ترازمی

'ترزا می' نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه در اظهاراتی در نشست مجلس عوام اعلام کرد که ماده 50 پیمان لیسبون که سرآغاز فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را تا پایان ماه مارس ( یازدهم فروردین

به گزارش مشرق، نخست وزیر انگلیس در جریان سخنرانی اش در مجلس عوام با بیان اینکه ماده 50 پیمان لیسبون را تا پایان ماه جاری میلادی رسما فعال می کند، به 'نیکلا استرجن' وزیر اول اسکاتلند برای هرگونه اقدامی برای پیشبرد استقلال این منطقه از بریتانیا هشدار داد.

وی در سخنانش ضمن استقبال از حمایت پارلمان انگلیس از لایحه برگزیت، گفت:'این یک لحظه تعیین کننده برای کل کشورمان و نیز شروع یک رابطه جدید با اروپا و نیز نقش جدیدمان در جهان است.'

'ترزا می' افزود: برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مطابق جدول زمانی که شش ماه پیش تعیین شده است، پیش خواهد رفت.

وی مدعی شد که بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا، 'اقتصادی قویتر و جامعه ای بهتر' خواهد ساخت.

'ترزا می' با بیان اینکه برگزیت به نفع کل بریتانیا است، گفت: 'به همین دلیل ما در حال همکاری با دولت های محلی از جمله دولت محلی اسکاتلند با هدف گوش دادن به نقطه نظرات آنها و نیز یافتن بسیاری از زمینه های مشترک هستیم، علاوه بر اینکه به دنبال حفاظت از حقوق کارگران و نیز امنیت مان در مقابل جرایم و تروریسم می باشیم.'

نخست وزیر انگلیس در ادامه سخنانش که اشاره به 'نیکلا استرجن' وزیر اول اسکاتلند داشت، گفت: 'بر این اساس، هم اکنون، زمانی برای انجام بازی های سیاسی و ایجاد یک عدم اطمینان نیست. این زمانی است که کشورمان دور هم گرد آمده و ضمن کسب افتخار برای مردم بریتانیا، تصویری بهتر از کشور ترسیم کنیم .'

نیکلا استرجن گفته است برای حفاظت از منافع اسکات ها به دنبال رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، برگزاری همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند ضروری است.

وزیر اول اسکاتلند روز دوشنبه گذشته در سخنانی گفت همه‌پرسی دوم استقلال این منطقه از بریتانیا احتمالا بین پاییز 2018 تا بهار 2019 میلادی برگزار خواهد شد.

«نیکلا استرجن» اعلام کرد که لایحه برگزاری همه پرسی جدایی اسکاتلند از بریتانیا را هفته آینده به پارلمان محلی اسکاتلند موسوم به هالیرود ارائه خواهد داد.

نخست وزیر انگلیس همچنین در بخش دیگری از سخنانش در مجلس عوام، به بحران آوارگان پرداخت و گفت: باید اطمینان یابیم آوارگان در نخستین کشور امنی که وارد می شوند پناهنده شوند و ما باید به آن کشورها کمک کنیم تا از آوارگان حمایت کنند به طوری که آنها مجبور نشوند سفر خطرناک اروپا را در پیش گیرند.

'ترزا می' همچنین از کشورهای اروپای خواست ضمن افزایش بودجه دفاعی خود، سهم بیشتری از هزینه های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) را برعهده گیرند.

وی گفت: 'در نشست هفته گذشته اتحادیه اروپا در بروکسل، بار دیگر بر اهمیت جایگاه انگلیس در ناتو در دفاع جمعی تأکید کردم و از سایر کشورهای عضو ناتو خواستم تا در راستای اهداف این نهاد، در ناتو سرمایه گذاری کنند.»

اظهارات 'ترزا می' در مجلس عوام پس از آن صورت گرفت که پارلمان انگلیس شامگاه دوشنبه از لایحه جنجالی برگزیت بدون هیچ گونه اصلاحیه ای در آن، حمایت و بدین ترتیب راه را برای فعال شدن ماده 50 پیمان لیسبون و خروج این کشور از اتحادیه اروپا هموار کرد.

نمایندگان پارلمان انگلیس با تصویب لایحه برگزیت، گام نهایی را برای واگذار کردن اختیارات کامل به دولت 'ترزا می' جهت فعال کردن ماده 50 پیمان لیسبون و آغاز فرایند مذاکرات رسمی برای خروج از اتحادیه اروپا با بروکسل، برداشتند.

با تصویب مجلس اعیان، لایحه برگزیت تنها منتظر امضاء و مهر سلطنتی است که انتظار می‌رود امروز ( سه شنبه ) صورت گیرد.

'ترزا می' دست کم به لحاظ تئوریک از امروز ( سه شنبه) به طور قانونی مجاز بود با فعال‌کردن ماده 50 قانون اتحادیه اروپا فرآیند اجرایی برگزیت را رسما آغاز و مذاکرات مربوط به این جدایی تاریخی را با مقام‌های اروپایی آغاز کند.

به گفته مقامات دولت انگلیس؛ 'ترزا می ' در روزهای باقی مانده از ماه مارس، رسما رهبران اروپایی را از تصمیم کشورش برای خروج از این اتحادیه مطلع خواهد کرد و بدین ترتیب، مذاکرات رسمی برای این جدایی که تخمین زده شده دو سال به طول خواهد کشید، از ابتدای ماه آینده میلادی ( 12 فروردین ماه) آغاز می‌شود.

ترزا می' نخست ‌وزیر انگلیس پیش از این نیز آخرین ‌مهلت برای فعال کردن ماده 50معاهده لیسبون را حداکثر تا 31ماه مارس (اواسط فروردین‌ماه) تعیین کرده بود.

هدف از این پیمان که در دسامبر سال 2009 به قانون تبدیل شد هر چه شفاف تر، کارآمدتر و دموکراتیک‌تر کردن اتحادیه اروپاست.

براساس ماده 50 پیمان لیسبون که در دسامبر 2007 میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند.

براساس این ماده، دولت متقاضی خروج از اتحادیه اروپا با فعال‌سازی ماده 50، دو سال فرصت خواهد داشت تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند، تدوین کنند اما دولت‌های 27 کشور دیگر، باید این موارد را به تصویب برسانند.

در مدت این دو سال، دولت انگلیس کماکان متعهد است تعهداتش را به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا، اجرا کند.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 ( سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه‌پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.

در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس