تمدید وضعیت فوق‌العاده آمریکا علیه ایران در دوران پسابرجام مشابه سال گذشته این پیام غیررسمی را به بخش خصوصی غربی می‌دهد که تراکنش‌های مالی و مراودات تجاری با ایران هنوز دارای مشکل است.

سرویس سیاست مشرق - باراک اوباما در فرمانی، دستور اجرایی ۱۲۹۵۷ را که «بیل کلینتون»، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۹۵، برای تشدید تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران صادر کرده بود، یک سال دیگر تمدید کرد.
 
رئیس جمهور آمریکا در متن این فرمان گفته است که بعضی اقدامات و سیاست‌های دولت ایران همچنان « تهدیدی فوق‌العاده و غیر معمول برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا» محسوب می‌شود.
 
وی در نامه‌ای جداگانه به رؤسای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به اجرای توافق جامع هسته‌ای با ایران و رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران اشاره کرده اما تأکید کرده است که تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران همچنان پابرجا خواهد بود.
 
با تمدید دوباره این قانون توسط اوباما تقریبا وی هر ساله این قانون که توسط رئیس‌جمهور دموکرات دیگر وضع شده را تمدید کرده است. سال گذشته نیز اوباما با تمدید قانون «وضعیت فوق‌العاده ملی آمریکا»‌ علیه ایران از طریق کانال‌های خصوصی به دولت‌های خارجی و بانک‌های ایالات متحده متذکر شد که با وجود دستیابی به توافق هسته‌ای، تحریم‌ها علیه ایران همچنان پابرجا بماند و آنها نباید برای معامله با ایران یا سرمایه‌گذاری در این کشور شتاب‌زده عمل کنند.
 
  اوباما آخرین ضربه را زد و رفت/ تمدید فرمان «وضعیت اضطراری امریکا علیه ایران» چه پیامی دارد؟
بخشی از نامه اوباما به کنگره درباره تمدید حالت اضطراری درباره ایران
 
اما اینک با سپری شدن یکسال از اجرای برجام تمدید چنین قانونی توسط اوباما که از سوی حامیان دولت به عنوان سیاستمدار مثبت یا نرم خو در قبال کشورمان یاد می‌شود، پیام‌های جالب توجهی از خود بروز می‌دهد، آنهم فردی که غزل خداحافظی خود از کاخ سفید خوانده و مهمان چند روزه کاخ سفید بیش نیست.
 
تمدید وضعیت فوق‌العاده آمریکا علیه ایران در دوران پسابرجام مشابه سال گذشته، این پیام غیررسمی را به بخش خصوصی غربی می‌دهد که تراکنش‌های مالی و مراودات تجاری با ایران هنوز دارای مشکل است.
 
این در شرایطی است که بانک‌های بزرگ غربی از ترس مجازات‌های سنگین وزارت‌ خزانه‌داری امریکا از انجام مراودات مالی با ایران سرباز می‌زنند تا جایی که کار برای تضمین دادن به بانک‌های غربی به درخواست محمدجواد ظریف از اوفک‌ (اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) برای نوشتن نامه آرامش‌بخش (letter of comfort) به بانک‌های اروپایی نیز کشید اما به نظر می‌رسد تمدید این قانون دوباره بخش‌های خصوصی غربی را در موضع خود محکم نگاه می‌دارد.
 
همچنین در گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اجرای شش ماه اول برجام آمده است که در برخی از مواقع آمریکایی‌ها با اقدامات متقابل مانند ایجاد تحریم‌های جدید و همچنین استفاده از تحریم‌های اولیه علیه تحریم‌های ثانویه برجام را بی‌خاصیت کرده‌اند که به نظر می‌رسد باید این اقدام امریکایی‌ها را که در بخش تحریم‌های غیرهسته‌ای صورت گرفته در همین راستا دانست.
 
مفاد مهم دستور اجرایی ۱۲۹۵۷ یا « پیشگیری از تراکنش‌های مالی نسبت به توسعه منافع نفتی ایران»‌ به شرح زیر است:‌
 
  • از ورود هر شخص حقیقی و یا حقوقی آمریکایی به قراردادهایی که شامل مدیریت و نظارت بر پروژه‌های توسعه منابع نفتی واقع در ایران، جلوگیری شود.
  • از ورود هر شخص حقیقی و یا حقوقی آمریکایی به تامین مالی پروژه‌های توسعه منابع نفتی ایران جلوگیری شود.
  • تضمین عملکردهای فوق نیز توسط هر شخص حقیقی و حقوقی آمریکایی ممنوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس