کد خبر 701595
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
جو بایدن

در جریان رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا، موضوع حضور بایدن بارها مطرح شد اما وی به دلایلی از جمله مرگ فرزندش و البته عدم اقبال عمومی در نظرسنجی‌ها، ترجیح داد از شرکت در دور مقدماتی حزب دموکرات انصراف دهد.

 به گزارش مشرق، معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا از اکنون برای حضور در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خیز برداشته است. «جو بایدن» در اولین سخنرانی خود پس از ترک کاخ سفید اظهار کرده است:

"دوست دارم رئیس جمهوری باشم که به سرطان پایان می دهد. دلیل اصلی من  در مخالفت با پیشنهاد «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا برای وارد شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آن بود که پس از مرگ فرزندم  هیچ انگیزه ای برای رئیس جمهور شدن نداشتم. تنها موضوعی که امکان همکاری گسترده دموکراتها و جمهوریخواهان در مورد آن وجود دارد مبارزه با سرطان است. "

اظهارات بایدن نشان می دهد که وی نسبت به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بی میل نیست، خصوصا اینکه هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دیگر عملا بخت و اقبالی جهت حضور در این رقابتها ندارد.

در جریان رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا، موضوع حضور بایدن بارها مطرح شد اما وی به دلایلی از جمله مرگ فرزندش و البته عدم اقبال عمومی در نظرسنجی ها، ترجیح داد از شرکت در دور مقدماتی حزب دموکرات انصراف دهد. در نهایت هیلاری کلینتون با بهره گیری از لابی های گسترده سران حزب دموکرات و در رقابتی کاملا ناسالم، توانست بر برنی سندرز نامزد رقیب خود پیروز شود و راهی دور نهایی شود، جایی که وزیر امور خارجه سابق آمریکا شکست سختی را در برابر دونالد ترامپ تجربه کرد.

فارغ از اظهارات بایدن در خصوص بیماری سرطان و لزوم مقابله با آن، وی از مقابله با این بیماری، در کسوت رئیس جمهور آمریکا خبر داده است. این به معنای دورخیز بایدن و هدفگذاری وی برای شرکت در رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۲۰ است.

با این حال همچنان مشخص نیست که رقبای بایدن در این انتخابات چه کسانی هستند! هم اکنون جامعه آمریکا در وضعیتی کاملا آشفته به سر می برد. حضور دونالد ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده، مولد بحرانهای سیاسی و اجتماعی در این کشور بوده است.

در چنین شرایطی کمتر کسی بر روی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ متمرکز است. با همه این اوصاف، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اگر شرایط جاری در آمریکا به همین منوال پیش رود، امکان ناتمام ماندن دوران ریاست جمهوری ترامپ و یا تک دوره ای شدن دوران قدرت وی وجود دارد. در این صورت، شاید دموکراتها از اقبال بیشتری نسبت به جمهوریخواهان برخوردار باشند.

در هر حال، اعلام آمادگی غیر مستقیم بایدن جهت شرکت در رقابتهای انتخاباتی آتی آمریکا، نشان می دهد وی در سال ۲۰۱۶ نیز چندان نسبت به حضور در رقابتهای انتخاباتی بی میل نبوده است، هر چند که عملا حضور هیلاری کلینتون در عرصه انتخابات و لابی سنگین خانواده کلینتونها در حزب دموکرات جای هیچ گونه مانوری را برای وی باقی نگذاشته بود.

لازم به ذکر است که حزب دموکرات نیز هم اکنون در شرایط پیچیده ای  به سر می برد. شکست در سه انتخابات ریاست جمهوری، کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) و فرمانداری ها ضربه سختی به طرفداران حزب دموکرات وارد کرده است. از سوی دیگر، افشاگری های صورت گرفته در خصوص تبانی قبلی سران حزب دموکرات برای معرفی هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات، میان طرفداران این حزب ایجاد انشقاق کرده است.

بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که اگر برنی سندرز به جای هیلاری کلینتون به دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ راه پیدا می کرد، می توانست درمقابل دونالد ترامپ پیروز شود. نظرسنجی های انتخاباتی نیز نشان می دهد که میان سندرز و ترامپ حداقل ۱۵ درصد اختلاف (در سطح آرای عمومی) وجود دارد. در هر حال، باید در انتظار اقدامات بعدی جو بایدن و دیگر نامزدهای احتمالی حزب دموکرات جهت حضور در رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۲۰ ماند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس