کد خبر 712548
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
ترامپ انتخابات ایران

به نظر می‌رسد شوخی روحانی درباره هوو، تبدیل به یک بازی جدی از سوی اصلاح‌طلبان شده است.

به گزارش مشرق، آیا عضو مرکزیت کارگزاران، تبدیل به هووی تحمیلی برای روحانی می‌شود؟ در صورت عقب‌افتادن روحانی از جهانگیری در نظرسنجی‌ها، کدام اتفاق رخ می‌دهد؟ آیا اصلاح‌طلبان، روحانی را وادار به کناره‌گیری به نفع جهانگیری می‌کنند؟
این پرسش‌ها از چند جهت جدی شده است. اولاً به این خاطر که اصلاح‌طلبان صریحاً می‌گویند روحانی اصلاح‌طلب نیست و باید نامزد اصلاح‌طلب مستقل در انتخابات داشته باشیم. ثانیاً آنها تصریح کرده‌اند دولت یازدهم را صرفاً در حد اجاره‌ای می‌بینند و ثالثاً خبرها حاکی است که روحانی تا صبح آخرین روز ثبت‌نام، مخالف نامزدی جهانگیری بوده اما اصلاح‌طلبان وی را مجاب کرده‌اند نامزدی جهانگیری را بپذیرد.


اظهارات معاون وزیر کشور و ارشاد در دولت اصلاحات در این زمینه قابل تأمل است. محمد جواد حق‌شناس به روزنامه آرمان گفته است «بدون شک اگر آقای روحانی به حضور جهانگیری در انتخابات رضایت نمی‌داد، این اتفاق هرگز رخ نمی‌داد. البته روحانی تا روز آخر ثبت‌نام‌ها نیز به حضور جهانگیری رضایت نداده بود. با این وجود به دلیل اتفاقاتی که در زمان ثبت‌نام‌ها رخ داد و برخی افراد به صورت غیرقابل پیش‌بینی در انتخابات ثبت‌نام کردند، آقای روحانی در روز آخر رضایت دادند که آقای جهانگیری نیز در انتخابات ثبت‌نام کنند.»


عضو مرکزیت حزب اعتماد ملی در پاسخ این سؤال که «چرا اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند اسحاق جهانگیری در کنار حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؟» گفت: بنده این ایده را چند ماه پیش در شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات مطرح کرده بودم. به نظر من این جریان باید یک و یا چند نماینده برای تأثیرگذاری در فضای انتخابات و تشریح و تبیین گفتمان «اصلاحات» در انتخابات داشته باشد. این در حالی است که آقای روحانی دارای خاستگاه «اصولگرایی» است و هیچ گاه خود را «اصلاح‌طلب» معرفی نکرده است. به همین دلیل وجود یک شخصیت اصلاح‌طلب در کنار ایشان و برای تبیین و تشریح گفتمان اصلاحات برای افکار عمومی لازم و ضروری بود. در نتیجه اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند از پتانسیل آقای جهانگیری برای این مسئله استفاده کنند و از ایشان دعوت کردند در انتخابات ثبت‌نام کنند.


وی در پاسخ این سؤال که جزئیات مذاکرات اصلاح‌طلبان و آقای روحانی برای ورود آقای جهانگیری چیست؟ می‌گوید: هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری قبل از عید نوروز با آقای روحانی دیدار کردند و با تحلیل و تشریح فضای انتخاباتی به آقای روحانی توصیه کردند که بهتر است در کنار ایشان آقای جهانگیری نیز در انتخابات حضور داشته باشند. با این وجود صبح روز شنبه یعنی آخرین روز ثبت‌نام نیز بخشی از هیئت رئیسه شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات با آقای روحانی دیدار داشتند و برای حضور آقای جهانگیری در انتخابات با ایشان گفت‌وگو و مذاکره کرده‌اند. براساس شنیده‌ها گویا آقای روحانی در ابتدا با حضور آقای جهانگیری در انتخابات موافق نبودند اما پس از مشاهده شرایط انتخابات و گوش دادن به استدلال اصلاح‌طلبان در نهایت به این کار رضایت می‌دهند.


اکنون با این اظهارات و سخنان مشابه، سؤال مهم این است که آیا شوخی تبدیل به جدی شده و نامزد کمکی- تحمیلی- اصلاح‌طلبان به هوو تبدیل می‌شود؟ روحانی چند روز پیش گفت «هووهایی که قصد کشتن برجام را داشته باشند نمی‌توانند سرپرست خوبی باشند.» اما هوو از میان اصلاح‌طلبان چه، که با اکراه توسط روحانی پذیرفته شد؟ اگر در نظرسنجی‌ها، روحانی از جهانگیری عقب افتاد چه؟ آیا باز هم به روحانی وفادار می‌مانند یا او را وادار به کناره‌گیری به نفع نامزد جدید خود می‌کنند؟ در چنین احتمالی روحانی ولو ناراحت شود، چه قدر می‌تواند مقاومت کند یا تمکین می‌کند؟ فراموش نکنیم پیش از این اصلاح‌طلبانی چون اصغرزاده و ناصری گفتند دولت روحانی، رحم اجاره‌ای ماست.


اکنون به نظر می‌رسد شوخی روحانی درباره هوو، تبدیل به یک بازی جدی از سوی اصلاح‌طلبان شده است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۳۰
    6 2
    روحانی رای نمیاورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس