کد خبر 689442
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶

بتسی دیواس، که به سختی رای سنا برای تصدی سمت وزارت آموزش و پرورش آمریکا را کسب کرد، در طول سال‎های گذشته، حدود 900 هزار دلار به سناتورها، پول داده بود.

هدیه شیرین وزیر ترامپ به سناتورها به گزارش مشرق، روزنامۀ ایندیپندنت انگلیس با انتشار گزارشی اعلام کرد بتسی دیواس، که روز سه‌شنبه (19 بهمن) به سختی و با دخالت معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا، موفق به اخذ رأی سنا برای تأیید صلاحیت خود شد، در طول سال‎های گذشته حدود 900 هزار دلار به سناتورهایی که از وی حمایت کردند، پول داده بود.

در جلسۀ تأیید صلاحیت این زن میلیاردر، 50 سناتور آمریکایی به نفع وی و 50 تن دیگر علیه وی رأی دادند و اگر مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‎‌جمهور آمریکا، در اقدامی بی‌سابقه از حق رأی خود استفاده و دخالت نمی‏‎کرد، دیواس به وزارت نمی‎رسید.

دیواس به خاطر بیان سخنان مضحک در جلسۀ دفاعش در مجلس سنا از جمله این‌که گفته بود با وجود اسلحه در برخی مدارس به دلیل نگرانی از حملۀ خرس‌های گریزلی موافق است، مورد ریشخند رسانه‌‎های آمریکایی قرار گرفته بود.

ارائۀ آمار غلط در پاسخ به سؤالات سناتورها، غلط‌های فاحش نگارشی در پیام‌های وی در شبکه‎های اجتماعی و مخالفت او با گسترش و افزایش امکانات مدارس دولتیِ آمریکا، از جمله مواردی است که از دیواس یک وزیر جنجالی ساخته است.

جالب این‌جاست که دیواس پیشتر صراحتاً گفته بود که در ازای کمک‌های مالی خود به نهادهای سیاسی، «انتظار دارد سودی هم به وی برسد».

بر اساس این گزارش، دیواس طی سال‌های گذشته حدود 4 میلیون دلار به حزب جمهوری‎خواه آمریکا کمک مالی کرده است. در این گزارش به نقل از «مرکز پیشرفت امریکا» آمده است که بخش اعظم این کمک مالی در سال 2016 پرداخت شده است، اگرچه دیواس از سال 1980 به این حزب پول می‎‏داده است.

از 51 سناتوری که روز سه‌شنبه به دیواس رأی دادند، 22 تن در مجموع 894 هزار و 350 دلار از این وزیر جنجالی به بهانۀ کمک به مبارزات انتخاباتی پول دریافت کرده‎اند.

بیشترین میزان کمک را سناتور جمهوری‌خواه مارکو روبیو، رقیب سابق ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست‎‌جمهوری آمریکا، دریافت کرده است. بر اساس این گزارش روبیو 89 هزار و 300 دلار از دیواس پول گرفته است.

پس از ربیو، سناتور بیل کسیدی و سناتور تام تیلیس با دریافت 70 هزار و 200 دلار از دیواس در رتبه‌های بعدی قرار دارند. دیگر سناتورها بین 60 هزار تا 1000 دلار دریافت کرده‌اند.

دیواس اگرچه در مبارزات انتخاباتی و سیاسی فعال بوده، اما تا کنون در دولت آمریکا هیچ سمتی نداشته است. وی تنها وزیر آموزش و پرورش در آمریکا به حساب می‌آید که نه سابقه‌ای در ادارۀ مدارس دولتی دارد و نه حتی فرزندانش را به این مدارس فرستاده است.
 
منبع: پرس تی وی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس