ۱۳۹۱ توسط مسئولین دولت دهم افتتاح شده بود! همچنین گفته می شود در حال حاضر بخشی از تجهیزات این کارخانه بدلیل بهره برداری طی سال های گذشته مستهلک شده اند.

رونمایی مجدد روحانی از دستاوردهای دفاعی

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ۲۱ فروردین ماه با انتشار خبری اعلام کرد که حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور با حضور در نمایشگاه شرکت صنایع الکترونیک شیراز، از ۱۲ پروژه  و محصول مهم دفاعی کشور در حوزه‌های راداری پدافندی و فرودگاهی رونمایی کرده است. پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نامی از این ۱۲ محصول راداری و پدافندی به میان نیاورده اما تصاویر این محصولات را منتشر کرده است.

برای اینکه بدانیم رئیس جمهور چه چیزهایی را رونمایی کرده به سایت ریاست جمهوری مراجعه کردیم تا تصاویر این رونمایی‌ها را مشاهده کنیم؛ پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری تصاویر این محصولات را منتشر کرده که بررسی این محصولات نکات بسیار جالبی را روشن می‌کند. طبق تصویر ذیل که سایت ریاست جمهوری منتشر کرده، نشان می‌دهد که ۴ نوع رادار در جریان حضور روحانی رونمایی شده است که هر ۴ رادار قبلا توسط روحانی و با وزیر دفاع رونمایی شده‌اند. گزارش کامل را اینجا بخوانید

افتتاح نیمه کاره ورزشگاه در شیراز

طی روزهای گذشته خبری در رسانه های حامی دولت با فضاسازی فراوان منتشر شد که براساس آن ورزشگاه ۵۰ هزار نفری شیراز پس از ۲۲ سال به بهره برداری رسید. فارغ از اینکه این افتتاح در آستانه انتخابات اقدامی پوپولیستی به حساب می‌آید اما آنچه در این ماجرا قابل تامل است آماده نبودن این ورزشگاه است. در واقع وزرای دولت که این روزها مجدانه در پی کارنامه سازی برای خود به هر قیمتی هستند پروژه ای را افتتاح کردند که هنوز در حال ساخت است. حال باید پرسید علت این عجله در افتتاح های نمایشی چیست؟

افتتاح نمایشی کارخانه پس از تعدیل نیرو

حسن روحانی که طی روزهای اخیر بیش از گذشته فعال شده است در آخرین سفر خود به استان قزوین رفت. از برنامه های وی در این سفر افتتاح چندین طرح عنوان شده است. آنچه مشخص است تکرار سناریوی افتتاح تکراری در برنامه های رئیس جمهور است به نحوی که وی در حالی اقدام به افتتاح کارخانه‌جات پایا پلیمر و پیرایه زینو را در تاکستان قزوین کرده است که شواهد نشان می‌دهد که این مجموعه اردیبهشت ماه ٩۴ شروع به کار کرده است و آگهی‌های استخدام آن دو سال پیش منتشر شده است. اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که کارخانه افتتاح شده، شش ماه هست که بخش قابل توجهی از نیروهایش را تعدیل کرده است.

آگهی استخدام این کارخانه در سال گذشته

این مواردی که مطرح شد تنها بخشی از افتتاح های مجدد نمایشی- انتخاباتی حسن روحانی است که با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری بر حجم آن افزوده شده است. در واقع روحانی در ماه های پایانی عمر دولت خود تازه به فکر افتتاح های پشت سر هم افتاده تا شاید با این شیوه بتواند با دستاوردسازی کارنامه ای برای دولت خود رقم بزند. البته این سیاست علی‌رغم پیش بینی ها با شکست مواجه شده و دست مایه طنز مردم قرار گرفته است بطوریکه در شبکه های اجتماعی شاهد تمسخر سیر افتتاح های تکراری دولت هستیم که در ادامه به برخی موارد آن اشاره می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 43
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    فکر کنم به همین زودی برج میلاد رو هم افتتاح کنه!!!
  • سرباز ولایت IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    43 87
    بحمدلله و بحول الله بین طرفداران احمدی نژاد، شدیدا اختلاف و دو دستگی افتاده: عده ای میگن رای ندیم و عده میگن رای باطله بدیم. خدا ولایتمداران را حفظ و متحد فرماید.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    مشرق ...ببند
  • شریف زاده IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    توجه ، توجه بزودی دریای خزر هم جزء پروژه های دردست افتتاح قرار خواهد گرفت . الی برکت ا....
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    19 68
    شمااگرصداقت می داشتیدعکسهای افتتاحیه قبل هم می گذاتشتید
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    15 80
    مشرق دست بردار
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    73 11
    طرحی رو که دو سال پیش افتتاح کردند دوباره رفتند افتتاح کردند.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    40 7
    طرحی رو که دو سال پیش افتتاح کردند دوباره رفتند افتتاح کردند.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    31 8
    طرحی رو که دو سال پیش افتتاح کردند دوباره رفتند افتتاح کردند.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    25 7
    طرحی رو که دو سال پیش افتتاح کردند دوباره رفتند افتتاح کردند.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    24 7
    طرحی رو که دو سال پیش افتتاح کردند دوباره رفتند افتتاح کردند.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    16 95
    عملکرد دولت روحانی خوب وقابل قبول می باشد
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
      62 6
      با سه برابر شدن واردات کالاهای مصرفی از چین و ترکیه کمر تولید کنندگان داخلی شکسته و نرخ بیکاری افزایش یافته است .
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
      64 6
      اگه عملکردش خوبه ، چرا از مناظره فرار میکنه
  • ماني IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    53 8
    خوب حق داره طفلكي !!! ديگه دوره بعدي نيست كه بخواد افتتاح كنه گفته همه رو همين الان افتتاح كنيم بهتره !!!
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    30 16
    بگو افتتاح واقعی.افتتاح دولت قبل مثل خط راه آهن شیراز
  • ایرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    71 4
    پسر من 4 سالشه ! باور کنید وقتی اخبار رو دنبال میکنم و آقای روحانی رو میبینه : با خنده میگه : بابا این دیگه کیه ! همه جا هستش ! :)
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    55 5
    اینو که قبلا افتتاح کردیم؛ عیب نداره علی برکت ا...
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    13 76
    الحمدالله دولت آقای روحانی کم دستاورد نداشته که نیازی به افتتاح مجدد داشته باشد . سایت مشرق ! یا عینک خود را عوض که نمی بینی دستاوردهای روشن را یا برو از خداوند طلب توفیق توبه کن یا ان شاء الله سرطان به شما و خانواده تان برخورد کند تا بفهمید نتایج بی کفایتی را
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
      59 5
      لطفا شما ۴ تا از دستاوردهای دولت را بنویس
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    40 5
    سوال همیشگی من: اگه یه مسئول یه جایی رو افتتاح نکنه اونوقت تکلیف اونجا چی میشه؟ اجازه نمیدن ازش استفاده بشه یا شگون نداره؟
  • پسر IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    59 8
    بازهم شاهکاری دیگر از دولت بی تدبیر و ناامید و بی فرهنگ
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    44 7
    این دفعه با دینامت بیا کلید باز نکرد
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    31 7
    رسیدن به قدرت این جریان رو وادار به چه کارهایی نمیکنه، صداقت کلمه ایی که با آن بیگانه اند.
  • مهدی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    45 11
    بابا به خودتون رحم کنید! به فکر آبروتون باشید! بعد از ریاست جمهوری هم می خواهید زندگی کنید! مسخره ی تاریخ می شید ها! برسد به دست روحانی!
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    59 6
    یک واقعیت را باید بپذیریم دولت آقای روحانی موفق نبود . ما تکیه بر امکانات وذخیره های مردم نکردیم .نگاه بجای دیگر
  • GB ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    2 1
    بگو افتضاح کرده نه افتتاح
  • ایرانی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    1 1
    دستاوردهای روحانی را با ذکر دو مثال توضیح دهید. (20 نمره یکجا!)
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    2 1
    دریای خزر کار ماست علی برکت الله
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    2 1
    دریای خزر کار ماست علی برکت الله
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    1 1
    دریای خزر کار ماست علی برکت الله
  • حمید IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
    1 1
    هههه مشرق فقط نظرات کسانی رو منتشر میکنی که به سازت برقصند ادامه بده
  • کلید دروغ روحانی ام IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
    2 1
    دولت تبخیر امید خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس