کد خبر 690267
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴

نیم‌نگاهی به فعالیت‌های این چند ساله بنیاد رودکی نشان می‌دهد که این مجموعه حتی نزدیک اجرای شرح وظایفی که برای آن در اساسنامه تبیین شده، هم نشده است.

به گزارش مشرق، بنیاد فرهنگی هنری رودکی سال 1382 با مصوبه مجلس با ادغام واحدهای مجموعه تالار وحدت و مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی (برج آزادی) در قالب موسسه عمومی غیردولتی با هدف پیشرفت و توسعه هنر آغاز به کار کرد. در اساس‌نامه این مجموعه هم وظایفی چون توسعه فضاهای هنری و ساخت و بازسازی اماکن هنری، شناخت و به کارگیری استعدادهای درخشان، افزایش کمی و کیفی تولید و عرضه آثار هنری، تشکیل آرشیو ملی از آثار هنری، حمایت‌های مادی و معنوی از آفرینش‌های هنری هنرمندان کشور و .... بر عهده این مجموعه گذاشته شده است.

اما نیم‌نگاهی به فعالیت‌های این چند ساله بنیاد رودکی نشان می‌دهد که این مجموعه حتی نزدیک اجرای شرح وظایفی که برای آن در اساسنامه تبیین شده، هم نشده است. اما بسیاری از مشکلات بنیاد رودکی به ساختار آن بازمی‌گردد. بی‌توجهی به استفاده از ظرفیت‌های بنیاد، موجب شده که اعتبارات حمایتی آن معاونت به حساب «مؤسسه توسعه هنرهای معاصر» به عنوان واسطه‌ای برای هزینه کردن اعتبارات فصل پنجم بودجه؛ واریز شود و «بنیاد» به رغم داشتن ساز و کار قانونی،‌ بهره‌ای در این خصوص نداشته باشد.

از طرفی بی‌توجهی مدیران ارشاد و تغییر پیاپی مدیران بنیاد موجب شده فرصتی برای حل مشکلات و بهره‌برداری از فرصت‌های آن فراهم نشود و در نتیجه بنیاد فاقد ذی‌حساب جاری و ردیف اختصاصی در بودجه سالانه کشور بماند. چندی پیش یک نهاد نظارتی پس از بررسی‌های دقیق گزارشی را در خصوص وضعیت ساختاری بنیاد رودکی ارایه داد که وضعیت نگهداری و فرسایش تالارهای تابعه بنیاد رودکی یکی از موضوعات اصلی آن بود: «نابسامانی در اداره بنیاد رودکی موجب شده تا اموال غیرمنتقل بنیاد مطابق مقررات به ملکیت آن درنیاید و توجهی به نگهداری تالارها و مجموعه‌های ارزشمند آن نشود. اختلاف بین نهادهای مربوطه و بنیاد در مالکیت مجموعه فرهنگی آزادی به رغم ثبت آن در فهرست آثار ملی، موجب شده تا ساختمان آن در معرض فرسودگی قرار گیرد.»

یکی از نکات قابل توجه این گزارش،‌ اشاره به مدیر امور مالی بنیاد رودکی دارد: «اشتباه معاونت توسعه مدیریت و منابع وقت «وزارت ارشاد» به دلیل اقدام غیرقانونی مدیرمالی «بنیاد» در استفاده از عنوان ذی‌حساب در امور جاری و استفاده از دو سر فصل «اعتبار دریافتی» و «کمک» در صورت های مالی موجب شده است که اعتبارات حمایتی به صورت اعتبار مصوب اعلام شود و سازمان حسابرسی نیز در این زمینه ایرادی نگیرد و این روند همچنان ادامه دارد.»

مدیر مالی که در این گزارش از او یاد شده است بدون هیچ مشکلی هم‌اکنون نیز در این بنیاد فعال است. مدیری که به گفته برخی از کارمندان بنیاد رودکی، نظر می‌رسد فضا را برای تسهیل انجام فعالیت‌های مالی برخی مدیران هموار می‌کند و همین امر باعث شده تا با وجود ارایه این گزارش و آگاهی از تخلف اتفاق افتاده، بدون هیچ موردی فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

اما یکی از پیشنهاداتی که این نهاد برای حل مشکلات به بنیاد رودکی می‌دهد، استفاده از ظرفیت های بنیاد در پرداخت کمک‌های مالی برای انجام فعالیت‌های هنری و جایگزین نمودن آن با «مؤسسه توسعه هنرهای معاصر» و سایر مؤسسات وابسته است. پس از ارایه این گزارش نه تنها این اتفاق نیافتاد که از ساختمان جدید و شیک «مؤسسه توسعه هنرهای معاصر» نیز رونمایی شد تا این موسسه با قوت بیشتری به کار خود ادامه دهد!

علی‌رغم گزارش بسیار دقیق این نهاد نظارتی از وضعیت ساختاری و اداری بنیاد رودکی و دستور وقت وزیر ارشاد مبنی بر اجرای مفاد این گزارش، فعالیت‌های اخیر این مجموعه نشان می‌دهد، تلاشی برای برطرف کردن مشکلاتی که به درستی شناسایی شده، نشده است و کماکان در بر روی همان پاشنه می‌چرخد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس