«اندرو میچل»، وزیر سابق توسعه بین‌المللی در کابینه بریتانیا، پس از بازگشت از سفرش به یمن به روزنامه تلگراف لندن گفت که حمایت بریتانیا از ائتلاف سعودی، تحریک کننده یک نسل دیگر از یمنی‌ها به حملات تلافی جویانه است و منجر به افزایش تهدیدات امنیتی، نه فقط در انگلستان، که در کل اروپا می‌شود.

سرویس جهان مشرق - بریتانیا با احتمال فزاینده حملات تروریستی در خاک خود مواجه خواهد بود اگر که دولت آن یک تجدیدنظر اساسی در سیاست «سردرگم» خود در یمن انجام ندهد.  این را یک وزیر پیشین انگلیسی می گوید.

«اندرو میچل»، وزیر سابق توسعه بین المللی در کابینه بریتانیا، پس از بازگشت از سفرش به یمن به روزنامه تلگراف لندن گفت که حمایت بریتانیا از ائتلاف سعودی، تحریک کننده یک نسل دیگر از یمنی ها به حملات تلافی جویانه است و منجر به افزایش تهدیدات امنیتی، نه فقط در انگلستان، که در کل اروپا می شود.

 
اندرو میچل

آقای میچل که تنها سیاستمدار انگلیسی است که در دو سال اخیر به یمن سفر کرده است، می گوید که خط مشی دولت انگلستان در فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی، و همزمان پرداخت میلیون ها پاوند برای امدادرسانی در یمن، " متناقض و غیرمنطقی است."

 

او به تلگراف گفت که انگلستان در خطر تبدیل شدن به یک «همدست» در " نابودی یک کشور مستقل" است و هشدار داد که احتمال «رادیکال» شدن جوانان یمنی علیه بریتانیا در حال تقویت شدن است.

جنگ در یمن تاکنون بیش از 10.000 غیرنظامی را به شهادت رسانده که عمدتا قربانی حملات هوایی وحشیانه ائتلاف به رهبری سعودی شده اند. طبق گزارش  سازمان های حقوق بشری و گروه های امدادرسانی بیمارستان ها، فروشگاه ها و سایر اماکن غیرنظامی به طور مرتب هدف حملات جنگنده های ائتلاف سعودی قرار می گیرند.

 

انگلیس هم سعودی ها را تسلیح می کند، هم به آن مشاوره نظامی می دهد و هم از ائتلاف سعودی حمایت دیپلماتیک به عمل می آورد.

از زمان شروع حملات هوایی در مارچ 2015، انگلستان مجوز فروش معادل 3.3 میلیارد پاوند تسلیحات را به عربستان سعودی صادر کرده است که 2.2 میلیارد پاوند آن شامل هواپیمای جنگی، بالگرد و پهپاد می شود.

 

همزمان، پریتی پاتل، وزیر کنونی توسعه بین المللی انگلستان، در اقدامی منافقانه دولت را متعهد به هزینه 100 میلیون پاوندی برای کمک به حدود 19 میلیون یمنی محتاج کمک کرده است.

اندرو میچل در دفتر ایندیپندنت در لندن گفت: " دولت باید فکری جدی درباره آینده سیاست بریتانیا بکند- یمن گرسنه نیست، بلکه یمن گرسنه نگه داشته شده و بریتانیا بخشی از ائتلافی است که از زمین و دریا یمن را محاصره کرده است."

 

او افزود که مردم یمن از آن چه در حال رخ دادن در کشورشان است، آسیب دیده اند و ما تنها به نفرت در این نسل، به ویژه نسل بعدی، دامن می زنیم."

سفر میچل، دوباره پشتیبانی انگلیس از سعودی ها را در افکار عمومی برجسته کرده است، به ویژه بعد از آن که 4 وزیر انگلیسی، از جمله بوریس جانسن، وزیر خارجه، بر ادامه فروش سلاح به سعودی ها تاکید کردند. این در حالی است که تاکنون دو کمیته پارلمانی این کشور خواستار توقف هر چه سریع تر پشتیبانی نظامی از سعودی شده اند. با این حال، آقای میچل تاکید دارد که منظور او صرفا توقف فروش سلاح از سوی بریتانیا نیست، چرا که سعودی ها می توانند تسلیحات را از جای دیگر هم تامین کنند:

" مساله اصلی، نحوه استفاده از تسلیحات است و ما روی سعودی ها نفوذ داریم. ما باید آن ها را متقاعد کنیم که راه دیگری هم برای حفاظت از منافع خود دارند و از درهم کوبیدن یمن و بازگرداندن آن به عصر حجر دست بردارند."

 

میچل مدعی شد که در جریان دیدار او از یمن، رهبران حوثی ها به او اطلاع داده اند که آماده اند سربازان خود را از خاک سعودی بیرون ببرند و اگر سایر طرف ها بر سر آتش بس به توافق برسند، یک محدوده به عرض 20 کیلومتر را به عنوان منطقه غیرنظامی تعیین کنند:

" حوثی ها گفته اند که حاضر به مذاکرات با میانجی گری بریتانیایی ها را بپذیرند و نیروهای خود را از خاک سعودی خارج کنند. رهبری حوثی ها می گویند که همین امروز حاضرند مذاکرات یمنی-سعودی را با میانجیگری انگلستان و سازمان ملل بپذیرند."

 

میچل همچنین هشدار داد که هیچ راهی برای پیروزی ائتلاف سعودی در یمن وجود ندارد، در حالی که رویکردها روز به روز شدیدتر می شوند و روزنه های فرصت برای تغییر جهت سیاست یمنی بریتانیا خیلی زود بسته خواهد شد.

هم انگلیس و هم آمریکا از دولت رییس جمهور مستعفی و فراری یمن، عبد ربه منصور هادی، حمایت می کنند، اما آقای میچل معتقد است:

" ما از رییس جمهور هادی حمایت می کنیم که در عمل هیچ پشتیبانی در درون یمن ندارد و تا جایی که من می دانم، تنها رییس جمهوری است که برای ورود به خاک کشور خود باید بازدید رسمی انجام دهد!"

در انتهای گزارش ایندیپندنت این توضیح درباره دولت سعودی آمده است:

عربستان سعودی یک پادشاهی مطلقه است که توسط خاندان آل سعود و در اتحاد با تشکیلات مذهبی وهابیت کشور را اداره می کند. اولین حاکم سعودی، عبدالعزیز بن سعود بود که کل قلمرو کنونی عربستان را فتح و یکپارچه کرد و در 1953 مرد.

همه حاکمان بعدی عربستان از میان 45 پسر عبدالعزیز از همسران مختلف او بوده اند. وقتی عبدالله، شاه سعودی، در ژانویه 2015 از دنیا رفت، برادر ناتنی و جانشین او، سلمان بن عبدالعزیز برای اولین بار جانشین خود را از نسل بعد خاندان انتخاب کرد. محمد بن نایف، برادرزاده او به ولیعهدی رسید.

سلمان بلافاصله پسر خود، محمد بن سلمان، را به جانشینی ولیعهد انتخاب کرد و به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ سعودی، هر سه مقام ارشد کشور از یک شاخه خاندان سعود، یعنی پسر و نوه های همسر محبوب ابن سعود، حسا السدیری، هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس