نوشت افزار

گفته می‌شود که هنوز ۹۰ درصد نیاز جامعه به نوشت‌افزار از راه واردات از کشورهایی مانند چین و هندوستان تأمین می‌شود.

 به گزارش مشرق، بیش از پنج سال است که جمعی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار تلاش دارند تا با استفاده از شخصیت‌های اسلامی و ایرانی، نوشت‌افزارهایی با این المان تولید کنند. اما هنوز با وجود تلاش‌ تولیدکنندگان و وعده مسئولان، کار برای فعالیت این دسته از تولیدکنندگان ساده نیست. بنا بر آمارهای ارائه شده از سوی داود خلیلی، عضو اتحادیه نوشت‌افزار در حال حاضر۹۰  درصد از محصولات تحریر با توجه به گستردگی اقلام مصرفی آن وارداتی هستند؛ حتی برخی از تولیدکنندگان ایرانی از برندهای خارجی کپی برداری کرده و به تولیدکنندگان چینی سفارش تولید کالا می‌دهند.

هر چند با تلاش‌های مجلس نهم قرار بود که واردات این دسته از نوشت‌افزارها، به خصوص کالاهایی که شخصیت‌ها و فرهنگ غربی را ترویج می‌کنند، کمتر شود، اما وضعیت در سال ۹۵، تغییر چندانی نکرده است. از سوی دیگر، تولیدکنندگان این حوزه با مشکلات دیگری از جمله افزایش قیمت کاغذ مواجه بوده‌اند؛ موضوعاتی که سبب شده تا هم تولید در داخل کشور در میان تولیدکنندگان به آسانی صورت نگیرد و صادات تولیدات داخلی نیز با مشکل همراه باشد. کالاهایی که بنا به گفته کارشناسان، این توان را دارد که در بازار منطقه‌ای عرضه شود.

رضا حدیدی، مدیر شرکت آزاده، در گفت‌وگو با خبرنگار پویا، با اشاره به کاستی‌های موجود برای حمایت از تولیدکنندگان حوزه نوشت‌افزار اسلامی ایرانی گفت: من فکر می‌کنم تب و تابی که در دو سال پیش برای حمایت از تولیدکنندگان این حوزه وجود داشت، الان وجود ندارد؛ در ابتدا عزمی در میان مسئولان دیده می‌شد، اما در حال حاضر این رویکرد کمتر دیده می‌شود و همین امر سبب شده تا برای تولیدکنندگان در این حوزه مشکلاتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که به تولیدکنندگان در این مسیر کمک می‌کند، تبلیغات به منظور فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالاهای ایرانی به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. متأسفانه فرهنگ غالب مردم به سمت استفاده از برندهای خارجی حرکت می‌کند و این، مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

حدیدی به مشکلات خود به عنوان یک تولیدکننده اشاره می‌کند و می‌افزاید: من در مجموعه آزاده حدود ۱۰۰ کارمند دارم. باید راهی باشد تا بتوانم از پس مخارج این کارمند برآیم؟ من به عنوان یک تولیدکننده در این حوزه تمام زندگی‌ام را گذاشته‌ام، اما یک دست صدا ندارد.

مدیر شرکت آزاده به فعالیت دیگر کشورها در حوزه نوشت‌افزار اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بازار ایران به دست کالاهای چینی و هندی است؛ این در حالی است که توان داخلی برای تولید نوشت‌افزار خوب است، اما شرایط کار را برای تولیدکنندگان دشوار می‌کند. به عنوان نمونه، ما سال گذشته یک‌سری طرح برای تولید و صادرات نوشت‌افزار به کشورهای همسایه تولید کردیم، اما به دلیل نوسانات ارز و افزایش قیمت کاغذ کار را برای صادرات سخت کرد. شما فکر کنید در چنین شرایطی چگونه می‌توان کالایی تولید کرد که با کالاهای چینی و هندی رقابت کند؟

در چنین شرایطی کار برای تولیدکنندگانی که در شهرستان‌ها هستند و امکانات تولیدکنندگان قوی‌تر و باسابقه‌تر را ندارند، دشوارتر است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس