کد خبر 711578
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۴
فرمانده سیستان

یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه افق سری مستندمسابقه‌های «فرمانده» بوده است. برنامه‌ای با ایجاد هیجان در مخاطب که با اقبال خوبی در میان مردم مواجه شد.

به گزارش مشرق، برگزاری مسابقات مهیج و پرتحرک میان افراد در قالب ۲ یا چند گروه، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیونی محسوب می‌شود چه اینکه هم شرکت‌کنندگان و هم مخاطبان با درس‌ها و مفاهیم جدیدی آشنا می‌شوند و هم کار گروهی را می‌آموزند و تمرین می‌کنند. این مجموعه در قالب ریالیتی شو (reality-show) یا همان چیزی که از آن به عنوان واقع نمایش یاد می‌شود، تولید شده است.

اگرچه در قالب واقع نمایش؛ افراد، مکان‌ها و موقعیت‌ها در ذهن سازندگان اثر طراحی شده اما واکنش شرکت‌کننده این مسابقه به قدری آزاد و غیرقابل پیش‌بینی است که حتی می‌تواند ادامه مسابقه را تحت‌الشعاع قرار دهد. مجموعه «فرمانده» در حقیقت سری مسابقاتی است میان ۲ گروه که در هر قسمت زیر نظر فرمانده‌ای نظامی به انجام کارهایی مبادرت می‌ورزند و در نهایت هر گروهی که بهتر و سریع‌تر موفق به انجام آیتم‌های از پیش تعیین شده شود، برنده خواهد بود. ۲ گروه زیر نظر یک فرمانده نظامی در آیتم‌های متفاوت با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ گروه‌ها باید در جمع‌کردن بچه‌های یک شهر کوچک و آموزش به آنها در مدتی کم رقابت خود را به انجام برسانند. پس از پخش موفقیت‌آمیز ۳ مجموعه، سری جدید مستند مسابقه «فرمانده» به همت خانه مستند انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان در حال ضبط است و بزودی پس از اتمام مراحل تولید از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن خواهد رفت. حسین افشار، تهیه‌کننده‌ این اثر و مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی از ادامه فرآیند تولید این مستند مسابقه خبر داده است.


حسین افشار با اشاره به پیش‌تولید بسیار سنگین و طولانی‌مدت این مستندمسابقه گفته است: با توجه به اینکه مخاطبان از سری اول تا سوم مستندمسابقه فرمانده به صورت گسترده‌ای استقبال کردند رسالت بزرگی بر دوش ما در جهت ادامه قدرتمندانه روند موفق این مستند احساس شد، از همین رو برای به ثمر رسیدن سری چهارم مستندمسابقه فرمانده پیش‌تولید بسیار گسترده و سنگینی را در نظر گرفتیم. تهیه‌کننده این مستندمسابقه ادامه داد: با توجه به همین سنگینی، مرحله پیش‌تولید را از تیر ماه سال ۱۳۹۵ آغاز کردیم و عوامل تولید بیش از ۳۰ بار به سیستان سفر کرده‌اند. برای مثال برای نخستین مرحله مستند که مرحله‌ فرود با چتر است، دست‌اندرکاران تهیه‌ مستند زحمات بسیار زیادی را متحمل شدند.

حسین افشار در ادامه در پاسخ به چرایی انتخاب سیستان به عنوان لوکیشن جدید سری چهارم مستندمسابقه فرمانده تصریح کرد: با توجه به جایگاهی که سردار ناظری داشتند و در مجموعه‌های پیشین نقش فرمانده را در این مستندمسابقه ایفا می‌کردند، انتظارات از شخصی که این نقش را ایفا می‌کند بسیار بالا رفت.

پس از شهادت ایشان انتخاب فرمانده‌ای که همچون شهید ناظری از کاریزما برخوردار باشد و توانایی‌ها و قابلیت‌های گسترده هم داشته باشد بسیار اهمیت داشت. بر همین مبنا پس از بررسی‌های بسیار گسترده سردار محمودی را برای جانشینی سردار ناظری انتخاب کردیم. از همین رو با توجه به اینکه حوزه خدمت ایشان در سیستان است و ایشان فرمانده عملیات قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران و مسؤول تامین امنیت جنوب شرق ایران هستند، ما نیز انتخاب سیستان را به واسطه حضور ایشان در این منطقه به فال نیک گرفتیم.


وی در ادامه با اشاره به جاذبه‌های بکر گردشگری استان سیستان و بلوچستان، افزود: با این حال دلیل اصلی انتخاب سیستان به عنوان لوکیشن مستندمسابقه فرمانده طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری متعدد و جذاب این منطقه است. متاسفانه باید اعتراف کنیم که سیستان در بسیاری از حوزه‌ها برای خود مردم ایران ناشناخته مانده است و مردم با تصور اشتباهی که از عدم امنیت در این منطقه دارند از مسافرت به این منطقه پرهیز می‌کنند. از همین رو از فرصت موجود برای معرفی این منطقه ضمن مستند مسابقه فرمانده استفاده کردیم.

همچنین برای نتیجه‌گیری هرچه بهتر در این زمینه یک اکیپ مجزا مسؤول فیلمبرداری از مناطق زیبا و جذاب این استان شد تا با استفاده از ظرفیت میان‌برنامه‌ها بتوان این مناطق را بهتر به مردم معرفی کرد.
وی ادامه داد: با این حال تغییر منطقه برگزاری مسابقه نسبت به مجموعه‌های قبلی این چالش‌ را ایجاد می‌کرد که منطقه ناآشنا و متفاوت بود که این باعث می‌شد ماموریت‌ها و آیتم‌های مختلف مسابقه تغییر کند. همین موضوع هم باعث می‌شد به پیش‌تولید گسترده و بزرگی نیاز داشته باشیم.


حسین افشار در ادامه درباره دلایل ادامه دادن مستندمسابقه فرمانده پس از شهادت سردار ناظری گفت: دلیل ادامه دادن «فرمانده» بعد از شهادت سردار ناظری این بود که اثری که به کمک آن شهید به بلوغ رسید توانست مخاطبان را به خود جذب و آنها را با فرآیندهای نظامی که در کشور انجام می‌شود آشنا کند و نباید ابتر و ناقص می‌ماند. به نوعی تلاش کردیم با سری پنجم این مسابقه به نوعی راه شهید ناظری ادامه پیدا کند. از همین رو تولید سری پنجم مستندمسابقه فرمانده را در دستور کار قرار دادیم.

مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی به ادامه روند تولید این مستندمسابقه نیز اشاره کرد و افزود: درباره ادامه این مجموعه هم باید بگویم از همین امروز برای ادامه مستندمسابقه در سری‌های ششم و هفتم نیز فکر شده و حتی مناطق جدید و جذابی هم برای سری ششم و هفتم در نظر گرفته شده است که جذابیت بسیار خاصی خواهد داشت و ان‌شاءالله به مرور زمان در آن زمینه نیز اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. اما باید این نوید را هم بدهم که حتی نسبت به سری چهارم باز هم تحولی ایجاد می‌شود. تهیه‌کننده این مستندمسابقه در پاسخ به میزان توجه به نظرات مخاطبان گفت: درباره بازخوردها باید بگویم نسبت به مجموعه «فرمانده» مخاطبان استقبال گسترده‌ای کردند و آن‌طور که از نظرسنجی‌ها بر می‌آید ۹۵ درصد از بینندگان این مسابقه از آن رضایت دارند.

طبیعتا واکنش مردم برای ما بسیار اهمیت دارد و حتی سعی کردیم نظر مخاطبان درباره آیتم‌های مختلف را جویا شویم.


حسین افشار در پایان درباره زمان اتمام تولید و پخش این مستند تصریح کرد: فیلمبرداری از این مستندمسابقه تا ۲۵ اردیبهشت به اتمام می‌رسد و بعد از آن وارد فرآیند پساتولید می‌شود و ان‌شاءالله در ایام نوروز سال ۱۳۹۷ آماده پخش از شبکه‌های مختلف صدا و سیما خواهد شد.
 

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس