ناتو روسیه

هماهنگی برلین و واشینگتن در تأسیس شبکه‌های روسی‌زبان در اروپای مرکزی و شرقی نشان از عزم ناتوی رسانه‌ای برای مقابله با روسیه است.

سرویس جهان مشرق - مارتین شیفر سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد برلین قصد دارد استونی، لتونی و لیتوانی را در تأسیس شبکه‌های روسی‌زبان یاری کند تا در برابر آنچه «دروغ‌پراکنی سازمان دهی شده» از سوی مسکو نامید،‌ بی‌دفاع نباشند.
این اظهارات در آستانه سفر گابریل وزیر خارجه آلمان به سوئد و کشورهای حوزه بالتیک منتشر شد و ظاهراً بخشی از توافقات در این سفر خواهد بود.
شیفر در این مورد گفت: طی این سفر آقای گابریل آنچه ما از سال گذشته در دولت‌های حوزه بالتیک آغاز کرده‌ایم، پی می‌گیرد تا برخورد مناسبی با «اخبار جعلی» روسیه با همکاری شرکای مناسب داشته باشیم.
او گفت قرار است شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تأسیس شود تا اخبار را برای مردم روسی‌زبان در این سه کشور به روشی متفاوت از رسانه‌های مسکو منتشر کند.
اکتبر 2015 میلادی بود که طرح اعزام چهار هزار سرباز از سوی دولت‌های عضو ناتو به شرق اروپا علنی شد تا در لهستان، استونی، لیتونی و لیتوانی مستقر شوند. این تصمیم که به دلیل ورود ارتش روسیه به شبه‌جزیره کریمه و نگرانی از تکرار این اقدام در شرق اروپا گرفته شده بود، پس از چراغ سبز واشینگتن در نشست‌های ناتو بررسی و تصویب شد.
ناآرامی‌های اوکراین اما فقط در بعد نظامی خلاصه نشد. روایت‌های متفاوت از رخدادها در شرق اوکراین و کریمه در رسانه‌های دو طرف منعکس شد و جنگ رسانه‌ای به اوج خود رسید. اندیشکده‌های غربی به سرعت وارد گود شدند و با تحلیل اقدامات طرف مقابل، راهکارهایی را به سیاستمداران توصیه کردند.   
پس از اتهام‌زنی واشینگتن به مسکو در مورد دخالت سایبری و رسانه‌ای در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا بود که پروژه‌های جنگ اطلاعاتی وارد مرحله جدید شد. برلین واحدی را در جامعه اطلاعاتی خود تأسیس کرده تا با آنچه دخالت احتمالی رسانه‌ها و هکرهای روس در انتخابات پاییز نامیده‌ است، مقابله کند.
کمتر از یک ماه پیش نیز صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد از تأسیس شبکه‌ای تلویزیونی در کشور چک حمایت کردند. این شبکه‌ که Current Time نام دارد، برای اروپای مرکزی، اروپای شرقی و مردم روسیه به زبان روسی برنامه‌هایی را پخش می‌کند تا روایتی جایگزین از تحولات را در اختیار مخاطبان خود بگذارد.
اکنون نیز در آخرین حلقه از این اقدامات، شبکه‌های روسی با حمایت آلمان در سه کشور حوزه بالتیک تأسیس می‌شود.
صدای چکمه‌های ناتوی رسانه‌ای در مرزهای روسیه
حملات رسانه‌ای و نبرد اطلاعاتی یکی از ارکان جنگ در دنیای امروز است
ردفاس تحلیل‌گر سیاسی در راشاتودی می‌نویسد بهتر بود کشورهای غربی به جای کمک به فعالان رسانه‌ای در حوزه بالتیک، به بیش از 100 هزار روس‌تباری که فقط در استونی زندگی می‌کنند اما به آنها شهروندی اعطا نمی‌شود، کمک می‌کردند.
به نظر می‌رسد رخدادی که در مرز کره جنوبی و شمالی در حال وقوع است،‌ هر چه بیشتر در مرزهای روسیه و اروپای شرقی حالت رسمی به خود می‌گیرد. بلندگوهای رسانه‌ای با هدف حمایت از منافع سیاسی دولت‌ها خود را دلسوز مردم در کشورهای دیگر نشان می‌دهند و از اوقات فراغت آنها برای القای روایت‌هایی که صدق و کذبش به هم آمیخته است، بهره می‌گیرند.
 منابع
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/02/14/1065416
https://www.rt.com/news/378824-germany-fake-news-baltic-media
https://www.rt.com/news/376749-current-time-channel-launched

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس