انتخابات

شبکه رادیویی تهران تا پایان انتخابات «راه‌نو» را برگزیده که پیگیر مطالبات و انتظارات شهروندان از رئیس‌جمهور آینده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- روز 29 اردیبهشت سال 96 انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌ جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به صورت همزمان برگزار می‌شود. شبکه رادیویی تهران هم با برنامه‌های جدید و متنوع ازجمله جزر و مد، افق، رو به فردا، مجله سیاسی و راه نو و... زنگ انتخابات را به صدا درآورده است. گزارشی را که در ذیل می‌خوانید شرحی از ویژه برنامه انتخاباتی «راه نو» است.

پیگیری مطالبات و انتظارات شهروندان

شبکه رادیویی تهران تا پایان انتخابات «راه‌نو» را برگزیده که پیگیر مطالبات و انتظارات شهروندان از رئیس‌جمهور آینده است.

مهدی رادفر، تهیه‌کنندگی این برنامه را به‌عهده دارد. او درباره ویژگی‌های برنامه می‌گوید: مردم انتظاراتی از رئیس‌جمهور آینده دارند که تحقق خواسته‌ها و انتظارت‌شان، انگیزه آنها را برای حضور در پای صندوق‌های رأی دوچندان می‌کند. در برنامه راه نو قرار که مطالبات و انتظارات از سوی نخبگان، کارشناسان، دانشگاهیان، اصناف، صنعتگران و... از رئیس‌جمهور آینده به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود.

ما مهمانانی از اصناف و قشرهای مختلف خواهیم داشت تا مهم‌ترین اولویت‌های مورد انتظار از رئیس‌جمهور آینده در حوزه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... از این برنامه منعکس می‌شود.

وی در توضیح بیشتر می‌افزاید: در برنامه راه‌نو تلاش می‌شود تا به گوشه‌ای از انتظارات و دغدغه‌های مردم از رئیس‌جمهور آینده پرداخت شود، امید است رئیس‌جمهور آینده که با حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی انتخاب می‌شود، با توجه به انتظارات مردم و وضعیت موجود برنامه‌ای را پیاده کند تا رضایت خداوند متعال و مردم جلب شود و وعده‌ها بیش از پیش تحقق یابد.

برنامه راه نو کاری از گروه تهران و رویدادهای رادیو تهران است که ویژه انتخابات تهیه می‌شود و یکشنبه‌ها از ساعت 20 روی آنتن می‌رود.

مطالبات مردم از رئیس‌جمهور آینده

محمدرضا عسگری، کارشناس مجری‌ برنامه صحبت‌های خودش را آغاز می‌کند و می‌گوید: در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا این برنامه تلاش می‌کند تا با حضور کارشناسان ابعاد مختلف مطالبات و انتظارات قشرهای مختلف صنفی و مردم را از دولت آینده بررسی کند.

امیدواریم این برنامه به شفافیت بیشتر در شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری و حتی پارلمان‌های محلی که در قالب شورای اسلامی شهر و روستا تعریف می‌شوند، کمک کند و حداقل تریبون‌ها در رسانه ملی و رادیو تهران این فرصت را ایجاد می‌کند تا مطالبات مردم و بخش‌های مختلف صنفی در آن گفته شود.

دکتر امید علی مسعودی، استاد دانشگاه و دکتر قاسم انصاری رنانی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه از مهمانان این برنامه است.

دکتر انصاری در خصوص نقش مردم در برنامه‌های توسعه‌ای توضیح می‌دهد و می‌گوید: ما بیشتر از 60 درصد نتوانستیم به برنامه‌های توسعه‌ای برسیم، موفقیت یک امر تصادفی نیست.

با نگاه 360 درجه که مردم پایه اصلی این توسعه هستند باید دیده شوند و دولت باید به عنوان یک خدمتگذار هم و غمش به سمتی ببرد که جامعه به توسعه برسد. اگر دولت‌ها درخدمت تولید باشند توسعه مفهوم پیدا می‌کند و حالا باید به سمت برنامه‌ریزی، ارتباطات و فراهم کردن امکانات برویم تا توسعه امکانپذیر شود و...

دکتر مسعودی هم معتقد است: اولین مساله جامعه فرهنگ توسعه است و ما برای توسعه نیازمند برنامه‌ریزی هستیم و این لازمه سیاستگذاری است و برنامه‌های ما باید کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت برنامه‌ریزی شود.

از دیگر مباحثی که در این برنامه بحث و بررسی می‌شود؛ چگونه کشورهای توسعه‌یافته، توسعه یافته‌اند و ما هنوز نتوانسته‌ایم حتی به برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای دسترسی پیدا کنیم. چرا ما در زمره کشورهای توسعه‌یافته قرار نگرفته‌ایم؟ تفاوت این برنامه‌ها چه بوده و میزان پایبندی متولیان اجرای برنامه‌های توسعه‌ای چه میزان بوده است و... از دیگر مباحثی است که در این برنامه مطرح می‌شود.

مشکلات کشور از نگاه کارشناسان

فرصتی دست می‌دهد تا با مجری برنامه گفت‌وگو کنم؛ محمدرضا عسگری، فوق‌لیسانس روابط بین‌الملل دارد و از سال 85 با نویسندگی در معاونت برون مرزی کار خودش را در صدا و سیما آغاز کرده و از سال 86 کار اجرای برنامه‌های رادیویی را به عهده گرفته است.

او می‌گوید: سابقه کار برنامه انتخاباتی و میزگردهای مجلس و ریاست جمهوری را تجربه کرده‌ام، برنامه راه نو خیلی مستقیم به انتخابات نمی‌پردازد و به صورت غیرمستقیم به مقوله انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای اسلامی پیش رو در اردیبهشت، ورود پیدا می‌کند. کارشناسان و دست اندرکاران با توجه به ماموریت‌هایی که در برنامه تعیین شده است، حضور پیدا می‌کنند و مطالبات، انتظارات و خواسته‌های خود را از رئیس‌جمهور آینده و کابینه‌شان را مطرح می‌کنند.

این مجری در ادامه می‌گوید: برنامه ما کمک می‌کند افراد شناخته شده در حوزه‌های مختلف، دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند و با توجه به اقداماتی که در بخش‌های مختلف در سال‌های گذشته انجام شده از جمله چشم‌انداز توسعه و چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 انتظارت خود را از دولت آینده با مخاطبان درمیان گذارند. این برنامه همچنین در گام بعدی این زمینه و فرصت را فراهم می‌کند که رئیس‌جمهور آینده و کابینه ایشان بتوانند با درک دقیق از انتظارات، مطالبات مردم و نیازهای کشور برای توسعه پایدار برنامه‌های دولت دوازدهم را مطابق با نیازسنجی در جامعه و همچنین افق‌های پیش رو برای توسعه برنامه‌ریزی و نقشه راه آن را تعیین کنند.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس