کد خبر 710640
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
قطار گرمسار

در حالی که رئیس‌جمهور چندی پیش در راستای تبلیغات انتخاباتی خود، خط سوم حومه گرمسار-ورامین-تهران را زودهنگام افتتاح کرد، شاهد آن هستیم که مسافران در نبود ناوگان کافی، سرگردان شده‌اند.

به گزارش مشرق، روز پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه امسال بود که پروژه قطار حومه‌ای تهران - ورامین - گرمسار همزمان با سفر رئیس‌جمهور‌ به سمنان و با حضور‌ وزیر راه و شهرسازی در محل راه‌آهن شهرستان گرمسار، بهره‌برداری شد.

طبق اعلام مسئولان، پروژه قطار حومه‌ای تهران - گرمسار، خط سوم مسیر ریلی تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار محسوب شده و برای ساخت‌وساز عمرانی و زیرساختی این طرح به ازای هر کیلومتر ریل بدون پل، یک میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و با توجه به وجود پل‌های متعدد در طول مسیر، حدود 350 میلیارد تومان اعتبار برای طرح قطار حومه‌ای تهران - گرمسار هزینه شده است.

براساس گزارش اعلام شده طول کل‌ مسیر ریلی تهران - ورامین - گرمسار 114 کیلومتر بوده و سرعت حرکت در آن 160 کیلومتر اعلام شده است؛ پیش‌بینی شده است با بهره‌برداری از این پروژه ریلی زمان طی مسیر از گرمسار به تهران به کمتر از 50 دقیقه کاهش پیدا کند.

‌طبق اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مسافران می‌توانند با استفاده از این خط، کمتر از 40 دقیقه خود را از گرمسار به ایستگاه متروی جوانمرد قصاب تهران برسانند.

پس از آن روز 20 فروردین‌‌ماه بود که‌ یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به دولت از راه‌اندازی 14 سیر قطار در مسیر ریلی گرمسار-ورامین-تهران از 20 فروردین 96 خبر داد.

‌در آن خبر، مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای‌ تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار‌، گفته بود: قطار حومه‌ای تهران - ورامین - پیشوا - گرمسار روزانه 14 سیر تردد خواهد داشت که از تاریخ 20 فروردین ماه سال جاری این تعداد در دو سیر تهران - گرمسار و 12 سیر در مسیر تهران - پیشوا تردد دارند.

بنا به گفته مهدی قمری‌نژاد‌ براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جابه‌جایی مسافران  دراین مسیر از طریق ایستگاه‌های تهران، ری، ورامین، پیشوا و گرمسار و توقفگاه‌های قرچک و باقرآباد انجام می‌شود و قیمت بلیت قطارهای تهران -گرمسار 3 هزار تومان خواهد بود.

اما پیگیری‌ از مسافران این قطار حاکی از آن است که نه تنها قطار حومه‌ای ‌در خط سوم راه‌اندازی شده، سیر نمی‌کند بلکه تعداد ناوگان هم افزایش نیافته است.

یعنی با وجود اضافه شدن مسافران گرمسار به این قطار حومه‌ای، نه تنها تعداد ناوگان افزایش نیافته است بلکه سیر قطار‌‌ها هم در همان مسیر قبلی انجام می‌شود و خط سوم حومه‌ای عملاً غیرقابل بهر‌ه‌بر‌داری است؛ این بدان علت است که هنوز بخشی از مسیر ریلی خط سوم حومه‌ای گرمسار-ورامین-تهران تکمیل نشده است.

یکی دیگر از مشکلات مردم ورامین، پیشوا و به تازگی گرمسار در این مسیر ریلی، بی‌نظمی تردد قطار‌ها و نبود ناوگان کافی است به طوری که در ایام پیک تقاضا نظیر ساعات شروع و پایان کاری، همیشه تعدادی از مسافران امکان نشستن بر صندلی را ندارند و باید کل مسیر را تا تهران، سر پا بیاستند.

از سوی دیگر بی‌نظمی زیادی در سیر این قطارها مشهد است طوری که در آخرین مورد که امروز رخ داد، قطار با 45 دقیقه تأخیر از ورامین به پیشوا رسید و مسافران نتوانستند به‌موقع سر کار خود حاضر شوند.

همچنین به دلیل بروز مشکلات فراوان در هنگام اجرای عملیات اجرایی تکمیل خط سوم حومه‌ای تهران-ورامین-گرمسار، مردم ورامین دست به اعتراض زده و نسبت به انسداد این مسیر اقدام کردند.

از آنجا که راه‌آهن برای احداث زیرگذر مسیر دسترسی مردم، باغ صالح ورامین را ماه‌هاست بسته است، مردم ‌ورامین مسیر راه‌آهن را بستند.


بلافاصله پس از بروز این اتفاق، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از ‌تسریع در عملیات تکمیل پروژه زیرگذر موسی‌آباد و باغ صالح خبر داد.

‌در پی انتشار خبر‌ جلوگیری از حرکت قطارها در شهر ورامین توسط مردم‌ ورامین به دلیل عدم تکمیل زیرگذر‌های این شهر توسط راه‌آهن‌، راه‌اهن اطلاعیه‌ای صادر کرد.

طبق اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایرا‌ن در خصوص فرآیند احداث زیر گذر 15 خرداد‌، عملیات اجرایی این زیرگذر در مهرماه سال 95 توسط وزیر راه و شهرسازی‌ آغاز و مقرر بود که در صورت تحویل پل روگذر قدیمی به راه‌آهن جهت تخریب ظرف مدت 6 ماه ساخته شود اما تأخیر 50 روزه در تحویل کامل پل به راه‌آهن موجب از دست رفتن فصل کاری ‌شد.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که ‌‌این پل در 15 خرداد سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین در خصوص پل روگذر امام رضا(ع) که به دلیل یک رشته لوله آب در محل شمع‌های شمالی عملیات آن به مدت 3 ماه تعطیل بود، در اواخر اسفند با رفع معارض کار با جدیت شروع شده و در خرداد سال آینده (1397) افتتاح خواهد شد.

طبق اعلام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایرا‌ن‌، در خصوص زیر‌گذر‌های موسی‌آباد و باغ صالح که در ابتدا زیرگذر‌هایی به عرض و ارتفاع 2 متر بودند و با وجود تأکید راه آهن به عدم ضرورت تعریض به دلیل اصرار شهرداری دهانه به 8 متر در زیر خطوط 3و4 حومه‌ای توسط راه‌آهن احداث شد که با این وجود امکان تکمیل رمپ‌ها به لحاظ وجود معارض تأسیساتی و ملکی در حال حاضر ممکن نیست؛ لازم به ذکر است که در توافقات به عمل آمده با شهرداری، احداث سازه با راه‌آهن و تکمیل رمپ‌ها و آسفالت مسیر با شهرداری است؛ با توجه به اقدامات انجام شده دراین زمینه و صرف بیش از 100 میلیارد تومان هزینه برای پروژه‌های این منطقه که در جرگه پروژه‌های ملی قرار دارد، لازم است تا سایر نهادها از جمله شهرداری این شهرستان نسبت به ایفای تعهدات خود اقدام کند و در راستای آن هرچه سریع‌تر اسباب آرامش و رفاه حال مردم این منطقه مهیا شود.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفته است: انتظار می‌رود تا در کنار این اقدامات، مردم شریف ورامین، سعه صدر بیشتری را در نظر داشته و با درایت و هوشیاری و همراهی متولیان در این زمینه به گونه ای عمل کنند که اجازه ندهند ‌عده‌ای از این مساله در راستای اغراض سیاسی خود بهره برداری و سنگ‌اندازی کنند؛ آنچه مسلم رفاه حال و آرامش ساکنان این منطقه همواره مدنظر متولیان راه‌آهن بوده و بی شک همراهی این مردم‌ می تواند کمک حال قابل توجهی به دست اندرکاران باشد.

بنابراین گزارش به نظر می‌رسد وقوع همه این مشکلات و سرگردانی مردم، ناشی از بهره‌برداری زودهنگام این مسیر ریلی در راستای بهره‌برداری سیاسی باشد؛ به هر حال وقتی مسیری تکمیل نشده اصرار بر بهره‌برداری زودهنگام آن، در کنار اتلاف منابع بیت‌المال،‌ موجب بروز نارضایتی عمومی ‌‌‌می‌شود و این امر هزینه‌های سنگینی هم بر دوش نظام می‌گذارد‌.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس