سیمای استانها

معاونت سیمای استانهای رسانه ملی با پرداختن به موضوعاتی از قبیل تاریخ معاصر، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به تولید بیش از 20 مجموعه نمایشی روی آورده که می‌تواند جدول پخش تلویزیون را دگرگون کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- با روی کار آمدن علی عسکری در مقام ریاست سازمان صداوسیما چینش معاونت‌های رسانه ملی هم دست خوش تغییر و تحول شد. یکی از مهمترین این چینش‌ها، انتصاب علی دارابی به «معاون امور استان‌های صداوسیما» بود که در در دوره ریاست عزت‌الله ضرغامی قائم مقام رسانه ملی را برعهده داشت.

علی عسکری در نیمه تیر ماه سال گذشته حکم معاونت علی دارابی را صادر کرد و در این حکم افزایش کمّی و کیفی ضریب نفوذ رسانه ملی و جذب مخاطبان جدید در پهنه جغرافیایی کشور؛ استفاده بهینه از ظرفیت و توان مراکز برای افزایش همگرایی و انسجام ملی با عنایت به تنوع فرهنگی و قومیتی استانهای کشور؛ ترویج سنتها و آداب و رسوم ایرانی ـ اسلامی و نیز تحکیم اصول و ارزشهای دینی و انقلابی؛ بازمهندسی شبکه‌های استانی برای برخورداری از نظامی کارآمد، منسجم و حرفه‌ای؛ تبدیل شبکه‌های استانی به شبکه‌های توسعه‌ محور و پیشرفت‌مدار به منظور شناسایی و معرفی فرصتهای سرمایه‌گذاری در استانها و زمینه‌سازی برای افزایش تولید و اشتغال؛ بازنمایی رنگین‌کمان فرهنگی و جاذبه‌های هنری استانها؛ معرفی جاذبه‌های سیاحتی، زیارتی و گردشگری مراکز برای مخاطبان ملی و بین‌المللی؛ تعامل سازنده با نهادها و سازمانها برای بهره‌ مندی از مزیتهای استانی در ارتقای برنامه‌های شبکه‌های استانی؛ بهره گیری از ظرفیتهای فضای مجازی و فرایندهای تعاملی برای ارتقای عملکرد و حضور جدی در فضای مجازی و ایجاد ساختارهای لازم آن؛ مدیریت حضور آراء و سلایق گوناگون در برنامه‌های مختلف؛ کشف و پرورش استعدادهای نهفته استانی به ویژه جوانان مؤمن انقلابی برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی» را از جمله مأموریتهای اصلی معاون امور مجلس و استان‌ها در دور جدید فعالیت های رسانه ملی برشمرد. 

علی دارابی پس از انتصاب در این معاونت یکی از مهمترین وظایف این معاونت را تولید فیلم و سریال و آثار مستند دانست و معتقد بود: سینمای ایران در برابر سینمای غرب، سینمایی مبتنی بر ارزش‌هاست که می‌توان به آن افتخار کنیم. اشاعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ترویج جهاد شهادت و ایثار جزو موضوعات راهبردی در بحث تولیدات رسانه ملی است. کارهایی که در حوزه دفاع مقدس صورت می‌گیرد باید باورپذیر، عقلانی و مستدل باشد. واقعه گرایی برنامه‌ها باعث پذیرش جوانان خواهد بود. تداوم، استمرار، هم افزایی و همگرایی بر اساس منابع و امکانات موضوع دیگری است که باید با بسیج منابع صورت بگیرد.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیمااعلام کرده بود که باید قرارگاه‌های مشترک تحت برنامه‌های پنج ساله برای تولید فیلم، ‌مستند تدوین شود و علاوه بر تولید مینی سریال‌ها، امروزه ساخت و تولید سریال‌های بلند در دستور کار رسانه ملی است و در همین جهت سریال ۳۰۰ قسمتی «مادر سوجان» در استان‌ها تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه دفاع مقدس برنامه ۱۰ ساله‌ای برای آینده سازمان صدا و سیما نوشته شد که رهبر انقلاب آن را به رییس جدید ابلاغ کرد. تولید بیش از ۱۰۰ سریال در این برنامه در نظر گرفته شده بود و ما امروز نسل سوم و چهارم انقلاب که فرزندان ما هستند و مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفته‌اند باید با شناخت کامل وارد میدان کنیم. یکی از کارهای صدا و سیما که می‌توانیم به آن افتخار کنیم تولیداتی در حوزه دفاع مقدس است.

حالا این معاونت با دست پُر به سراغ تولید سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی مختلف رفته است که بیشتر آنها در مرحله الویت تولید قرار دارند و مراحل تحقیق و پژوهش خود را پشت سر می‌گذارند. و تنها چند سریال است که وارد فاز نگارش شده‌اند و در صورت تامین منابع مالی آنها وارد فاز پیش‌تولید و تولید خواهند شد.

مجموعه‌های تلویزیون معاونت سیمای استانهای رسانه ملی به شرح ذیل است که به تفکیک نام و موضوع معرفی می‌شوند.

«19 دی»؛ با محوریت انقلاب اسلامی و از محصولات استان قم است که از جمله اتفاقاتی است که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شده و با عنوان قیام خونین مردم قم شناخته می‌شود، که شامل چند روز تظاهرات اعتراضی نسبت به چاپ مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات است که نقطه اوج آن در روز ۱۹ دی ۱۳۵۶ بود. این تظاهرات را بسیاری سرآغاز اعتراضاتی می‌دانند که در بهمن سال ۱۳۵۷ به سرنگونی نظام پهلوی و پایان سلطنت در ایران انجامید.

«شهید زین‌الدین»؛ از الویت‌های تولید مرکز استان قم است که به زندگی این شهید والامقام در قالب سریالی در 26 قسمت 45 دقیقه می‌پردازد. در حال حاضر ساخت این سریال مراحل تحقیق و نگارش را سپری می‌کند.

«جلال»؛ از تولیدات آذربایجان شرقی است که داستان مبارزه مردم تبریز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز ماجرای انقلاب را روایت خواهد کرد.

«طلعت»؛ از تولیدات استان آذربایجان شرقی است که با موضوع توجه به نظام خانواده و ارزش‌های اسلامی در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد و از الویتهای تصویب شده است که قرار است به موضوع زنان سرپرست خانواده توجه کند.

«شهید تجلایی»؛ از تولیدات استان آذربایجان شرقی است که که در 26 قسمت 40 دقیقه‌ای قرار است به تولید برسد. در این سریال به زندگی و مبارزات شهید تجلایی و نحوه شکل‌گیری شخصیت و رشادتهای وی در دوران دفاع مقدس روایت می‌شود.

«سنجر خان»؛ نیز یکی دیگر از سریال‌های تاریخ معاصر این معاونت بوده که قرار است در استان کردستان تولید شود. در این سریال به زندگی و فعالیتهای سنجر خان وزیری معروف به سردار اکرم، نحوه تعامل با علماء، رشادتها و جنگاوری‌های وی در دوران مبارزه علیه روس‌ها و انگلیس‌ها در دهه 30 و همچنین به بخشی از دوران مبارزات میرزا کوچک خان جنگلی اشاره می‌شود.

«مستوره اردلان»؛ کاری از تولیدات استان کردستان است که زندگی «ماه شرف خانم مستوره اردلان» است که به خاطر فضل و کمال و خط و ربط و شعر و تاریخ‌نگاری‌اش در ردیف زنان برجسته و مورخین نامدار و از زنان فهیم کشور قرار گرفته است و همچنین نقش زنان در ادبیات کشور را نشان می‌دهد.

«هزار سرباز»؛ از دیگر سریال‌های معاونت سیمای استانهای رسانه ملی است که از تولیدات استان اصفهان به شمار می‌رود. سریال «هزار سرباز» به مبارزات ضد استعماری حاج آقا نورالله نجفی و تحریم استفاده از کالای خارجی و زمینه سازی برای تولید پارچه و ... ایرانی از طریق شرکت‌های اسلامی به کار می‌رود که نمادی ویژه برای اقتصاد مقاومتی در سده گذشته محسوب می‌شود.

«سلطان علی»؛ سریال دیگر پیشنهادی مرکز اصفهان است که به زندگی علی ابن محمد باقر (ع) که زیارتگاهش در مشهد اردهال است می‌پردازد.

«برج آفاق»؛ نیز از تولیدات استان اصفهان است که در آن به سرنوشت ثروتهای نامشروع و اقتصادی و نقش آن در زندگی اشاره می‌شود.

«امین ولایت»؛ از تولیدات استان فارس خواهد بود که به زندگی احمد بن موسی شاهچراغ می‌پردازد و قرار است شورای شهر و شهرداری شیرازدر این پروژه همکاری و مشارکت داشته باشند. در این سریال زندگی احمدبن موسی کاظم و نحوه شهادت ایشان روایت می‌شود.

«شیرعلی مردان خان»، نیز از تولیدات استان چهارمحال و بختیاری است که با محوریت تلاش‌ها و مجاهدت‌های این شخصیت و نیز مبارزه ضد استعماری مراحل تحقیق و پژوهش خود را پشت سر می‌گذارد. در این سریال مقاومت مردم در برابر استعمار و چگونگی خارج شدن کشور از سلطه بیگانگان و بهره‌مندی کشور از ثمرات آن بیان می‌شود.

«گوهر شاد خاتون»؛ نیز از سریال‌های خراسان رضوی است که از الویتهای رسانه ملی محسوب می‌شود و در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد. در این سریال قرار است که شرح حال همسر پادشاه تیموری، ساخت مسجد گوهرشاد و بخش‌هایی از کشف حجاب دردوران رضا خان را بپردازد تا زن مسلمان واقعی را معرفی کند.

«در دانه کویر»؛ از تولیدات استان کرمان بوده و قرار است که زندگی شهید باهنر از تولد تا شهادت وی توسط سازمان مجاهدین خلق روایت شود. در این سریال مسئولیت‌های وی در مجلس شورای اسلامی، مبلّغی دین و نیز سخنرانی و زندانی شدن‌هایش شهید باهنر نمایش داده می‌شود.

«ابراهیم»؛ از تولیدات مرکز مهاباد خواهد بود که سریالی در ژانر دفاع مقدس است و به بخش‌هایی از عملیات والفجر3 در خاک عراق و شهادت رزمندگان اسلام می‌پردازد.

«بلندای بادگیر»؛ کاری از مرکز استان یزد است که در آن ماجرای زندگی خیاطی مومن روایت می‌شود که قرار است امانت شخصی را به دست کسی برساند اما در این مسیر زحمات زیادی را متحمل می‌شود. این سریال با محوریت قرار دادن موضوعی انسانی و اخلاقی تلاش می کند تا سبک زندگی ایرانی- اسلامی را نمایش دهد.

«مهر مادری»؛ از تولیدات بندرعباس خواهد بود که با موضوع اشتغال و مال حلال به تولید می‌رسد و در آن همدلی اعضای خانواده برای راه‌اندازی یک تعمیرگاه برای تامین امرار معاش با محوریت موضوع اشتغال و مال حلال تولید می‌شود.

«آیینا»؛ سریالی از تولیدات مرکز آذربایجان‌ غربی است و داستان زندگی دختری است که در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمده اما در خانواده مسلمان بزرگ می‌شود. این سریال نیز در مرحله پژوهش و تحقیق قرار دارد.

«پنهان»؛ از تولیدات مرکز خوزستان است که با محوریت آسیب‌های اجتماعی در مرحله نگارش قرار دارد و قرار است به موضوع "مال حلال" بپردازد. این سریال که با مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی خوزستان تولید می‌شود، فعالیت‌ها و تلاش‌های این قشر از جامعه را در کسب روزی حلال را روایت می‌کند.

«مادر سوجان»؛ این سریال که قرار است در شش فاز 50 قسمتی به ساخته شود، با نام موقت «مادر سوجان» در حال حاضر مراحل تحقیق و نگارش خود را پشت سر می‌گذارد و قرار است که از تولید مرکز گیلان باشد. در این سریال 100 سال تاریخ ایرانِ مردم گیلان زمین از زمان میرزا کوچک خان تا به امروز روایت می‌شود. داستان این سریال از دوران مشروطه شروع می‌شود و محور این داستان یک زن و شوهر هستند که داستان با آنها شروع و با ادامه پیدا کردن ماجرا و امدن به سالهای آینده، چند نسل از زندگی جوانان در این سریال به تصویر کشیده می‌شود. حتی در فازی از سریال هم به دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز دوران انقلاب اسلامی هم ‌پرداخته می‌شود.

حالا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در معاونت سیمای استانهای رسانه ملی و در دستور کار قرار گرفتن تولید بیش از 20 سریال تاریخی و فاخر و نیز برنامه‌های نمایشی، دست سازمان صداوسیما بویژه معاونت استانهای رسانه ملی برای تولید و پخش این سریال‌ها و نیز غافل‌گیری مخاطبان تلویزیون باز شده و انتظار می‌رود که با تأمین منابع مالی مورد نیاز، ساخت این مجموعه‌های تلویزیونی که در الویت تولید قرار گرفته‌اند آغاز شود و سالی پر از تولیدات مجموعه‌های تلویزیونی در سیما را شاهد باشیم.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس