همت

جنگ تمام شده است اما راه جهاد همچنان باز است. جلد دوم کتاب شهید ابراهیم هادی با عنوان «سلام بر ابراهیم 2»شامل خاطرات زیبای از شهید ابراهیم هادی منتشر شده است.

به گزارش مشرق،‌ ادبیات دفاع مقدس یکی از پرمخاطب‌ترین آثاری است که توسط ناشران به آن توجه شده و منتشر می‌شود. امروز این ادبیات با سال‌های گذشته وضعیت متفاوتی دارد. ذائقه مخاطب هرقدر هم که عوض شده باشد اما بازهم از خواندن خاطرات اسارت و جبهه و شهادت سیر نمی‌شود. این‌ها بخشی از تاریخ ایران است. همه این خاطرات، حرف‌ها و حدیث‌ها بخشی از سرمایه فرهنگی کشور است. یک کتاب کوچک از زندگی و اتفاقات خوب و بد یک شهید بسیجی خوانده و به آن توجه می‌شود چون درباره تاریخی است که ملت ما آن را با خاطرات خوب و بدش سپری کرده است.

خاطراتی که هنوز هم ادامه دارد و آرمان‌هایی که همچنان در رأس مطالبات جوانان انقلابی است. شهدا همچنان در کوچه پس کوچه‌های شهر حضور دارند و تشییع می‌شوند. جنگ تمام شده است اما راه جهاد همچنان باز است.
جلد دوم کتاب شهید ابراهیم هادی با عنوان «سلام بر ابراهیم 2»شامل خاطرات زیبای علامه جعفری، خواهر شهید، مرتضی پارسایی، سردار امیر نوحی، مهندس احمد استادباقر، حسین غضنفری، علی صادقی، محمد خورشیدی، حسین غفاری، ابراهیم سیف‌زاده، مرتضی پارساییان، سیدکمال سادات شکرآبی، مصطفی تقوایی و سیدعلی شجاعی از شهید ابراهیم هادی منتشر شده است. به بهانه نزدیکی به اول اردیبهشت سالروز تولد وی سراغ این کتاب رفته‌ایم.

نخستین سلام به ابراهیم
«سلام بر ابراهیم» کتابی است درباره خاطرات و زندگی شهید ابراهیم هادی که شامل ۶۹ خاطره از این شهید است. این کتاب حاصل بیش از 50 مصاحبه از خانواده، یاران و دوستان آن شهید است. نخستین‌بار این کتاب در خرداد ماه سال 1388 منتشر شد.
 شهید هادی در اول اردیبهشت سال ۳۶ متولد شد و پس از 27 سال زندگی، در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه، بیست و دوم بهمن سال ۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل شد.
او همانطور که از خداوند می‌خواست، پیکر پاکش در کربلای فکه گمنام ماند و هیچ‌وقت تفحص نشد. حالا در بهشت زهرای تهران و بالای مزار یک شهید گمنام، یادمانی برای شهید هادی ساخته شده است که عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند این مزار ابراهیم هادی است.
 «سلام بر ابراهیم» تاکنون ۹۹ بار و در مجموع با شمارگان ۵۰۰هزار نسخه تجدید چاپ شده است. این کتاب بازتاب‌های گسترده بین‌المللی هم داشته و تاکنون به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، ژاپنی و… ترجمه شده است. این کتاب توانست آمار فروش حیرت‌انگیزی را در میان آثار مکتوب دفاع مقدس کسب و توجه بسیاری از جوانان را به خودش جلب کند و آنها را شیفته منش پهلوانی شهید هادی سازد.
نظر رهبر انقلاب درباره شخصیت اصلی کتاب «سلام بر ابراهیم»

آقای گلعلی بابایی یکی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از دیدار نویسندگان با رهبر معظم انقلاب صحبت و آنجا نظرات رهبری درباره کتاب «سلام بر ابراهیم» را
این گونه تعریف می‌کند:
«بخش دیگر صحبت‌های ایشان و تأکیداتشان بر «شخصیت» بود. ایشان تأکید داشتند که شهدایی که برای نگارش زندگی‌شان انتخاب می‌شوند، شهدایی باشند که شخصیت آنها به قول معروف کاریزما داشته باشد. ایشان در ادامه مثال زدند و فرمودند که اخیراً کتابی درباره شهید ابراهیم هادی خوانده‌اند، با وجود اینکه مطالعه آن را به اتمام رسانده‌اند، اما هنوز کتاب را کنار نگذاشته‌اند. ایشان با طرح این مثال، بیشتر بر دقت در انتخاب شخصیت‌های این کتاب‌ها تأکید داشتند که هم بتوان درباره آنها زندگی‌نامه نوشت و هم داستان و رمان.
منظور رهبری کتاب «سلام بر ابراهیم» است. درباره این شهید، همین یک عنوان کتاب نوشته شده است. ایشان بیشتر بر شخصیت تأکید داشتند و منظورشان این بود که شخصیت این دسته از افراد به‌گونه‌ای است که می‌توان از دل زندگی‌نامه‌های آنها، رمان و داستان خلق شود. ایشان تأکید داشتند که در انتخاب شخصیت‌ها هم باید این دقت وجود داشته باشد.»
آقای محسن عمادی، مدیر انتشارات شهید ابراهیم هادی در گفت و گو با «صبح نو» با اشاره به چاپ جلد دوم کتاب «سلام بر ابراهیم» اظهار کرد: جلد دوم کتاب «سلام بر ابراهیم» روز 22 بهمن ماه همزمان با چاپ صدم جلد اول منتشر شد. جلد دوم این کتاب شامل داستان‌ها و کرامات نقل شده از این شهید است. چاپ اول کتاب سال 1388 و چاپ صدم آن سال 1395 در ایام سالروز شهادت حضرت زهرا (سها) رونمایی شد. کتاب «سلام بر ابراهیم 1» تا به امروز صدو هفت بار تجدید چاپ شده که در مجموع پانصد و هفتاد هزار جلد است.
عمادی خاطرنشان کرد: تاکنون کتاب «سلام بر ابراهیم2» شش نوبت تجدید چاپ و 42 هزار نسخه از آن منتشر شده است.
وی با بیان اینکه ما تبلیغات رسانه‌ای نداشتیم افزود: عموم مردم و طبقات پایین آن استقبال فوق‌العاده‌ای از این دو کتاب داشتند اما در میان چهره‌ها، آقایان پناهیان و محمد انصاری، بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس این کتاب را خواندند و دوست داشتند و مبلغش بودند.
وی درباره ترجمه‌های انجام شده از این کتاب نیز گفت: ترجمه آلمانی کتاب شهید ابراهیم هادی در برلین پخش شد و کار ترجمه انگلیسی را نیز باغ موزه دفاع مقدس انجام خواهد داد.
 ترجمه عربی آن در لبنان منتشر شده است. کار ترجمه اردو هم به پایان رسیده و چاپ انگلیسی آن نیز در حال تأیید است.
عمادی درباره نقش علامه جعفری در شخصیت شهید هادی، گفت: علامه جعفری در شخصیت شهید ابراهیم هادی نقش موثری داشته است. در این کتاب توانستیم مطالب زیبایی از علامه جعفری گردآوری کنیم که در آن جملات عجیبی از ایشان درباره شهید ابراهیم هادی نقل شده است. برجستگی و جامعیت شخصیت شهید ابراهیم هادی فقط به‌خاطر زور بازو نیست. شخصیت شهید ابراهیم هادی به گونه‌ای است که ما بعد از چند سال تحقیق نتوانسته‌ایم به تمام ابعاد وجودی وی پی‌ببریم. عمادی در پایان افزود: شهید ابراهیم هادی همچنین تحت تأثیر شهید طیب حاج رضایی، غلامرضا تختی و پهلوانان باستانی کار ایرانی بوده است. مَنش پهلوانی، یکی از خصوصیات برجسته‌ای است که شخصیت شهید ابراهیم هادی را در دوران نوجوانی ساخته بود.

منبع:‌روزنامه صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    9 1
    صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس