استان‌های مرزی شمال غرب کشور با ظرفیت و پتانسیل‌های بالای مرزی شاهراه ارتباطی ایران با بازارهای جهانی به‌خصوص اروپا محسوب می‌شوند که نیازمند توجه ویژه مسئولان و تقویت هستند.

به گزارش مشرق، ایران اسلامی حدود ۹ هزار کیلومتر مرز آبی و خاکی با ۱۵ کشور جهان دارد، در بین استان‌های آذربایجان غربی با ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، کردستان با ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز، اردبیل با ۳۸۰ کیلومتر مرز به همراه مرزهای آذربایجان شرقی، کرمانشاه و ... ظرفیتی بی‌نظیر در شمال شرق کشور به شمار می‌رود.

قرار گرفتن در مسیر اروپا موقعیت سوق‌الجیشی ویژه‌ای به این منطقه داده و هم‌مرز بودن با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بر اهمیت و جایگاه شمال غرب در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه افزوده است که استفاده بهینه از چنین موقعیت جغرافیایی ایده آلی در کنار مزیت‌های بالای تجاری، بازرگانی و صنعتی می‌تواند در تحکیم روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اطراف نقش‌آفرین باشد.

«مرز» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و به‌عنوان فرصتی طلایی در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد با مبادلات تجاری و اقتصادی به شمار می‌رود«مرز» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و به‌عنوان فرصتی طلایی در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد با مبادلات تجاری و اقتصادی به شمار رفته و می‌رود، مرز هم چون کاتالیزوری است که می‌تواند سرعت توسعه و اشتغال در استان‌های مرزی را افزایش دهد و می‌طلبد که از این فرصت برای کمک به استان‌های مرزی به شکل بهتری استفاده شود.

ویژگی‌های ژئوپلیتیکی، شاخصه‌های فرهنگی و امتیازهای کم‌نظیر اقتصادی مجموعه‌ای از فرصت‌ها را برای این استان‌ها ایجاد کرده است که می‌توان از آن در راستای توانمندسازی روابط بین‌المللی و تجارت خارجی کشور بهره‌گیری کرد.

شاخصه‌های ویژه کشاورزی و صنعتی در کنار نزدیکی به بازارهای پرجمعیت خارجی، ظرفیت‌های استثنایی گردشگری برای رونق توریسم بین‌المللی، ویژگی‌های خاص و فراملیتی فرهنگی برای جذب و جلب فرهنگی همسایگان و جغرافیای خاص سیاسی ازجمله ظرفیت‌های کم‌نظیر استان‌های مرزی شمال غرب به شمار می‌رود که می‌بایست به آن با نگاه ملی و در راستای تقویت اقتصاد ملی نگریست.

اما این ظرفیت‌ها طی سالیان متمادی مورد بهره‌برداری اصولی قرار نگرفته و قاچاق، بیکاری، مهاجرت و مشکلات معیشتی بخشی از مشکلاتی است که اهالی این دیار با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کنند.

فعالیت ۱۴ گمرک و بازارچه مرزی در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی با ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک به دلیل دارا بودن پنج پایانه و ۹ گمرک مرزی پتانسیل بالایی برای دسترسی به بازارهای جهانی به‌خصوص اروپا دارد اما تاکنون این ظرفیت مرزی موردتوجه واقعی قرار نگرفته است.

در حال حاضر راه‌های زمینی ارتباط با اروپا از طریق جاده و ریل و همچنین مبادی اصلی ورود و خروج زمینی کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی فراهم است و زیرساخت‌هایی که متناسب با این امور در استان ایجادشده در کنار مزیت‌های کم‌نظیر جغرافیایی و اقتصادی آذربایجان غربی را به یکی از کانون‌های مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل کرده است.

فعالیت ۱۴ گمرک و بازارچه در نوار مرزی شمال و غرب آذربایجان غربی افق‌های روشنی را درزمینهٔ صادرات و توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی ایجاد کرده، با اجرای سیاست و برنامه‌های مربوط به تقویت صادرات کالاهای غیرنفتی در سال‌های اخیر ارزش کل صادرات از مبادی مرزی استان همواره سیر صعودی داشته است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که در کنار این مزیت بزرگ، سرمایه‌گذاری برای توسعه خطوط آهن و اتصال راه‌آهن مراغه به ارومیه و گسترش آن تا راه‌آهن رازی فضای بهره‌گیری از ظرفیت ریلی ایران با ترکیه و به‌تبع آن اروپا را بهبود می‌بخشد و زمینه را برای رشد تجارت مرزی فراهم می‌کند.

گمرک‌های مرزی استان آذربایجان غربی شامل مرز زمینی پلدشت و بازرگان در شمال، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان است که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان هم‌مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکیه است.

یک‌میلیون و ۳۹۲ هزار تن کالا از آذربایجان غربی صادر شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از صدور بیش از یک‌میلیون و ۳۹۲ هزار و ۴۶۵ تن کالا از استان به خارج از کشور طی سال جاری خبر داد.

جعفر صادق اسکندری بابیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک‌میلیون تن کالا به خارج از کشور صادرشده است افزود: ارزش دلاری این کالاها ۳۹۸ میلیون و ۳۳۰ هزار برآورد شده است.

وی بابیان اینکه عراق، ترکیه، افغانستان، گرجستان و ترکمنستان کشورهای مقصد کالاهای صادراتی بودند، افزود: عراق با ۵۴ درصد، ترکیه ۱۷ درصد، افغانستان با ۲.۵ درصد سه کشور اول مقصد کالاهای صادراتی که بیشتر شامل سیب، کف‌پوش، مصنوعات، سیمان از مهم‌ترین کالاهای صادراتی در سال جاری بود، هستند.

اسکندری بابیان اینکه در این مدت ۴۷۷ هزار و ۹۳۹ تن کالا نیز از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است گفت: ارزش دلاری کالاهای وارداتی نیز ۷۵۷ میلیون و ۹۰۷ هزار بود. امسال ازلحاظ میزان تناژ صادراتی نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۵ درصدی در استان آذربایجان‌غربی هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، ترکیه با ۶۰ درصد، اکوادور پنج درصد، گرجستان یک درصد و کاستاریکا یک درصد را از کشورهای هدف واردات برشمرد و گفت: موز، کولرگازی، موتور آسانسور نیز از عمده کالاهای وارداتی بودند.

اسکندری با تأکید بر ایجاد بازارهای جدید صادراتی به‌ویژه در حوزه محصولات کشاورزی گفت: در گذشته سیب استان تنها به عراق و شمال عراق صادر می‌شد اما هم‌اکنون بازارهای جدید صادراتی همچون هند و پاکستان ایجادشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: امسال ازلحاظ میزان تناژ صادراتی نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۵ درصدی در استان آذربایجان‌غربی هستیم.

اسکندری گمرک پیرانشهر، ارومیه، بازرگان و خوی به همراه بازارچه مرزی پیرانشهر و کلیه سردشت را از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نام برد که بیشترین صادرات را در این مدت داشتند و افزود: گمرک بازرگان، ارومیه، خوی، سرو و بازارچه‌های مرزی ساری سو، رازی و تمرچین نیز بیشترین واردات را در این مدت‌زمان داشتند.

تردد بیش از ۲ میلیون مسافر از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی نیز از تردد دو میلیون و ۲۲۷ هزار و ۳۰۳ مسافر در طول ۱۰ ماهه سال جاری از پایانه‌های مرزی استان خبر داد و گفت: پایانه مرزی بازرگان با ۹۷۷ هزار و ۹۲ مسافر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

عبدالحسین علی‌اکبری همچنین با اشاره به تردد ۲۵۴ هزار و ۷۵۵ ناوگان در طول این مدت افزود: به سبب تعطیلی یک‌ساله پایانه سرو تردد مسافر از مرزهای این استان پنج درصد کاهش داشته است.

وی در خصوص زیرساخت‌های موجود در پایانه‌های مرزی استان گفت: به‌زودی طرح جامع پایانه مرزی رازی خوی وارد فاز اجرایی می‌شود برای اجرای این طرح جامع اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

علی‌اکبری با بیان اینکه زمین ۱۳.۵ هکتاری آن در سال گذشته مورد تملک قرار گرفت و با توجه به اتمام طرح مطالعاتی به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود ادامه داد: با تکمیل طرح جامع پایانه مرزی، کاربری این پایانه که در حال حاضر به‌عنوان پایانه مسافری از آن استفاده می‌شود تجاری نیز خواهد شد، به همین دلیل مسیر موجود جاده خوی - قطور - رازی نیز در حال بازسازی و بهسازی است.

وی بابیان اینکه توسعه پایانه‌های مرزی استان مورد تأکید و توجه قرار دارد اظهار داشت: همچنین در کنار طرح پایانه مرزی رازی خوی، طرح توسعه‌ای پایانه مرزی تمرچین با در نظر گرفتن ۱۱.۵ میلیارد ریال اعتبار و تکمیل طرح جامع پایانه مرزی پلدشت با ۷۷ میلیارد ریال اعتبار در دست اقدام است.

علی‌اکبری با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه پایانه‌های مرزی استان در آینده نزدیک تحولات چشمگیری را در روند مبادلات بین‌المللی از طریق این مرزهای زمینی موجب خواهد شد، افزود: پنج مرز از ۲۳ مرز زمینی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد که نشان از سهم ۲۳ درصدی این استان ازنظر دارا بودن تعداد مرزهای زمینی فعال در کشور است.

پایانه مرزی بازرگان رتبه نخست واردات و صادرات کشور را دارد

علی‌اکبری با اشاره به اهمیت پایانه مرزی بازرگان در توسعه مبادلات تجاری منطقه یادآور شد: این مرز در رتبه‌های نخست واردات و صادرات کشور قرار دارد و یکی از مهم‌ترین دلایل آن تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها در آن است.

وی بابیان اینکه تکمیل زیرساخت‌ها و کیفی سازی خدمات در پایانه‌های مرزی یکی از سیاست‌های اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شمار می‌رود، اضافه کرد: طرح ساخت سالن مسافری پایانه مرزی سرو در مساحتی معادل ۹ هزار و ۷۰۰ مترمربع امسال آغازشده که ۴۶۰۰ مترمربع مربع مساحت زیربنا شامل ساختمان دوطبقه است و مابقی نیز به محوطه و تأسیسات زیربنایی اختصاص خواهد یافت.

علی‌اکبری اضافه کرد: مبلغ اختصاصی برای ساخت سالن مسافری پایانه مرزی سرو ۱۲ میلیارد تومان است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید تا ۲۵ ماه آینده ساخته و تحویل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی ۴۶ شرکت بین‌المللی در استان فعال است گفت: افزایش سطح خدمات و گسترش فروش بلیت اینترنتی از سیاست‌های این سازمان است.

ظرفیت‌های مرزی کردستان هدر می‌رود

ارزش و اهمیت مرز برکسی پوشیده نیست و همواره این مهم موردتوجه کشورها در طول دوران مختلف بوده و هست، به‌گونه‌ای که حریم‌های شناخته‌شده خطوط و فواصل بین کشورها عامل مهمی در ثبات و آرامش میان آن‌ها بوده و همین مسئله منجر شده سران ممالک جهان بهای بیشتری برای مرزهای مملکت خود با سایر ممالک قائل شوند.

در دههٔ ۷۰، بازارچه‌های مرزی در شهرستان‌های مرزی کردستان به ترتیب شامل مریوان، بانه و سقز تأسیس می‌شود و بعد از چند سال بازارچه باشماق مریوان به مرز رسمی ارتقا پیدا می‌کند و سپس رسمی شدن بازارچه مرزی سیرانبند بانه هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

بازارچه مرزی سیف سقز بعد از ناآرامی‌ها و مشکلات امنیتی که در کشور همسایه ایجاد شد، تعطیل‌شده و از آن زمان تاکنون علی‌رغم تلاش نمایندگان مردم در مجلس و دولتمردان هنوز باز نشده استبازارچه مرزی سیف سقز بعد از ناآرامی‌ها و مشکلات امنیتی که در کشور همسایه ایجاد شد، تعطیل‌شده و از آن زمان تاکنون علی‌رغم تلاش نمایندگان مردم در مجلس و دولتمردان هنوز باز نشده و این مهم به یکی از مطالبات مردم این شهرستان تبدیل‌شده است. چراکه تعطیلی این بازارچه منجر به بیکارشدن تعداد زیادی از افرادی شده است که توانسته بودند به‌واسطه این بازارچه برای خود شغلی ایجاد کنند.

مرز سیرانبند بانه در جریان سفر دولت دهم به کردستان به‌عنوان یک مرز رسمی به تصویب رسید و سال ۹۰ از طرف ایران رسمی شد ولی دولت مرکزی عراق با این امر موافقت نکرد.

استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق تیرماه امسال در سفر به کردستان ایران اصلی‌ترین مانع در مخالفت حکومت مرکزی عراق با رسمی شدن مرزسیرانبند بانه را به دلیل وجود دو مرز رسمی در یک استان ذکر کرد.

ایجاد سایت موقت مسافربری در مرز سیرانبند بانه

مدیرکل پایانه‌ها و حمل‌ونقل کردستان گفت: سایت موقت مسافربری در سیرانبند بانه از سال ۹۲ آماده‌شده است.

نعمت‌الله خواجه‌ای عنوان کرد: هنوز زمین مدنظر ما تأمین نشده، به‌محض تأمین و تحویل زمینی بدون معارض ملکی و بعد از موافقت دولت مرکزی عراق و اعلام آن به وزارت امور خارجه و سپس به سازمان راهداری، استارت ایجاد پایانه مرزی در این مرز هم زده می‌شود.

وی عنوان کرد: تا زمانی که دولت مرکزی عراق موافقت نکند امکان صدور مجوز هیچ کاری در مرز سیرانبند امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط با وضعیت مرز سیرانبند بانه و بازارچه سیف سقز گفت: حضور استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در تیرماه امسال در کردستان ایران و اعلام رسمی شدن مرز سیرانبند بانه در مردم ما توقع ایجاد کرده و آن‌ها همچنان منتظر فراهم شدن شرایط تردد از این مرز هستند.

محسن بیگلری بیان کرد: استاندار کردستان چند ماه پیش در سفری که به سقز داشتند اعلام کردند راهکار جدید برای بهبود شرایط مرز سیرانبند بانه دارند و به همین دلیل انتظار می‌رود که دولت هر چه سریع‌تر این مهم را اجرایی و عملیاتی کند.

وی عنوان کرد: در خصوص بازارچه مرزی سیف سقز هم وعده داده‌شده که در نزدیک‌ترین مسیر اقدام به بازگشایی آن کنند که آماده‌سازی این مهم هم‌زمان بر است.

وی اظهار داشت: استاندار، سپاه و دستگاه‌های امنیتی عزم خود را جزم کردند که این بازارچه را باز کنند و ما هم امیدواریم این اتفاق روی دهد ولی متأسفانه تاکنون این خواسته و مطالبه جدی مردم عملیاتی نشده است.

ورود بالغ بر ۲۱۸ هزارنفرمسافر از مرزباشماق

اما در میان مرزهای استان کردستان، تنها مرز باشماق مریوان دارای پایانه مرزی مسافربری بوده و امکان ورود و خروج مسافر از آن فراهم‌شده است.

مدیرکل گمرکات کردستان تعداد مسافران ورودی به مرز باشماق در ۱۰ ماهه امسال را ۲۱۸ هزار و ۶۷۸ نفر ذکر کرد و اظهار داشت: این تعداد مسافر ورودی نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته که ۳۲۹ هزار و ۵۰۵ نفر بود، ۳۴ درصد کاهش داشته است.

بختیار رحمانی پور اضافه کرد: تعداد مسافران خروجی از این مرز هم در این مدت ۲۲۳ هزار و ۸۹۹ نفر بودند که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته است.

وی از کاهش ۳۶ درصدی خروج خودرو از مرزباشماق مریوان خبر داد و افزود: ۱۰ هزار و ۶۰۳ خودرو در ۱۰ ماهه امسال از مرزباشماق خارج‌شده که این میزان در مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۹۵ خودرو بوده است.

وی به میزان صادرات، واردات و ترانزیت کالا درمرزهای استان کردستان اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه امسال از بازارچه سیرانبند بانه، گمرک سنندج، باشماق و گمرک بانه ۵۵۵ هزار و ۵۸۶ تن کالا به ارزش بالغ‌بر ۲۸۷ میلیون و ۶۳۶ هزار دلار صادرشده است.

رحمانی پور ادامه داد: میزان صادرات کالا از گمرکات استان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ازنظر وزنی یک درصد افزایش و ازلحاظ ارزش (دلار) ۲۴ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه امسال از بازارچه سیرانبند و گمرک بانه وارداتی انجام نشده است، بیان کرد: میزان واردات کالا در گمرک سنندج و مرزباشماق ۲۴ هزار و ۹۹۸ تن به ارزش بیش از ۲۷ میلیون و ۳۴۶ هزار دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته در بخش وزنی ۱۲ درصد رشد و از نظر ارزش ۲۱ درصد کاهش داشته است.

وی ترانزیت خارجی مبدأ از مرزباشماق را ۳۳ هزار و ۵۰۴ تن به ارزش بیش از ۲۵۲ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: ترانزیت خارجی مقصد هم ۷۷۰ هزار و ۲۹۰ تُن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل گمرکات کردستان بیان کرد: درمجموع بخش ترانزیت خارجی مبدأ و مقصد مرزباشماق در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ازنظر وزنی با ۳۹ درصد کاهش و ازلحاظ ارزش هم با ۲۶ درصد کاهش مواجه بوده است.

مدیرکل گمرکات کردستان به عمده‌ترین کالاهای وارداتی اشاره کرد و گفت: آلومینیوم و مصنوعات آن، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، غلات، مصنوعات پلاستیکی، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، سوخت‌های معدنی، سنگ فلز جوش، کاغذ و مقوا اشیای ساخته‌شده از خمیرکاغذ جزو عمده‌ترین کالاهای وارداتی در ۱۰ ماهه امسال بودند.

رحمانی پور اضافه کرد: عمده‌ترین کالاهای صادراتی در این مدت در استان شامل سبزی‌ها و نباتات، نمک، گوگرد، خاک و سنگ، گچ و آهک، میوه‌های خوراکی، محصولات سرامیکی، محصولات لبنی، مصنوعات از سنگ، گچ، سیمان، مواد پلاستیکی، حیوانات زنده، فرآورده‌های خوراکی، مصنوعات از چدن، آهن یا فولاد بوده است.

یک میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار کالا از مرز مهران صادر شد

و اما در استان ایلام نیز اوضاع در مرز مهران تا حدودی متفاوت‌تر است، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام دراین‌باره گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری، یک میلیارد و ۹۴۱ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۷۷۴ دلار کالا از مرز مهران به عراق صادرشده است.

جمیل شوهانی اظهار کرد: این میزان کالای صادراتی (صادرات استان و سایر گمرکات) نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۷۲ درصدی برخوردار است.

وی افزود: ۵۰۳ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۷۴۰ دلار از این میزان کالا مربوط به صادرات استان ایلام و یک میلیارد و ۴۳۸ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۳۴ دلار از گمرک دیگر استان‌ها به عراق صادرشده است.

شوهانی یادآور شد: در این مدت (۱۰ ماه سال ۹۵) میزان صادرات کالا در استان ایلام چهار درصد و سایر گمرک‌های کشور ۱۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: ازنظر وزنی نیز صادرات کالاهای استان ایلام ۳۴ درصد کاهش و گمرکات دیگر استان ۶۴ درصد رشد داشته است.

وی عمده‌ترین اقلام صادراتی در این مدت را مصالح ساختمانی، محصولات فلزی، کشاورزی، پلاستیکی، خودرو، قطعات خودرو، مواد پتروشیمی اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان کالای صادراتی سیمان و محصولات کشاورزی است.

شوهانی همچنین عمده اقلام صادراتی استان ایلام به خارج از کشور را مواد غذایی، صیفی، انواع مصالح ساختمانی، سیمان، مواد پتروشیمی، پلی‌اتیلن اعلام کرد و افزود: روزانه به‌طور متوسط یک هزار دستگاه کامیون حامل کالای صادراتی و بازرگانی از مرز بین‌المللی مهران پس از سیر تشریفات گمرکی به کشور عراق وارد می‌شود.

سهم استان ایلام از صادرات مرغ در مرز مهران تنها ۵۰۰ تن بوده است

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به پایین بودن سهم استان ایلام از صادرات مرغ، گفت: سهم استان ایلام از صادرات مرغ در مرز مهران تنها ۵۰۰ تن بوده است.

وهاب پیرانی اظهار داشت: سالانه شش میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ گوشتی تولید می‌شود که ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات گوشت مرغ این استان به کشور عراق در مرز مهران وجود دارد.

وی گفت: هم‌اکنون حضور ایلام در این بازار بسیار نازل و کم است و سال گذشته بیش از ۱۳ هزار تن گوشت مرغ به کشور عراق صادر شد که سهم استان ایلام تنها ۵۰۰ تن بوده است.

پیرانی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت مرز مهران و کم‌هزینه بودن صادرات می‌توان مازاد گوشت مرغ تولیدی در استان را صادر کرد.

وی تصریح کرد: ایجاد کشتارگاه طیور در ایلام و بسته‌بندی استاندارد گوشت مرغ تأثیر مهمی در صادرات آن به عراق و به دست گرفتن بازار این کشور دارد.

بخش عمده صادرات اردبیل از گمرکات سایر استان‌ها انجام می‌شود

و اما وضعیت صادرات در مرزهای اردبیل چگونه است، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: بخش عمده‌ای از صادرات استان از طریق گمرکات دیگر استان‌ها انجام‌شده و به نام آن‌ها ثبت می‌شود.

سید حامد عاملی در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت اردبیل تصریح کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری ۴۲ میلیون دلار صادرات انجام‌شده که ۲۰ میلیون دلار از آن شامل صادرات محصولات صنعتی است.

تنها یک‌سوم از صادرات نزدیک به ۲۰ محصول صنعتی استان از گمرک اردبیل انجام‌شده و مابقی از طریق گمرکات سایر استان‌ها انجام می‌شودوی افزود: تنها یک‌سوم از صادرات نزدیک به ۲۰ محصول صنعتی استان از گمرک اردبیل انجام‌شده و مابقی از طریق گمرکات سایر استان‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تأکید به تأثیر منفی این اتفاق در ثبت میزان صادرات گمرکات استان اضافه کرد: صادرات استان اردبیل علاوه بر وضعیت ثبت در گمرکات با محدودیت کالاهای صادراتی و بازارهای هدف صادرات مواجه است.

به گفته عاملی در ۹ ماهه نخست سال جاری صادرات استان ۳۵ درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته که دلایل متعددی دخیل در آن نیازمند مطالعه و بررسی است.

وی به پتانسیل‌های استان در صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی اشاره و تأکید کرد: توسعه صادرات امری فرا بخشی است و تعامل و همکاری تمامی نهادهای دخیل را می‌طلبد.

بازارچه مرزی بیله سوار ظرفیت اشتغال ۴۰۰ خانوار را دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: بازارچه مرزی بیله سوار می‌تواند برای ۲۰۰ خانوار به صورت مستقیم و ۴۰۰ خانوار به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.

سید حامد عاملی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در شهرهای مرزی استان به ویژه در بیله سوار وجود بازارچه مصوب مرزی در این شهر در صورت راه‌اندازی یا بازگشایی دوطرفه بازارچه و با توجه به وضعیت فیزیکی موجود و تعداد غرفه‌های موجود می‌تواند برای ۴۰۰ خانوار به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.

وی افزود: اساسی‌ترین کارکرد بازارچه‌های مشترک مرزی در کنار ایجاد درآمد برای مرزنشینان، ایجاد اشتغال است و اشتغال می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم فعال شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تأکید کرد: به موجب قانون هر فرد ساکن در مناطق مرزی می‌تواند با اخذ کارت پیله وری به صورت مستقیم در بازارچه‌های مشترک مرزی اقدام به خریدوفروش کالا کرده و از این طریق نسبت به کسب درآمد اقدام کند.

عاملی افزود: همچنین بازارچه‌های مشترک مرزی می‌تواند به صورت غیرمستقیم از طریق گسترش برخی مشاغل جانبی در برخی بخش‌ها مثل حمل‌ونقل کالا و مسافر، رفاهی و خدماتی، خدمات مربوط به تجارت و بازرگانی ایجاد اشتغال کند.

وی همچنین با اشاره به بهبود وضعیت فعالیت گمرک بیله سوار تصریح کرد: با توجه به اجرای سامانه جامع تجارت و همچنین استقرار پنجره واحد تجاری در گمرک بیله سوار مشکلات چندانی در گمرک مشاهده نمی‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: علاوه بر تأثیر همکاری‌های بهینه دستگاه‌های اجرایی در تسریع خدمات گمرک به لحاظ سخت‌افزاری نیز وجود دستگاه x-ray در محوطه گمرک روند ارزیابی برای کارمندان گمرک را تسهیل می‌کند و انتظار می‌رود نسبت به تأمین این تجهیزات اقدام شود.

عاملی در خصوص وضعیت صادرات و واردات گمرک بیله سوار در ۹ ماهه نخست سال جاری نیز اشاره کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری ارزش صادرات گمرک ۱۹ میلیون دلار و وزن صادرات نیز ۳۸ هزار تن است.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی گمرک شامل سیب‌زمینی، هندوانه، پیاز، چینی‌آلات بهداشتی، مصنوعات پلاستیکی، پروپیلن و نخ است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: در همین مدت میزان واردات کالا نیز به لحاظ ارزش ۱.۷ میلیون دلار و به لحاظ وزن شش هزار و ۴۰۰ تن است.

عاملی تأکید کرد: عمده کالاهای وارداتی گمرک در این مدت شامل پنبه‌دانه، کنجاله پنبه و سبوس گندم است.

تردد مسافر از پایانه بیله سوار ۱۴ درصد افزایش یافت

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل هم از افزایش ۱۴ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار در ۱۰ ماهه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

علی رحمتی تعداد تردد مسافر در ۱۰ ماهه سال جاری را ۷۰۳ هزار و ۱۱۸ نفر عنوان و تأکید کرد: روزانه بیش از دو هزار مسافر که اغلب اتباع آذری هستند از این پایانه تردد دارند.

وی افزود: تردد ناوگان حمل‌ونقل از پایانه نیز هشت درصد افزایش دارد و در مدت ذکر شده ۵۰ هزار و ۷۶۴ تردد به ثبت رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به ترانزیت ۲۹۲ هزار و ۹۸۷ تن کالا از پایانه مرزی اشاره و تأکید کرد: در مدت ذکر شده ۱۳۹ هزار و ۳۸۰ تن صادرات کالا از گمرک مرزی انجام شده است.

رحمتی با اشاره به رشد ۵۵ درصدی صادرات کالا ادامه داد: واردات کالا نیز با ۱۰ هزار و ۵۴۶ تن رشد ۱۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به توسعه سالن مسافربری پایانه مرزی در سال ۹۳ اضافه کرد: در حال حاضر فاز دوم توسعه پایانه که شامل محوطه‌سازی در چهار هکتار است انجام می‌شود.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان محوطه‌سازی با ۱۳ میلیارد تومان اجرا می‌شود که شامل ایجاد سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه است.

ساماندهی مرزهای این منطقه و بهره‌برداری بهتر از آن‌ها می‌تواند در گام اول باعث مقابله عملی با قاچاق کالا شوداما باوجود این‌همه ظرفیت و پتانسیل بالای مرزی میزان حجم مبادلات اقتصادی متناسب با مزیت‌های مرزی این منطقه نبوده و مسئولان برای بهبود روزافزون این شرایط باید نگاه ویژه‌ای به منطقه داشته باشند.

ساماندهی مرزهای این منطقه و بهره‌برداری بهتر از آن‌ها می‌تواند در گام اول باعث مقابله عملی با قاچاق کالا شده و در گام دوم توسعه و اشتغال بهتری نیز برای مردم به دنبال داشته باشد.

رفع دست‌اندازها و همچنین وجود برنامه‌ریزی مناسب و مستمر یکی از نیازهای اصلی در راستای بهره‌برداری بهتر از ظرفیت‌های مرزی این منطقه به شمار می‌رود که بدون شک اعمال یک مدیریت واحد در این حوزه به نظر یکی از مهم‌ترین مسائل به شمار می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس