سیروس مقدم

«سبک زندگی مبتنی بر دین و آیین و فرهنگ ایرانیان، راهی برای عبور از تنگناهای زندگی مدرن است و برخی از اهالی عرصه‌های تصویری باتوجه به تعهد و تخصص خود توانستند این مهم را به انجام برسانند. »

به گزارش مشرق،‌ تماشای مجموعه آثار سریالی «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم نشان داد که می توان با زبان هنر و از طریق داستان بومی به خوبی در بیان چگونه زیستن کمک کرد. انواع آداب و رسوم و رعایت مناسبات خانوادگی در مجموعه تلویزیونی «پایتخت» یکی از مهم‌ترین نمونه‌های تصویری در زمینه سبک زندگی اسلامی ایرانی است که حتی مورد توجه مقام‌ معظم رهبری هم قرار گرفت. در این خصوص با سیروس مقدم که اخیرا سریال «علی‌البدل» را کارگردانی کرد، درباره اهمیت سبک زندگی اسلامی ایرانی پرسش شد که وی پاسخ داد: «سبک زندگی اسلامی ایرانی در باور و اصالت ایرانیان است و ما از همان کودکی با انواع ارتباطاتی که مبتنی بر این فرهنگ باشد، بزرگ شدیم. در هر نقطه از کشور هم که سفر کنیم باز همین اعتقاد در مردم وجود دارد، ضمن این‌که هر قومی برای خود آداب و رسوم خاصی دارد اما در همه آن‌ها احترام به بزرگترها و توجه به اعمال دینی و رعایت فرهنگ ایرانی را می‌توان دید.»
 

کارگردان مجموعه تلویزیونی «پایتخت» درباره دغدغه‌هایی که منجر به ساخت اثری مبتنی بر نشانه‌های دینی و اخلاقی شد، گفت: «ما به‌عنوان هنرمندان مملکت باید سبک زندگی را به مردم نشان دهیم و وظیفه داریم که مخاطبان را درباره ارزش‌هایی که باید در جامعه رعایت شود آگاه کنیم و این تنها از طریق یک قصه خوب و ساخت اثری جذاب امکان‌پذیر است. با حرف نمی‌توان کاری کرد و تاثیر قصه خوب است که گوش‌ها و چشم‌ها را برای درک مسائل باز می‌کند. من بارها خدمت مقام معظم رهبری بودم و ایشان درباره سبک زندگی و چگونگی رعایت حرمت‌ها و ارتباطات در خانواده‌های ایرانی تاکید داشتند. وظیفه ما هنرمندان است که بتوانیم این دغدغه‌ها را از طریق آثار خود نشان دهیم.»

سیروس مقدم در پاسخ به این‌که چه توصیه‌ای برای فیلمسازان شرکت‌کننده در جشنواره سوم «سما» دارد، عنوان کرد: «توصیه می‌کنم بیشتر در میان مردم باشند و به‌دنبال تحقیق و جست‌وجوی نیازهای مخاطب بروند تا بتوانند از طریق آثاری مناسب دغدغه‌های موجود را پوشش دهند. باید به مفاهیم دینی و ملی خود در آثار توجه کنیم. می‌توان از وجود بزرگترها استفاده کرد تا فهمید در گذشته چه سنت‌ها و اصالت‌هایی وجود داشته است. فیلمساز ایرانی باید الگوهای ایرانی را مورد توجه قرار دهد و به‌دنبال ارائه ارزش‌های فرهنگ اصیل خود باشد. در مجموعه «پایتخت» همین نشانه‌ها وجود دارد و سعی کردیم درباره ارتباط مناسبی که باید میان اعضای خانواده باشد، الگوسازی کنیم.»

سیروس مقدم ادامه داد: «هنر باید از طریق خلاقیت عرضه شود و مردم نشان دادند که از داستان‌های خوب خانوادگی استقبال می کنند. ما در مجموعه «پایتخت» سعی کردیم به‌شکل جذابی درباره مفاهیم دینی و انسانی صحبت کنیم و این‌که همسران با یکدیگر باید چه ارتباطی داشته باشند و نیز چگونه باید به بزرگترها احترام گذاشت. امیدوارم دغدغه توجه به فرهنگ دینی و ایرانی هر روز بیشتر شود و شاهد تولید آثار بهتری باشیم و جشنواره «سما» هم در مسیری که آغاز کرده بتواند موفق عمل کند.»

منبع: روزنامه صبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس