رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: نگاه ما به فیس بوک هم تهدید و هم فرصت است و باید دانست شبکه های اجتماعی به عنوان یک فناوری می توانند تیغ دو دم باشند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سردار غلامرضا جلالی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پانا، درباره تهدید شبکه های اجتماعی برای امنیت ملی کشور و اینکه چه رویکرد و دیدگاهی در سازمان پدافند غیرعامل درباره شبکه اجتماعی فیس بوک وجود دارد، اظهار دارد: شبکه های اجتماعی هم می توانند تهدید باشند و هم فرصت ، نگاه "تهدید محور " به این دلیل خوب است که ما می توانیم مراقب باشیم ضربه ای از آن ناحیه به ما نخورد و نگاه "فرصت محور"  این موقعیت را ایجاد می کند که می توانیم از آن فرصت ها استفاده کنیم.

سردار جلالی یادآور شد: نهایتاً باید پذیرفت شبکه اجتماعی یک فناوری است و فناوری مانند یک چاقوی دو دم عمل می کند که هم می برد و هم می تواند شفا بدهد .

وی با اشاره به ناآرامی های به وجود آمده در پایتخت انگلستان و کارکرد فیس بوک در این زمینه گفت: در مورد اتفاقاتی که در انگلیس افتاد دیدیم که فیس بوک کاملا به نفع ناراضی ها کار می کرد و می توانست ارتباط آنها را با یکدیگر برقرار کند و به همین دلیل هم دولت انگلستان نهایتاً این شبکه را مسدود کرد.

وی افزود: رویکرد ما درباره شبکه های اجتماعی بیگانه، رویکرد "تهدید نگر" و "فرصت محور" است ، یعنی هر دو را با هم نگاه می کنیم. در بخش تهدیدات تلاش می کنیم با سازماندهی شبکه های اجتماعی خوب و سازنده که داده های فارسی و هماهنگ با انقلاب را گسترش دهد را ساماندهی کنیم که در این زمینه نیاز به یک بسیج ملی داریم.

سردار جلالی در باره تجربیات نه چندان موفقیت آمیز پیشین در ساخت شبکه های اجتماعی فراگیر و موفق، خاطرنشان کرد: اگر جایی زمین خوردیم به این معنا نیست که از کل کار دست بکشیم . در حال حاضر طرحی برای شبکه های اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین آماده کرده ایم با نام ده میلیون بسیجی ، ده میلیون وبلاگ که در واقع توسعه شبکه های اجتماعی در این زمینه را دنبال می کند.

وی با بیان اینکه این طرح می تواند فضا را کاملاً در اختیار ما قرار بدهد ابراز امیدواری کرد؛ شبکه های اجتماعی بسیجی بتوانند در حوادث داخلی و خارجی تأثیرگذار باشند .

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: ما حتی می توانیم در مسائلی مثل بحرین و یمن و مسائل منطقه ای از ظرفیت فیس بوک و تیوتر برای تأثیرگذاری استفاده کنیم .

سردار جلالی ادامه داد: به عنوان یک کار اولیه در حوزه صدا و سیما این اقدام انجام شده است و با توسعه شبکه ها و تولید محتوا و شبکه های متعدد خارجی توانسته ایم تأثیرگذاری خود را افزایش دهیم.

وی درباره امکان رفع فیلتر از فیس بوک و تیوتر در ایران یادآور شد: تشخیص این مسأله در حوزه صلاحیت مقامات امنیتی است اما باید توجه داشت همه کشورها برای حفظ امنیت خود بخش هایی از اینترنت را فیلتر می کنند. رویکرد آمریکایی ها در اینترنت چمدانی و ابزاری از این دست تلاش ها  برای براندازی است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور متذکر شد: همه کشورهای مورد تهدید باید برای امنیت خود تمهیداتی بیاندیشند و فیلتر کردن برخی از سایت ها می تواند یکی از این تمهیدات باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس