کد خبر 707892
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
روحانی

افتتاح خط تولید خودرو قدیمی سمند در سمنان توسط رئیس جمهور طی روزهای اخیر، نه تنها ابهام اقتصادی نبودن تیراژ تولید را به همراه دارد بلکه پوپولیستی بودن این اقدام را ایجاد می‌کند.

به گزارش مشرق، خط تولید سمند در سمنان دو روز پیش در حالی برای تولید روزانه 20 دستگاه خودرو با حضور روحانی رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید که ایجاد سایت‌های خودروسازی غیر اقتصادی در برخی شهرها و حتی کشورها یکی از مهمترین مشکلات خودروسازان به ویژه ایران خودرو در دولت قبل به شمار می‌آمد.

این موضوع مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان از جمله برخی مدیران دولت فعلی قرار داشت. در چنین شرایطی روز پنج شنبه هفته گذشته در جریان سفر روحانی به سمنان خط تولید سمند به بهره‌برداری رسید، محصول قدیمی ایران خودرو که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باید جای خود را به تولیدات جدیدتری بدهد. به این ترتیب مشخص نیست هزینه کردن برای ایجاد خط تولید یک محصول قدیمی آن هم با تیراژ پایین روزانه 20 دستگاه و اشتغال‌زایی 150 نفری با چه توجیه اقتصادی صورت گرفته و آیا هدفی جز یک مانور انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ندارد؟

کارخانه تولید سمند در سمنان توسط صنایع اتومبیل سازی فردا متعلق به بخش خصوصی و بر اساس قراردادی با گروه صنعتی ایران خودرو ایجاد شده و قرار است سالانه 6 هزار دستگاه سمند در این کارخانه تولید شود.

 این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد ریالی و با همکاری گروه صنعتی ایران خودرو در دو بخش «خدمات فنی – مهندسی» و «سفارش کار» فعال شده است.

هرچند گفته شده که سرمایه‌گذاری این پروژه توسط بخش خصوصی صورت گرفته اما حتی با توجه به این موضوع و در نظر گرفتن عدم سرمایه‌گذاری ایران خودرو، باید گفت که در نهایت ایران خودرو مجبور به سفارش دهی به این شرکت است و به طور قطع با توجه به پایین بودن تیراژ تولید در کارخانه سمنان، هزینه تولید بالا خواهد بود و در نهایت، این هزینه بالا از جیب مشتریان تأمین می‌شود، مگر اینکه ایران خودرو این هزینه اضافه را پوشش دهد که در آن صورت نیز ضرر حاصل شده از جیب سهامداران پرداخت می‌شود.

تیراژ تولید کارخانه خودروسازی سمنان در حالی فعلاً 6 هزار دستگاه تعیین شده که تولید واحدی مانند کارخانه ایران خودرو خراسان حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال است.

از سویی باید دید آیا برای راه‌اندازی کارخانه سمنان از تسهیلات بانکی استفاده شده و در این صورت چه توجیهی برای پرداخت این وام وجود داشته است؟

از سوی دیگر با توجه به فاصله کم تهران با سمنان، چه توجیهی برای ایجاد سایت تولید سمند در سمنان وجود دارد و نزدیکی به برخی شهرها برای عرضه محصولات این کارخانه تا چه حد در احداث آن موثر بوده است؟ هرچند با توجه به تیراژ پایین تولید خودرو در این کارخانه به نظر نمی رسد که بازار بزرگی برای آن در نظر گرفته شده باشد.

آیا نمی‌شد حال که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، فکری اساسی برای اشتغال زایی در سمنان می‌شد تا با گذشت زمان شاهد زیان‌ده شدن کارخانه و اخراج کارگران نباشیم و این چنین طرح‌های اقتصادی فقط با هدف اشتغال‌زایی فصلی برای کارگران اجرا نشوند.

در عین حال، چه تضمینی برای سفارش‌دهی به چنین کارخانه‌ای در آینده وجود خواهد داشت و این موضوع تا چه حد دستخوش اتفاقاتی مانند تغییر مدیر عامل ایران خودرو قرار خواهد گرفت؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ا IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    3 3
    مشرق من شنیدم روحانی امروز یه لیوان اب خورد خواهشا یه گزارش راجع به اینکه چرا با زاویه ۳۵ درجه لیوانو برده بالا و خیلی بده بنویس با تشکر
    • امیر IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      0 2
      به هر حال آمار رای دهندگان سمنانی کم نخواهد بود....
    • صبا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      0 0
      وقتی یکی شد رئیس جمهو و برا رای آوری هزار جور قول داد آب خورنش هم مهم هستش ایشون رئیس جمهور80 میاون نفر هستش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس