کد خبر 70885
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷

قیام مردمی منطقه العوامیه عربستان همانند کابوسی است که خواب شیرین آل سعود را بر هم زده و نگرانی اربابان غربی آنها را به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق به نقل از جهان، العوامیه که ظرف روزهای اخیر به کابوسی برای خاندان آل سعود تبدیل شده شهری است که درمنطقه قطیف در استان شرقی عربستان سعودی واقع شده است.این روستا فاصله نزدیکی با بحرین دارد و اقتصاد آن بر نفت خام و کشاورزی استوار است.العوامیه دروازه ورود بهار عربی به عربستان و نماد ظلم ستیزی است.

جرقه قیام
جرقه اعتراضات مردمی در این شهر زمانی زده شد که نیروهای آل سعود دو فرد مسن را به عنوان گروگان بازداشت کردند تا فرزندان آنها که به اتهام مشارکت در تظاهرات اخیر تحت تعقیب بودند، خود را تسلیم کنند.

نیروهای رژیم به شدت با همه ابزار تظاهرات را سرکوب کردند و از بیم گسترش دامنه اعتراضات تدابیر شدیدی به عمل آورند که طی آن شماری زخمی شدند.

بازداشتهای گسترده رژیم
پس از این تحولات بازداشتهای گسترده ای به عمل آمده است به طوری که "رضا عبدالله فربریص"،"حسن علی حسن العوامی"،"علی الربح"،"مصطفی و حسین آل درویش" دو بردار عربستانی که اغل این افراد جوان هستند طی روزهای گذشته بازداشت شده اند.

حمایت از قیام مردم العوامیه
این در حالی است که درحمایت از مردم العوامیه تظاهرات مسالمت آمیزی در "قطیف" و "القدیح" برگزار شد و تظاهرات کنندگان از مقامات سعودی خواستند که محاصره را بشکنند.

در جزیره "تاروت" تظاهرات مسالمت آمیزی به عمل آمد که این اقدام نیروهای امنیتی را واداشت تا با قرار دادن موانع ایست بازرسی رفت وآمدها را کنترل کنند که این موضوع سبب شد ترافیک شدیدی در مبادی ورودی "پل الائمه" تا مسافت ۱۶۰۰ کیلومتری به وجود آید.

از سوی دیگر تظاهرات همبستگی با مردم العوامیه در مناطق مختلف بحرین برگزار شد.

شیخ "نمر باقر النمر" از مراجع شیعی عربستانی هم گفت: ارده فولادی مردم عربستان برخورد آهنین را در هم می شکند اگر حکومت خود را حافظ امنیت کشور معرفی می کند چرا نقاط ایست بازرسی متعدد به وجود آورده است و مردم را می ترساند؟

حضور خودروهای زرهی و سلاح موجود نشانه این است که قصد دارند کشتار راه بیندازند. مردم حق دارند که با ملت بحرین همدردی کنند. نیروهای امنیتی که مردم را تعقیب می کنند فتنه افکن هستند نه مردم.

اعتراضها گسترش می یابد
از سوی دیگر "حمزه الحسن" مخالف رژیم آل سعود گفت: اعتراضات مردم العوامیه هنگامی شروع شد که دو مرد که به بیماری قلبی مبتلا بودند دستگیر شدند و هنگامی که مردم العوامیه به مرکز پلیس رفتند تا با مسئولان صحبت کنند نیروهای امنیتی به سوی آنها آتش گشودند و و تظاهرات کنندگان اقدام به سنگباران مرکز کردند.

وی افزود: به سبب ظلمی که در حق ساکنان مناطق شرقی عربستان روا داشته می شود اعتراض ها گسترش پیدا می کند و این با توجه به افق سیاسی بسته کنونی تشدید می شود.

نگرانی غرب از قیام مردم العوامیه
این درحالی است که برخی منابع خبری با اشاره به هشدار مقامات آمریکا، انگلیس و استرالیا به اتباع خود برای عدم سفر به العوامیه از نگرانی کاخ سفید نسبت به سرایت انتقال به کل عربستان پرده برداشتند.

فرافکنی ممنوع
از سوی دیگر "توفیق السیف" متفکر شیعی سعودی گفت: قدرت خارجی که حکومت سعی دارد تقصیر را بر گردن آن بیندازد ایران است، اما به نظر من ایران ارتباطی با اعتراضها ندارد.

وی افزود: تنها راه ممانعت از گسترش بحران اعطای حقوق کامل سیاسی و مدنی شیعیان است، زیرا سیاست کنونی علیه شیعیان تبعیض آمیز است و حکومت امکان هر گفتگویی را از بین برده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس