کد خبر 699273
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
بشار اسد

مسئولین سوری، حضور رئیس جمهور این کشور در اجلاس سران عرب در پایتخت اردن را شایعه‌ای بیش ندانسته و تاکید کردند: «اسد» با حامیان تروریسم و آنهایی که دستشان به خون مردم سوریه آغشته است، در یک جا حاضر نمی‌شود.

 به گزارش مشرق، پس از گذشت شش سال از جنگ سوریه و صف بندی کشورهای منطقه و جهان در 2 اردو یکی دشمن و دیگری متحد و دوست، حرف و حدیث ها درباره اتصال دوباره پل روابط با نظام دمشق از سوی برخی آنهایی که نقشی منفی یا موضعی جانبدارانه در قبال تحولات سوریه داشتند زیاد شده است.

روزنامه الدیار شایعاتی درباره تلاش برخی کشورهای عربی برای سخنرانی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در اجلاس سران عرب در امان، پایتخت اردن منتشر کرد.

سایت عبری زبان دبکا نیز ادعا کرد روسیه، مصر و اردن تلاش های زیادی برای ایجاد آشتی عربی فراگیر بکار بسته اند که شامل مصالحه با بشار اسد و شرکت وی در اجلاس سران عرب است.

این منبع افزود: بسیاری از رهبران کشورها هر کدام به شخصه درصدد شرکت دادن اسد در اجلاس سران عرب هستند که از جمله آنها ولادمیر پوتین، رئیس جمهور مصر، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و عبدالله دوم شاه اردن است.

به گفته دبکا روس ها، مصری ها و اردنی ها بی صبرانه منتظرند صحنه بی سابقه دست دادن شاه عرستان با بشار اسد را مشاهده کنند.

تمرکز بر این شایعات در سایه تلاش های مسکو برای ایجاد راه حل سیاسی همزمان با پایان مذاکرات ژنو 4 و در آستانه دور بعد مذاکرات استانه است بخصوص که موافقت معارضان سوری حاضر در ژنو و کشورهای حامی آنها با بند مبارزه با تروریسم تا حدی روسیه را برای پیشبرد روند سیاسی خوش بین کرده است.

سخن از حضور بشار اسد در اجلاس سران عرب سوژه بسیاری از رسانه ها شده آن هم زمانی که تنها حرف کلی گردانندگان تروریسم از بین کشورهای عربی رفتن اسد بود و به دلیل خصومت شخصیشان با وی جنگ علیه سوریه را به جنگ ملوک و طوائفی علیه شخص اسد مبدل کردند.

منابعی در دمشق اظهار داشت: هدف از این قبیل شایعات سیاسی و رسانه ای ایجاد شکاف بین سوری های حامی دولت و کسانی است که برخی رژیم های عربی و منطقه ای را دشمنان اصلی خود می دانند چون نقش بزرگ تری در نابودی سوریه داشتند و دست دادن اسد با این افراد موجب خشم سوری ها خواهد شد چیزی که رهبری سوریه هرگز در خصوص آن امتیازدهی نخواهد داد.

این منابع که ترجیح دادند نامشان فاش نشود هدف دیگر این شایعه پراکنی ها را سنجش واکنش رهبری سوریه خوانده و تاکید کردند: بشار اسد هم  پیش تر دست دادن با هر کسی که در نابودی کشورش دست داشته را رد کرده و گفته تا زمانی که رژیم های منطقه ای  از ملت سوریه عذرخواهی نکرده و حمایت خود از تروریسم و سیاست های خصمانه خود دست برندارند، روی خوش به آنها نشان نمی دهد.

منابع سوری گفتند: درست است که حضور اسد در اجلاس سران عرب که عضویت سوریه در آن به تعلیق آمده و رهبران آن خصومت آشکار خود را با وی اعلام کرده است پیروزی برای سوریه، رهبری و ملت آن شمرده می شود اما دمشق برای تعامل با رژیم های عرب شرط و شروطی دارد.

این منابع تاکید کردند: شرط نخستین دمشق این است که حکام عرب باید از ملت سوریه عذرخواهی کنند و دوم اینکه از سیاست خصمانه خود در قبال سوریه با توقف حمایت از گروه های تروریستی دست بردارند.

منابع سوری افزودند:  با توجه به اینکه برخی رژیم های حاشیه خلیج فارس با همه پول، رسانه و رابطه های خود برای آتش افروزی در سوریه تلاش کردند لذا هرگز شروط دمشق را نمی پذیرند بنابراین امکان حضور اسد در اجلاس سران عرب تنها شایعتی بی اساس بیش نیست.

این منابع تاکید کردند: البته برخی شایعات مثل تلاش های مسکو برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و بهبود فضای بین سوریه و دیگر کشورهای عربی می تواند درست باشد چیزی که روسیه هم هرگز آن را پنهان نکرده و مقامات آن بارها به انزوا کشیدن سوریه از جهان عرب و تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب را اشتباهی جبران ناپذیر قلمداد کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس