کد خبر 705585
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
کاراته

المپیکی شدن کاراته و تاریخ ساز شدن ملی پوشان ایرانی در رقابت‌های جهانی مهم‌ترین اتفاقات برای جامعه کاراته بود.

به گزارش مشرق، در سال ۹۵ کاراته روی خوش به خود دید و چاشنی المپیکی شدن کاراته در المپیک ۲۰۲۰  با تاریخ سازی یاران هروی شیرین تر شد تا نوید روزهای خوب در المپیک داده شود.

*المپیکی شدن کاراته

رشته ورزشی کاراته علاقه مندان بسیاری در سرتا سر دنیا دارد و جای خالی این رشته ورزشی در المپیک حس می شد. مرداد ماه سال ۹۵ با تصمیم کمیته بین المللی المپیک ۵ رشته ورزشی جدید به بازی‌های المپیک اضافه شد تا از المپیک ۲۰۲۰ توکیو به فهرست ورزش‌های بزرگترین رویداد ورزشی جهان اضافه شوند و کاراته یکی از این رشته ها بود.

*تاریخ سازی کاراته کاران بدون رئیس!

بیست و سومین دوره رقابت‌های جهانی کاراته اتریش برای ایران خوش یمن بود و کاراته ایران تاریخ ساز شد. امیر مهدی‌زاده و سجاد گنج‌زاده در کومیته انفرادی برای ایران خوش رنگ‌ترین مدال را کسب کردند و در کومیته تیمی نیز مردان کاراته کای ایران با پیروزی مقابل ژاپن سومین طلا را برای کاراته ایران کسب کردند تا بهترین نتیجه در تاریخ رقابت‌های جهانی برای ایران به دست آید و بر سکوی سوم جهان قرار گیرند. پیش از این بهترین نتیجه کاراته در رقابت های جهانی مربوط به سال ۱۹۷۷ (توکیو – ژاپن) بود که ملی پوشان کشورمان عنوان چهارمی را از آن خود کرده بودند. حمیده عباسعلی تنها بانوی کاراته کای ایران در این رقابت‌ها بود که با کسب مدال برنز نیز در این موفقیت سهم بسیاری داشت. ذبیح الله پورشیب کاپیتانی که در رقابت‌های جهانی هیچ گاه به حق خود نرسید این بار مدال برنز را کسب کرد و علی اصغر آسیابری نیز جوانی که برای کاراته ایران یک پدیده محسوب می‌شود مدال برنز را کسب کرد تا ایران با کسب ۳ طلا و ۳ برنز برای نخستین بار بر روی سکوی سوم جهان قرار گیرد. ملی پوشان در شرایطی برای نخستین بار بر سکوی جهانی ایستاد که فدراسیون بدون رئیس بود.

کسب مقام سومی ایران در رقابت های جهانی اتریش

* پس از چهار ده ماه فدراسیون کاراته رنگ رئیس به خود دید

پس از  ۱۴ ماه از زمان استعفای سمندر رئیس سابق فدراسیون کاراته، انتخابات کاراته دی ماه ۹۵  برگزار و محمد صادق فرجی با کسب ۲۴ رای برای چهارسال سکان هدایت فدراسیون را به دست گرفت.

محمد صادق فرجی

*پرداخت نشدن پاداش ها

تیم ملی کاراته در شرایطی عازم رقابت های جهانی شد که فدراسیون رئیس نداشت و سید حسن طباطبایی به عنوان سرپرست کاراته را مدیریت می کرد. طباطبایی به ملی پوشان قول پرداخت پاداش در صورت کسب مدال طلا داده بود که تا روز های پایانی سال این وعده از سوی فدرسایون کاراته عملی نشد.

*طلای خاکسار در کاراته وان

۱۰ بهمن ماه، در سومین روز رقابت‌های کاراته وان پاریس،  طراوت خاکسار در فینال وزن ۵۵- کیلوگرم با شکست ۲ بر صفر  «امی کاتل» از اسکاتلند عنوان قهرمانی رقابت‌های کاراته وان پاریس را به دست آورد.

طراوت خاکسار بر سکوی جهانی

*برنز عباسعلی در جهانی اتریش

حمیده عباسعلی بانوی شایسته کاراته ایران توانست برای دومین بار در آورد گاه جهانی مدال کسب کند تا جامعه دختران کاراته کار ایرانی نماینده ای بر روی سکوی جهانی داشته باشد. 

مدال برنز عباسعلی در اتریش

*گنج زاده در صدر رنکینگ جهانی

با اعلام نخستین رنکینگ فدراسیون جهانی کاراته در سال ۲۰۱۷، سجاد گنج زاده با حضور در صدر رنکینگ وزن ۸۴+ کیلوگرم بهترین جایگاه را در بین ورزشکاران ایرانی کسب کرد و  پس از گنج زاده، مهدی زاده(سوم)، پورشیب(سوم) و عباسعلی(چهارم) بهترین جایگاه را در اختیار دارند.

طلای سجاد گنج زاده در اتریش

*بدهی میلیاردی کاراته

فدراسیون کاراته یک بدهی یک میلیاردی را دارد که فرجی پس از پیروزی در انتخابات کاراته بیان کرد: ان‌شاء‌الله با حمایت وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بتوانیم ‌اسپانسر جذب کنیم و بدهی ها را پرداخت کنیم.

*خداحافظی دومین بانوی مدال‌آور کاراته ایران در بازی های آسیایی

سمیرا ملکی پور کاپیتان تیم ملی بانوان در رقابت های جهانی اتریش که پس از فاطمه چالاکی دومین مدال رسمی بانوان کاراته ایران را در بازی های آسیایی کسب کرده بود دیروز در انتخابی تیم ملی حاضر نشد تا مهم ترین تصمیم ورزشی خود را اعلام کند.

سمیرا ملکی پور

کاراته ایران در سال ۹۵ در یک نگاه:

- مهم ترین اتفاق سال: المپیکی شدن کاراته

- ورزشکار سال: سجاد گنج زاده با دو طلای رقابت های جهانی اتریش و کاراته وان پاریس و قرار گرفتن در صدر رنکینگ جهانی

- پدیده سال: علی اصغر آسیا بری

- رکوردها و تاریخ سازی ها: کسب سکوی سوم جهان

- مهم ترین رویداد پیش رو: بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی و رقابت‌های قهرمانی آسیا

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس