آقای روحانی باید با شفاف‌سازی و پاسخگویی به اتهامات مطرح‌شده در مورد برادرش و عدم اکتفا به شعار مبارزه با فساد، از خدشه وارد شدن به اعتماد مردم نسبت به جمهوری اسلامی به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه کشور و همچنین جایگاه ریاست‌جمهور نظام اسلامی که به امانت در اختیار ایشان قرارگرفته، جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، بدون شک مهم‌ترین سرمایه هر نظام و کشوری چیزی جز مردم و اعتمادشان نیست، سرمایه‌ای که در بزنگاه‌ها و پیچ‌های حساس تاریخی می‌تواند تکیه‌گاه محکمی برای مسئولین برای مقابله با مشکلات و همچنین دشمنان نظام باشد.
 
با نگاه به تاریخ هر ملتی می‌توان به اهمیت این سرمایه‌ی اجتماعی پی برد، دهه فجر خود شاهدی بر این مدعاست، ملتی که حکام رژیم پهلوی را غرق در انواع فساد، قانون را پایمال‌شده، رشوه، رانت، کلاه‌برداری، رابطه خانوادگی را ارجح بر ضابطه و قانون دیدند اعتماد خود را از رژیم پهلوی سلب کردند و شد آنچه باید می‌شد.
 
 مردم اعتماد و ایمان خود را تقدیم به کسی کردند که احیاکننده فضائل فراموش‌شده بود و رهبری خود را در دستان فردی قراردادند که با روشنگری‌هایش پایه‌های فساد و دروغ رژیم پهلوی را درهم فروکوبید و نظامی را پایه‌گذاری کرد که اساسش بر مردم و اعتماد ملت بود.
 
امام خمینی (ره) اهمیت و جایگاه مردم برای نظام اسلامی این‌گونه به مسئولین گوشزد می‌کنند «این ملت است که آمد شمارا از این‌همه گرفتاری‌ها بیرون آورد و آورد و بارأی خودش، مجلس درست کرد و جمهوری اسلامی را تنفیذ کرد و رئیس‌جمهور درست کرد و آن‌ها هم دولت درست کردند. همه‌چیزهایی که ما داریم از این مردم است، خصوصاً از این مستضعفین.»[1]
 
اعتماد عمومی به‌نظام اسلامی از صداقت در عمل، شفافیت در خدمتگزاری و مقابله با فساد مسئولین نشأت می‌گیرد، اگر با فساد و عوامل ایجاد آن توسط مسئولین برخورد نشود اولین چیزی که ضربه خواهد خورد اعتماد عمومی مردم به‌نظام خواهد بود، اعتمادی که اگر خدشه‌ای به آن وارد شود قابل جبران نخواهد بود و راه را برای ضربه زدن دشمنان نظام اسلامی هموار خواهد کرد.
 
متأسفانه فساد در کشور که ناشی از عدم شفافیت سازوکارهای اداری و اقتصادی و همچنین گسترش رفتارهای رانت‌جویانه است به‌صورت ساختاری در این چندساله در حال رشد بوده و بر روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سایه افکنده است، فسادی که بیشترین تأثیرات مخرب خود را بر قشر مستضعفی تحمیل کرده که از منظر امام خمینی (ره) وارثان اصلی این انقلاب بوده و نظام اسلامی به یمن وجود آنان است که هستی دارد.
 
رئیس‌جمهور محترم در زمان انتخابات به مردم شفافیت را وعده داده و دَم از تشکیل دولت راست‌گویان و درستکاران زدند، دولتی که قرار بود ارزش‌های اخلاقی را احیا کرده؛ کشور و اقتصاد ایران را از فساد نجات بدهد.
 
اما این وعده‌ها در حد شعار باقی ماند و مردم شاهد تشکیل دولت میلیاردرها و نجومی بگیران بودند، دولتی که باید خود با تبعیض‌، رانت و ویژه خواری‌ها مقابله می‌کرد در برابر فساد بی‌عمل باقی ماند و حتی قوه قضائیه را در مقابله با فساد یاری نکرد، این بی‌عملی و عدم برخورد با مسئله فساد، عدم شفافیت و پاسخگویی به افکار عمومی موردتوجه مقام معظم رهبری قرار گرفت و ایشان عدم روشن شدن موضوعی که به اعتماد عمومی مردم خدشه وارد می‌کند را از اشکالات خوانده و می‌فرمایند «ناتمام ماندن کارها، سؤال و اشکال ایجاد می‌کند و متأسفانه اکنون این وضعیت در بعضی از بخش‌های مختلف کشور دیده می‌شود که ازجمله این مسائل موضوع حقوق‌های نجومی است و این موضوع از مسائل مهمی است که نتیجه رسیدگی به آن برای مردم روشن نشد و سؤالات در ذهن مردم باقی ماند.»[2]
 
بااین‌حال و تأکید مقام معظم رهبری بر روشن شدن این دست مسائل، دولت نه‌تنها در مسئله فیش‌های نجومی به اذعان سخنگوی قوه قضائیه کسی را به این قوه معرفی نکرد بلکه رو به فرافکنی آورد و این افراد را بدون تقصیر و مشکل را از قوانین دانسته و حتی ‌چنین افرادی را ذخایر نظام نامید و در ادامه گزارش شفافی از عملکرد خود در برخورد با این افراد به مردم و افکار عمومی ارائه نکرد.
 
عدم شفاف‌سازی و روشن شدن مسائل مرتبط با فساد در دولتی که دم از شفاف‌سازی و فساد ستیزی می‌زد اکنون تبدیل به یک‌رویه شده و می‌توان به دولت آقای روحانی در کنار واژه دولت میلیاردرها کلمه دولت محرمانه‌ها را نیز اطلاق کرد.
 
در مسئله فساد 8000 میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز رئیس‌جمهور آن را اختلاس نه، بلکه معوقه بانکی خواند و درحالی‌که مجلس شورای اسلامی آماده استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش و پرسش از فانی در جهت شفاف‌سازی این فساد می‌شد با برکناری ایشان مانع از پرسش و پاسخ از وزیر و همچنین روشن شدن زوایای پنهان این مسئله برای مردم و معلمینی شد که ذره‌ذره سرمایه خود را با اعتماد و به امیدی در این صندوق نهاده بودند.
 
عدم شفاف‌سازی نه‌تنها در مسئله اختلاس‌ها بلکه در مسئله معرفی اموال وزرا نیز که یک موضوع قانونی است در دولت روحانی ادامه پیدا کرد و درحالی‌که در ماه‌های پایانی دولت یازدهم هستیم به گفته محسنی اژه‌ای هنوز دو نفر از وزرا لیست کامل اموال خود را ارائه نکرده‌اند.
 
وزرای میلیاردری چون آقای نعمت‌زاده که هنوز منشأ ثروتشان مشخص نیست و باز با این ثروت کلان به اعتراف خودشان در 19 شرکت دیگر به‌صورت افتخاری و بدون سهام عضو هیئت‌مدیره بوده و به خاطر تجربه‌ای بالایی که دارند، این شرکت‌ها فقط از جایگاه مشورتی ایشان استفاده می‌کنند.
 
نکته قابل‌توجه اینجاست در حالی ایشان از عدم داشتن سهام و جایگاه افتخاری و مشورتی دم می‌زنند که همسر و فرزندشان در این شرکت‌ها عضو هیئت‌مدیره هستند، آیا استفاده از مشورت یک مدیر دولتی که دسترسی به اطلاعات سری اقتصادی کشور داشته در شرکت‌‌هایی که اعضای خانواده ایشان در آن صاحب‌منصب هستند مصداق بارز سو استفاده و رانت اطلاعاتی نیست؟
 
 و یا  مسئله نقش و جایگاه وزیر نفت آقای بیژن زنگنه در فساد کرسنت که خسارت 72 میلیارد دلاری به کشور وارد نمود نیز نه‌تنها شاهد شفاف‌سازی و برخورد با فساد از سوی دولت نبودیم بلکه افرادی که در تیم کرسنت حضورداشته و دارای حکم محکومیت از دادگاه بودند در برخی پست‌های کلیدی وزارت نفت از سوی آقای زنگنه منصوب شدند.
 
حال قطار سؤالات مردم و افکار عمومی که مطالبه گر شفاف‌سازی و مقابله با فساد هستند به نزدیکان رئیس‌جمهور یعنی برادر ایشان رسیده است.
 
از یک سال گذشته تا به امروز که مسئله فساد‌، اختلاس‌های بانکی و فیش‌های نجومی مطرح شد، می‌توان جای پای برادر آقای روحانی را در این جریانات مشاهده کرد.
 
در موضوع فیش‌ نجومی مدیرعامل بانک رفاه که به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اصرار و لابی حسین فریدون و باوجود پرونده در مرجع قضایی به ریاست بانک رفاه منصوب شد و یا تأسیس صرافی بدون مجوز در تلاطم‌های ارزی سال 90 - 91 و سو استفاده از آن شرایط و ادامه عضویت فریدون در هیئت‌مدیره آن، درحالی‌که بر اساس قانون افراد داری پست دولتی نباید دارای صرافی باشند و همچنین شائبه‌های ارتباط با مدیرعامل سابق بانک ملت و نقش وی در مدیرعامل شدن رستگار سرخه‌ای در آن بانک که پس از افشا فیش حقوق نجومی‌اش مجبور به استعفا و سپس به اتهام حضور در فساد بزرگ بانکی دستگیر شد.
 
 حال پس از دستگیری بدهکار بزرگ بانکی نیز زمز‌مه‌های ارتباط فریدون با این فرد شنیده شده که حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه با تأیید این موضوع و در پاسخ به این سؤال که آیا ادعای ارتباط حسین فریدون با  بدهکار بزرگ بانکی صحت دارد یا خیر، گفت: ادعای ارتباط فرد مورداشاره با فرد دستگیرشده روشن است، اما اینکه این ارتباط منجر به جرم می‌شود یا خیر فعلاً نمی‌توان اظهارنظر کرد.
 
 اکنون انتظار مردمی که با مشکلات عدیده اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و شاهد گسترش فاسد هستند شفاف‌سازی و مقابله با فساد از سوی دولت است، دولتی که شعارش نجات اقتصادی، راست‌گویی و درستکاری بود.
 
مردم و جامعه از ریاست محترم جمهور انتظار دارند با عمل به وظیفه قانونی خود و بدون توجه به رابطه خویشاوندی سکوت خود را در برابر افکار عمومی شکسته و نسبت به اتهامات و موضوعات مطرح‌شده در مورد برادرشان پاسخگو باشند و با هرگونه فساد حتی اگر از سمت نزدیکانشان باشد مقابله و برخورد کنند.
 
انتظاری که بعد از گذشت یک سال هنوز ادامه دارد، تعلل در پاسخگویی، شفاف‌سازی و مقابله با فساد از سوی دولت بدون شک به اعتماد عمومی جامعه نسبت به‌نظام اسلامی ضربه خواهد زد و دشمنان این انقلاب امید به آن دارند تا با القای ناکارآمدی و ناامید کردن مردم شرایط را به نفع خود رقم‌زده و ضربه خود را به این انقلاب و مردم وارد کنند، پس مبارزه با فساد و شفاف‌سازی موضوعات برای مردم چیزی جز مبارزه با دشمنان نظام اسلامی نیست و اگر این مبارزه ثمر بدهد نتیجه‌ای جز شکوفایی جامعه و اقتصاد کشور و ناامیدی دشمنان نخواهد داشت.
 
در این میان تنها دولتی قادر به مبارزه با فساد و الیگارشی مالی منتج از عدم شفاف‌سازی خواهد بود که با دستانی پاک و عینکی شفاف قدم در این راه بگذارد، برای این کار دولت باید از محرمانه‌سازی‌ و پنهان کردن حقایق از مردم که صاحبان اصلی این نظام‌اند خودداری کند.
 
آقای روحانی باید با شفاف‌سازی و پاسخگویی به اتهامات مطرح‌شده در مورد برادرش و عدم اکتفا به شعار مبارزه با فساد، از خدشه وارد شدن به اعتماد مردم نسبت به جمهوری اسلامی به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه کشور و همچنین جایگاه ریاست‌جمهور نظام اسلامی که به امانت در اختیار ایشان قرارگرفته، جلوگیری کند زیرا خواسته‌ی مقام معظم رهبری از مسئولین نظام اسلامی هم چیزی جز شفافیت و پاسخگویی به مردم نیست.
 
«شفافیت معنایش این است که مسئول در جمهوری اسلامی عملکرد خودش را به‌طور واضح در اختیار مردم قرار بدهد؛ این معنای شفافیت است، باید هم بکنند»[3] 
 

پی‌نوشت‌ها:

[1] صحیفه امام خمینی،جلد 15، صفحه 356 
[2] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین نیروی دریایی ارتش، 07 آذر 1395
[3] بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، 29 شهریور 1388

نویسنده:مسعود امیری کلیائی

پایگاه برهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس