trump missile

ترامپ با حمله به سوریه خود را یک چهره بشردوست، ضد روسیه، و مدافع منافع ملی کشورش نشان داد. به عبارتی، حمله به پایگاه هوایی سوریه را می‌توان قمار بزرگ وی محسوب کرد.

سرویس جهان مشرق - حمله موشکی آمریکا با فرود آمدن 59 فروند موشک «توماهاک بلک 4» در پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه در صبح روز جمعه 7 آوریل، موجب تخریب شدید پایگاه مذکور و کشته‌شدن 6 نفر از پرسنل آنجا شد. در پی این اقدام غیرحرفه‌ای دولت ترامپ، دولت مسکو ناوگان جنگی خود را بی‌درنگ در آبهای سوریه مستقر نموده و نسبت به هر گونه اقدام بعدی از سوی آمریکا اخطار جدی داده است. شایان ذکر است که آمریکا علت این اقدام را حمله شیمیایی ارتش سوریه به شهر ادلب اعلام کرده و این در حالی است که هنوز هیچ مدرکی دال بر اینکه چنین است در دست وجود ندارد. قاطبه کارشناسان معتقدند که این اقدام بهانه‌ای بود برای دست یافتن به چند هدف مورد نظر ترامپ که در گزارش جاری به آنها می‌پردازیم.

یکی از اهدافی که آمریکا در طی حمله موشکی به پایگاه الشعیرات دنبال کرده، قطعا کمک‌رسانی به تروریست‌های مخالف اسد است. منابع آگاه به خبرگزاری استپوتنیک گفته‌اند که در زمان حمله موشکی، چند نقطه دیگر از اطراف آن منطقه و منطقه حمص، مورد حمله تروریست‌های داعش قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که شاهدان قضیه بر این موضوع اصرار داشته‌اند که در زمان حمله موشکی بزرگراه حمص-شعیرات و مسیر حمص-پالمیرا مورد حمله گروه داعش قرار گرفته است. این در حالی است که دانلد ترامپ -رییس جمهور آمریکا- مدعی شده که اقدام موشکی وی پاسخی کوبنده به حمله شیمیایی نیروهای ارتش سوریه به استان «ادلب» بوده است. هم‌اکنون این منطقه در اختیار تروریست‌هاست و همین امر تبدیل به توجیه ترامپ برای عملیات تلافی‌جویانه شده است. پیش از این، آمریکا در تاریخ 17 سپتامبر 2016 در حمایت از داعش نیروهای سوری را در دیرالزور مورد حمله هوایی قرار داد و نتیجه آن مرگ بیش از 80 نیروی نظامی ارتش سوریه بود.  هم‌اکنون هر گونه تفوق داعش و جبهه‌النصره بر منطق تحت سیطره ائتلاف ایران-روسیه-سوریه برای آمریکا بسیار اهمیت دارد.

ازسوی دیگر، اوضاع در آمریکا شکاف را نشان می‌دهد. اندیشکده‌ها حامی این حمله ترامپ هستند و کنگره در مقابل این اقدام سینه‌سپر کرده است. اصل مشکل کنگره این است که چرا ترامپ بدون صدور مجوز اقدام به حمله موشکی کرده اما پاسخ ترامپ و نزدیکانش این است که فرمانده کل قوا اگر پای امنیت ملی در میان باشد، می‌تواند در حدی که به جنگ نیانجامد، اقدام تنبیهی نظامی علیه یک کشور دیگر داشته باشد.

در سال 1973 پس از جنگ ویتنام، کنگره در اقدامی جهت پایان بخشیدن به خودسری‌های «ریچارد نیکسون» -رییس جمهور وقت- اقدام به صدور قانونی تحت عنوان «قطعنامه قدرت‌های جنگ» کرد. طبق این قانون، رییس‌جمهور موظف گردید که فقط در صورت حمله به آمریکا و صدور بیانیه اعلان جنگ از سوی کنگره، اقدام به عملیات و حرکت نظامی کند. هر چند که در ماده‌ای از این قانون، اجازه اقدام کوتاه‌مدت به کاخ سفید داده شده بود. طبق قانون مورد نظر، رییس‌جمهور موظف است که ظرف 48 ساعت از همان اقدام صورت‌گرفته کوتاه‌مدت، مراتب را به اطلاع کنگره برساند. در چنین شرایطی نیروهای مورد تایید رییس‌جمهور اجازه استقرار به مدت 60 روز در کشور مورد نظر به علاوه 30 روز مهلت عقب‌نشینی را دارا هستند. اگر، کنگره تصمیم به شروع یک جنگ بگیرد، مدت استقرار آنها تمدید خواهد شد. به قانون دوم، «صدور مجوز استفاده از قوه نظامی» (AUMF) اطلاق می‌شود. آخرین باری که کنگره از AUMF استفاده کرد، مربوط به سال 2003 است که بوش تصمیم به استقرار طولانی‌مدت‌تر نیروهای آمریکایی در عراق گرفت.

لحظه پرتاب موشک‌ها

اما نکته اینجاست که این قانون چندان از سوی روسای جمهور اخیر آمریکا مورد احترام و توجه قرار نگرفته است. بیل کلینتون، قطعنامه کنگره را در «جریان کوزوو» نادیده گرفت. اوباما در سال 2011 بدون توجه به اصرار کنگره، استقرار نیروها در لیبی را تمدید کرد. حال، حامیان ترامپ مدعی هستند که اولا یک اقدام نظامی کوتاه‌مدت و کوچک شکل گرفته که قاعدتا نیاز به طی کردن فرایند خاصی نبوده. دوما، دست کم ده‌ها نماینده کنگره {که عموما حامیان دولت ترامپ هستند} از این موضوع خبر داشتند.

شاید بعد داخلی این اقدام با توجه به حالت‌هایی که در بالا بدانها اشاره شد، برای خود آمریکایی‌ها توجیه داشته باشد اما قطعا از حیث بین‌المللی ایراد بسیاری بر این اقدام وارد است و آمریکا موظف به رعایت قوانین بین‌المللی است. طبق قوانین سازمان ملل متحد، هیچ کشوری حق ندارد که بدون صدور مجوز از شورای امنیت علیه کشوری دیگر اقدام نظامی کند. آمریکایی‌ها در قبال این سوال که به چه مجوزی به یک کشور دیگر حمله کرده‌اند، نقض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و قطعنامه 2013 شورای امنیت را از سوی دولت اسد پیش می‌کشند و این در حالی است که هنوز کوچک‌ترین تحقیقی در مورد عامل و علت حمله شیمیایی استان ادلب از سوی هیچکدام از نهادهای بین‌المللی و بالاخص سازمان ملل صورت نگرفته است. همین امر، بیش از هر سطحی کفش پرریگ آمریکایی‌ها را توجیه می‌نماید. 

ترامپ و دولتمردانش در اتاق بحران کاخ سفید در لحظه تماشای حمله موشکی

چیزی که مشخص است این است که ترامپ با توسل بر این دستاویز که اقدامات اسد موجب بی‌ثباتی منطقه شده و تهدید جدی برای آمریکا محسوب می‌گردد، سعی در جلوه دادن حمله نظامی در شمایل دفاع از حریم خود دارد؛ در حالی که اینها فقط توجیه است. علاوه بر این، اگر هم اسد چنین حمله‌ای صورت می‌داد، هیچ ارتباطی به آمریکا نداشت چرا که منافع این کشور و شرکایش را هدف نگرفته بود. مگر اینکه هدفش حفظ تروریست‌ها باشد؛ لذا این دست و پا زدن آمریکا و تعجیل برای هدف قرار دادن یکی از مهمترین پایگاه‌های هوایی سوریه معنا پیدا می‌کند. کارشناسان معتقدند که مراکز پژوهشی و استراتژیک آمریکا، قرن فعلی را قرن هژمونی مسلم آمریکا در نظر گرفته‌اند و قرار است که این برنامه در دستور کار دولت ترامپ قرار بگیرد. لذا، حمله به پایگاه هوایی سوریه را می‌توان اولین اقدام نظامی در مسیر این طرح بزرگ تلقی نمود.

لحظه اصابت موشک‌ها

قطع یقین، حمله موشکی به پایگاه هوایی در سوریه، برای ترامپ یک ابزار سیاسی بود. ابزاری که موجب شد او از زیر فشار شدید مخالفان و دموکرات‌ها که مدعی بودند با روسیه روابط بسیار نزدیکی دارد تا به حدی که در انتخابات آمریکا به نفع وی دخالت داشته است بیرون بیاید. دموکرات‌ها دست‌بردار نبودند و کار تا جایی بالا گرفته بود که قرار شد در صورتی که امنیت سیاسی و جانی سپهبد «مایک فلین» -مشاور امنیت ملی سابق ترامپ- وی در جلسه استماع سنا بر علیه موضوع تاثیرگذاری روسیه بر انتخابات آمریکا شهادت دهد. این در حالی است که تابحال هیچ مدرک مستدلی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تاکنون و بالاخص در دو ماه باقیمانده تا جلوس ترامپ بر کرسی کاخ سفید که سازمان CIA و NSA کاملا در دست عوامل اوباما بود در رابطه با دخالت یا تاثیرگذاری روس‌ها بر انتخابات آمریکا ارائه نشد و نشده است. اما در هر حال فشار این امر بر ترامپ و احتمال سندسازی‌هایی هم از آن دست که FBI در آن استاد است، به شدت رییس‌جمهور آمریکا را نگران کرده بود. چندی پیش «جیمز کومی» رییس FBI در لفافه اقدام به تهدید ترامپ کرد و اعلام نمود که حاضر است در مسیر تحقیقات مربوط به روسیه نهایت همکاری را علیه دولت داشته باشد. هر چند که این تهدیدات از پشتوانه مستدل و حمایتا اسناد و مدارک کافی عاری وتهی بود اما بالاخره رجزخوانی و و اولتیماتوم‌های مخالفان ترامپ جواب داد و حمله به سوریه تبدیل به فرار رو به جلوی ترامپ گردید. او، با این اقدام تلاش دارد تا دهان مخالفان را ببندد و خود را به عنوان یک چهره ضد روسیه نشان دهد.

از طرف دیگر، دانلد ترامپ با توجه به رویکرد و سخنان سابق‌اش مبنی بر لزوم دوستی و همکاری با روسیه به دارا بودن یک چهره مماشاتگر در قبال مسکو متهم شده بود و مخالفانش پیوسته اذهان عمومی را به این تشویق می‌کردند که وی که منتقد اوباماست، به مراتب انفعالی‌تر از اوباما در قبال روسیه عمل خواهد کرد و منافع آمریکا را از بین می‌برد. حمله به پایگاه سوریه، این فایده را هم داشت که ترامپ به مخالفانش بگوید که به هیچ‌وجه حاضر نیست که در مواقع حفظ منافع، به روسیه باج بدهد. وجه سوم این کسب منافع برای ترامپ این بود که با انتشار تصاویر مربوط به کودکان کشته‌شده در جریان حمله شیمیایی با گاز ساردین به «خان شیخون» استان ادلب، خود را در انظار بین‌المللی در قامت مدافع حقوق بشر و کودکان نشان دهد.

 عده‌ای از تحلیلگران آمریکایی معتقدند که اگر اکنون حمله موشکی ترامپ منجر به اختلاف شدید بین روسیه و آمریکا شده و هر دو طرف اقدام به تهدید یکدیگر کرده‌اند، پس جلسه دیداری 12 آوریل بین «رکس تیلرسن» و «سرگی لاوروف» چه معنایی می‌تواند داشته باشد. این سوالی است که تکلیف آن در مناسبات آتی آمریکا و روسیه روشن خواهد شد. عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که آمریکا با شلیک 59 موشک در یک وهله، این پیام را به روس‌ها داد که توانایی و ظرفیت نظامی رقیب از آنها بیشتر است و نوعی اخطار جدی را در خود داشت. یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با پالیتیکو اظهار داشته که عکس‌العمل ایران و حزب‌الله و اینکه آیا این حمله موشکی را برنامه از پیش هماهنگ شده بین آمریکا و روسیه می‌بینند یا نه، می‌تواند تعیین‌کننده پاسخ روسیه به آمریکا بالاخص در جلسه بین دو وزیر خارجه باشد.


منابع:

https://sputniknews.com/middleeast/201704091052457284-us-syria-terrorists-support

http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/07/donald-trumps-missile-strike-syria-illegal

https://www.commondreams.org/news/2017/04/07/illegal-act-war-trumps-unilateral-attack-syria-condemned

http://www.theamericanconservative.com/larison/trumps-illegal-attack

http://www.politico.com/story/2017/04/trump-syria-kremlin-credentials-237021

https://www.brookings.edu/blog/markaz/2017/04/07/around-the-halls-what-brookings-middle-east-experts-are-saying-about-the-u-s-airstrikes-on-syria

http://www.politico.com/magazine/story/2017/04/trumps-syria-whiplash-214997

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    6 0
    بهترین امتیازات رو از این حمله گرفت مخصوصا جلب افکار عمومی جهان به جنایتکار نشون دادن اسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس