دبیرکل سابق حزب همبستگی و عضو شورای شهر اول تهران در مصاحبه با حسین دهباشی گفت: الان دولت آقای روحانی را چه چیزی تهدید می‌کند؟ به نظر من، برگ برنده دولت آقای روحانی برجام بود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در قسمت اخبار ویژه خود نوشت: 
 
اصلاح‌طلبان و مدیران نجومی 3 سال است مردم را نمی‌بینند
ابراهیم اصغرزاده اعتبار دولت روحانی نزد مردم را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت ممکن است این ریزش پایگاه اجتماعی، خود را در انتخابات نشان بدهد!
دبیرکل سابق حزب همبستگی و عضو شورای شهر اول تهران در مصاحبه با حسین دهباشی گفت: الان دولت آقای روحانی را چه چیزی تهدید می‌کند؟ به نظر من، برگ برنده دولت آقای روحانی برجام بود. تمام تخم‌مرغ‌های خودش را در برجام چید و ما با وجود اینکه گفتیم برجام یا سیاست‌ خارجی ادامه سیاست داخلی است و باید پیوند بخورد با برجام داخلی و اصلاحاتی در داخل، خب این صورت نگرفت و حتی همین بحث مربوط به حقوق شهروندی و اینها خب بالاخره در موقعی دارد اتفاق می‌افتد که این بی‌اثر است یا مثلا مردم می‌گویند خب این قانون اساسی است! ببینید اتفاقاتی که باید در داخل می‌افتاد باید زودتر رخ می‌داد.
وی درباره این نظر که «اینها کاملا کاربرد انتخاباتی دارد!» می‌گوید: این که دیگر بدتر است! یعنی اگر آقای روحانی در این ماه‌های آخر دست به اقداماتی بزند که این جنبه پروپاگاندا داشته باشد اثر معکوس دارد و به نظر من آقای روحانی نسبت به یکسری شعارهای دولت ا‌حمدی‌نژاد دچار خطا شد. درست است ایرادی به مسکن مهر وجود دارد، ایرادی به بعضی از روش‌های احمدی‌نژاد وجود دارد ولی شما یادتان باشد که بخشی از این روش‌ها و بخشی از این...
(مردم خانه‌دار نمی‌شدند اگر مسکن مهر نبود!)
درود بر شما. اسم خیلی از روستاها و شهرها در رادیو و تلویزیون شنیده نمی‌شد اگر سفرهای استانی نبود! خطاهای زیادی احمدی‌نژاد داشت ولی این نباید خود روش کاهش شکاف دولت - ملت را نزد ما بی‌رنگ بکند.
وی درباره موضوع عدالت و اشرافیگری‌ تصریح کرد: پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان انتقال پیدا کرده است به طبقه ممتاز جامعه، طبقه متوسط رو به بالا. یعنی بخش‌هایی که دارای سرمایه‌ حداقلی هستند، کسبه مثلا عالی‌تر یا فرض بفرمایید پزشکان. تکنوکرات‌ها و صاحبان حرف‌، صاحبان صنعت، سهامداران و اینها همه بخش اندکی از جامعه هستند. بخش بزرگی از جامعه دیده نمی‌شوند و متاسفانه در این سه سال هم دیده نشدند... ببینید مسائلی که اصلا‌ح‌طلبان مورد توجه قرار نمی‌دهند مسائلی است که مبتلا به جامعه است و متاسفانه دولت هم به آن توجه نمی‌کند. یکی‌اش حقوق‌های مثلا نجومی بود که مطرح شد. درست است جناح‌ اصولگرا از این حداکثر استفاده را کرد برای زدن آنها...
(دهباشی: قرائت دولت این است که ما حقوق‌های نجومی داریم آنها هم املاک نجومی دارند، این به آن در!)
بدترین قرائت است. یعنی دولت باید تحلیل کند. دولتی که در خرداد 92 رای می‌آورد و رای خوبی هم می‌آورد مردم به او اعتماد می‌کنند. اردیبهشت 93 از مردم خاضعانه می‌خواهد تقاضا کند که شما را به خدا این 45 هزار تومان را نگیرید! یارانه را نگیرید تا من با انباشتی که از این یارانه به دست می‌آورم کارخانه درست کنم!  آن‌وقت چطور یک وزیر مملکت این را نمی‌فهمد که نباید حقوق میلیونی بگیرد؟  ما به مردم می‌گوییم که شما یارانه نگیرید که دولت دستش باز باشد که بتواند منابع را تجمیع کند، اما اطرافیان خودمان، کسانی که دوروبر خودمان هستند و مدیران دولتی هستند اینها متوجه نیستند که مردمی که محتاج 45 تومان هستند و می‌روند پای آن سند را امضا می‌کنند یا دارند به دولت دروغ می‌گویند که این بسیار خطرناک است! یا واقعا فقیر هستند که این فاجعه است! دولتمردان ما نمی‌فهمند که این دولتی که باید ریاضت بکشد باید مواظب جیب مردم باشد نباید حقوق آن چنانی بگیرد؟ و باید دایما ابتکار عمل در این زمینه داشته باشد؟ آن‌وقت دولت فکر می‌کند یک عده نخبه هستند و خون‌شان از همه رنگین‌تر است ببینید اتفاقی که دارد می‌افتد این است که پایگاه و بدنه اجتماعی دولت دارد دچار ریزش می‌شود و این ریزش در انتخابات 96 شاید خودش را نشان بدهد.
 اصغرزاده تاکید کرد: مهم‌ترین دشمن آقای روحانی خودش است! اگر حواسش باشد می‌تواند این دولت آن دولتی باشد که هم خودش هم اصلاح‌طلبان را به زیر بکشد.
وی همچنین با بیان اینکه در سال 96 شرایط ما بغرنج است، گفت: ما با بریدن به خصوص بخشی از طبقات که اینها رای بالایی دارند مواجهیم.  آقای دهباشی شما در کیش بودید و می‌دانید که مناطق آزاد جایی است که نیروی کار قربانی می‌شود وقتی ما داریم اقتصادمان را به سمت اقتصاد منطقه آزاد می‌بریم یعنی که نمی‌خواهیم اقتصاد مولد داخلی را برایش بها قایل بشویم! به کارگر اجازه نمی‌دهیم چانه‌زنی کند و ازحق خودش دفاع کند حداقل حقوق خودش را تعیین کند!

شافعی: سیاست اقتصادی دولت به جای رونق باعث تعمیق رکود شد
وزیر صنایع در دولت سازندگی، سیاست اقتصادی دولت در تمرکز بر تورم و دامن زدن به رکود اقتصادی را مورد انتقاد قرار داد.
غلامرضا شافعی در مصاحبه با روزنامه اصلاح‌طلب «ستاره صبح» و در پاسخ این سؤال که «با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد، به اعتقاد شما نرخ رشد اقتصادی 6/5 درصدی که اکنون دولت مدعی آن است پایدار می‌ماند یا خیر؟» گفت: هدف‌گذاری در زمینه تحقق نرخ رشد اقتصادی بالا به دلیل تغییراتی که می‌تواند داشته باشد هم اکنون در اقتصاد ما محل مناقشه است. به این علت که ما طی سال جاری تحقق نرخ رشد اقتصادی بالا را براساس درآمدهای ارزی و پولی هدف‌گذاری کرده‌ایم و در این رابطه بخش تولید را در نظر نگرفتیم. هم اکنون به دلیل اتکای اقتصاد ایران به نفت درآمدهای نفتی یکی از عوامل مؤثر در افزایش نرخ رشد اقتصادی می‌تواند باشد. از ابتدای سال جاری و همزمان با لغو تحریم‌ها حجم تولید و صادرات نفت در مقایسه با سال گذشته در کشور دو برابر شده است. اما از سوی دیگر شاهد کاهش قیمت نفت و به تبع آن درآمدهای حاصل از فروش متناسب با حجم تولید در اقتصاد کشور هستیم. اما به منظور رشد اقتصادی پایدار دولت باید تلاش کند نوسانات تقاضای کل را برای تورم و رکود شدید کنترل کند و همچنین با انضباط مالی بخش خصوصی را تقویت کند. باید بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کرد و البته بیشتر روی طرف عرضه اقتصاد سرمایه‌گذاری کرد تا به تولید رقابت‌پذیر مبتنی بر مزیت رسید.
«شما سیاست تعدیل نرخ تورم را طی سه سال‌و نیم گذشته در بهبود اوضاع اقتصادی مردم چگونه ارزیابی می‌کنید؟»
شافعی در پاسخ این سؤال گفت؛ طی سال‌های اخیر در حالی شاهد تلاش دولت برای تک رقمی شدن نرخ تورم در اقتصاد بودیم که این موضوع چندان تأثیری در بهبود اوضاع اقتصادی مردم نداشته است، در این شرایط دولت باید بیش از گذشته به امر رونق اقتصادی در کشور توجه کند؛ هر چند این سیاست منجر به افزایش تورم در اقتصاد کشور می‌شود. به دلیل اعمال سیاست‌های ضد تورمی در سه سال و نیم گذشته ما هم اکنون شاهد کاهش تقاضا و به تبع آن تعمیق رکود در اقتصاد بودیم. از سویی دیگر دولت در حالی مدعی تک رقمی شدن نرخ تورم در اقتصاد است که هم اکنون تورم ایران در مقایسه با تورم سایر کشورهای توسعه یافته بیشتر است.
«با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال، فکر می‌کنید دولت در ایجاد سیاست‌های اشتغالزایی موفق عمل کرده است یا خیر؟»
رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. به طوری که اگر رونقی در اقتصاد ایجاد شود به تبع آن نیز اشتغال ایجاد می‌شود.

انتظارات مردم فراهم نشد /ممکن است مردم به روحانی رأی ندهند
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان درباره احتمال ناکامی روحانی در انتخابات و روی کار آمدن دولتی اصولگرا ابراز نگرانی کرد.
علی صوفی (وزیر راه دولت اصلاحات) به روزنامه «ستاره صبح» گفت: در برخی وزارت‌خانه‌ها برخی اصلاح‌طلبان از سوی روحانی انتخاب شدند که از نظر اثرگذاری بر روند اجرایی کشور تأثیر چندانی ندارند. تیم اقتصادی دولت آغاز به کار خود را با مداخله در عرصه اقتصادی شروع کرد که برای کاهش تورم، سیاست انقباضی در پیش گرفت. مداخله تیم اقتصادی دولت در بازار سرمایه بیش از اندازه بود، در حالی که شرایط اقتصادی کشور اقتضا می‌کرد، بازار سرمایه با آزادی عمل فزاینده‌تری فعالیت کند.
وی افزود: اتخاذ این سیاست در شرایط رکود اقتصادی در کشور سبب شد تا رونق اقتصادی دچار اختلال شده و همانگونه که اقتصاددانان می‌گویند، سیاست انقباضی سیاست ضد رکود نیست، بلکه سبب تشدید رکود می‌شود. به هر صورت روحانی کاهش تورم را به ایجاد رونق اقتصادی و مبارزه با رکود ترجیح داد و این سایت تا جایی ادامه یافت که مایه انتقاد اقتصاددانان شد. دولت بخش عمده‌ای از انرژی داخلی خود را برای دست یافتن به تورم تک‌رقمی متمرکز کرد که به باور من اقدامی افراط گونه بود، چرا که کاهش تورم از طریق تشدید رکود، آثار جبران‌ناپذیری برای کشور خواهد داشت.
صوفی گفت: با اتخاذ سیاست‌هایی از این دست، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم چنان که انتظار می‌رفت، بهبود نیافت و افزایش اشتغال همچنان مسکوت ماند. از سوی دیگر دولت با کاهش درآمد و سقوط قیمت نفت مواجه و ادامه روند فعالیت‌های دولت را با چالش‌های بیشتری مواجه کرد.
وی علت نگرانی خود از روی کارآمدن دولت اصولگرا را این‌گونه بازگو کرد؛ روحانی در انتخاب اعضای کابینه پاسخ مثبت به انتظارات مردم نداده است. دولت آن‌گونه که انتظار می‌رفت نتوانست وضعیت اشتغال و معیشت و اقتصاد را بهبود دهد. امید می‌رفت با روی کار آمدن دولت یازدهم، ثبات و رفاه در زندگی احساس شود.

هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره دو رقمی شدن نرخ تورم
مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به افزایش نرخ تورم در سال آینده هشدار داده است. در این گزارش رکورد 7/9 دهم درصدی در رشد پایه پولی که بیشتر از محل دارایی‌های داخلی، مجموعه دولت و بانک‌هاست موجب این افزایش می‌شود.
به گزارش مشرق مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده از نیمه دوم سال 92 تا انتهای سال 94، تورم در شیب نسبتاً تندی در مسیر کاهش قرار گرفته و تا دیماه سال 95 هم در بازه تک رقمی حفظ شد. تورمی که آثار زیان‌بارش برای اقتصاد کم نبوده است.
همه دولت‌ها دغدغه مهار تورم را داشتند و دارند. دغدغه‌هایی مثل دغدغه روحانی که در اسفند 94 در مجمع سالیانه بانک مرکزی مطرح می‌کند: «از ابتدای امسال برخی از اقتصاددانان ما می‌گفتند امسال دیگر دنبال کاهش تورم نباشید، به مسئله رکود بپردازید و این کار شدنی نیست اما بنده زیر بار نرفتم و گفتم ما باید این دستاورد را حفظ کنیم خیلی‌ها هم به من نامه نوشتند، اقتصادی‌ها، دانشگاهی‌ها، بانکی‌ها و گفتند مسئله تورم را رها کن و به دنبال رکود بروید اما ما باید این دستاور را حفظ کنیم.»
با همه این دغدغه‌ها همه عدد و رقم‌هایی که از اقتصاد بیرون آمده، خبر خوبی را برای حال و روز تورم ندارد، چرا که رشد پایه پولی که اتفاقاً در شش ماهه نخست امسال رکورد هم زده، در حال پاره کردن افسار تورم مهار شده است.
تجربه گذشته نشان می‌دهد که افزایش پایه پولی از محل دارایی‌های داخلی یعنی مجموعه دولت و بانک‌ها هم تورم‌زا بوده و هم منتهی به افزایش نرخ ارز شده است. بر همین اساس هم محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید فاصله نرخ تورم و نرخ سود بانکی که باعث افزایش پایه پولی هم شده، خطر رها شدن فنر فشرده تورم را در پی دارد.

شرق: دولت روحانی با تخیّل سرکار آمد اما نمی‌تواند ادامه دهد
یک روزنامه حامی دولت نوشت روحانی براساس تخیّل روی کارآمد اما دیگر قادر نیست از طریق تخیل، کنش سیاسی خلق کند.
روزنامه شرق می‌نویسد: دولت روحانی چندان نتوانسته است قدرت تخیلی را که بر سازنده دولت تدبیر و امید بود به کار گیرد. واقعیت‌ها چنان به دولت فشار می‌آورند که دیگر قادر نیست از طریق تخیل کنش سیاسی خلق کند.
این روزنامه اضافه کرد: اصلاح‌طلبان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. آنان نیز بیشتر درگیر واقعیت‌های عینی قدرت هستند و تولید نظریه‌هایی برای کسب قدرت یا ماندگاری در آن، دولت روحانی با تخیل سیاسی رنگ بنفش روی‌ کارآمد. رنگی نیابتی از تخیل سیاسی نه چندان دور. سیاست با تخیل ساخته و روایت می‌شود. دولت‌ها، گروه‌های سیاسی، جنبش‌های انقلابی همه و همه اگر قادر به روایت خلاقانه‌ای از سیاست نباشند نمی‌توانند کنش سیاسی خلق کنند. اما جامعه در شرایطی بسیار واقعی به سر می‌برد.
شرق ادامه می‌دهد: روایت تخیل دولت‌ها را بر سر کار می‌آورد و دولت‌های سرکار را ناگزیر می‌کند به آموزه‌های عدالت‌طلبانه تن بدهند...
مسئله اینجاست که آیا گروه اول اصلاح‌طلبان  هنوز قدرت تخیل سیاسی دارند، تخیلی که مردم را وادارد تا داستان تازه را روایت کنند. اظهارات تکنیسین‌های دولتی درباره رقیبان دولت روحانی را باید جدی گرفت. اما جدی‌ترین تهدید، سیاست بدون تخیل است. سیاستی صلب و مستند که تن به هیچ روایت تازه‌ای نمی‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس