کد خبر 683618
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

دیپلمات ارشد جمهوری آذربایجان در سخنانی بر احتمال خاتمه یافتن بیست سال مشکل حقوقی نحوه استفاده از دریای خزر اشاره کرد.

به گزارش مشرق، معاون وزارت خارجه جهموری آذربایجان روز چهارشنبه گفت که کشورهای حاشیه دریای خزر شاید راهی را برای تعیین وضعیت حقوقی استفاده از این دریا در نشست سال جاری یافته و به دو دهه مذاکره بابت نحوه استفاده از این دریای غنی از ذخایر هیدروکربنی خاتمه دهند.

به نوشته خبرگزاری چینی «شین هوا» «خلاف خلافوف» که در نشست گروه کاری بررسی حقوقی استفاده از دریای خزر صحبت می‌کرد، گفت که در این زمینه موفقیت‌های زیادی حاصل شده اما وضعیت نهایی هنوز مبهم باقی مانده است.

وی از درخواست کشورش برای تقسیم بستر این دریا بین پنج کشور ساحلی آن و نیز درآمد حاصل از آن براساس قرارداد منعقد شده قبلی بین جمهوری آذربایجان، قزاقستان و روسیه اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، بررسی وضعیت حقوقی دریای خزر به خاطر اختلاف‌های موجود در زمینه چگونگی تقسیم آن همچنان باقی است و همه پنج کشور ساحلی خزر_ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان،روسیه و ترکمنستان نیروی دریایی خود را در خزر نگه داشته‌اند.

این مذاکرات به مدت بیست سال در جریان بوده و البته در چهارمین نشست برگزار شده در آستارا خان در سال 2014، پیشرفت‌هایی حاصل شد.

معاون وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در خاتمه سخنان خود ضمن اشاره به موارد نگرانی موجود چون قوانین مرتبط با وجود کابل‌های زیر دریا،خطوط لوله نفتی و امکان تردد کشتی‌ها از طریق قلمروی آبی کشورهای دیگر،بر ایجاد اقدام‌های اطمینان ساز بین همه کشورهای ساحلی دریای خزر اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس