آمریکا در طی 18 ماه اخیر برای تأثیرگذاری بر مخاطبان افغان حدود 183 میلیون دلار بر روی پروژه‌های رسانه‌ای سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، تاکنون وزارت خارجه آمریکا برای پیش‌برد دیپلماسی عمومی خود در افغانستان و همراه کردن مردم این کشور با سیاست‌های خود، دست به کارهای مختلفی زده است، از پخش بروشور گرفته تا توزیع مجانی لپ‌تاپ و رادیو. اخیراً نیز آمریکا به استفاده از فیلم‌های تلویزیونی ساخت خود از جمله «عقاب چهار» موسوم به سریال 24 افغانی و پخش آن در افغانستان روی آورده است.

سریال «عقاب چهار» با حمایت مالی آمریکا و توسط فیلم‌سازان استرالیایی در خیابان‌های کابل فیلم‌برداری و ساخته شده است. این فیلم یک فیلم پلیسی است که در آن دو مرد و دو زن پلیس سعی می‌کنند تا با تروریسم مقابله کنند.

از آنجا که بودجه این فیلم را آمریکا تأمین کرده است، لذا دور از ذهن نیست که آنها چیزهایی را بخواهند به تصویر بکشند که خود می‌پسندند. از این رو، در این فیلم سعی شده است تا همچون فیلم‌های معمول غربی رابطه بین زن و مرد رابطه‌ای بدون هیچ گونه محدودیت نشان داده شود، امری که در فرهنگ افغانی تابو به حساب آمده و حتی پلیس افغانستان نیز با آن برخورد می‌کند. طبیعتاً، رویکرد موجود در این فیلم چیزی جز غربی‌سازی فرهنگ مردم افغانستان نمی‌باشد.

همچنین، برای اینکه این فیلم شمایلی کاملاً افغانی به خود بگیرد و بتواند بر روی مخاطبان افغان تأثیر بیشتری داشته باشد، در آن فقط از بازیگران افغانی استفاده شده و هیچ نقشی برای نیروهای آمریکایی و یا ناتو در نظر گرفته نشده است.


پایگاه خبری نکست گاورمنت به نقل از دیوید اینسور، رییس ارتباطات و دیپلماسی عمومی سفارت آمریکا در کابل، بیان داشته است که علاوه بر سریال فوق سفارت آمریکا بودجه تاسیس یک مرکز ساخت سریال در دانشگاه قندهار برای جوانان را نیز تأمین کرده است. گفتنی است که اینسور سرمایه‌گذار اصلی بخش زیرساخت‌های تلفن همراه و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی افغانستان نیز می‌باشد.

هرچند مقامات آمریکایی مدعی هستند که ساخت و پخش چنین فیلم‌ها و سریال‌هایی صرفاً برای بهبود فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای افغانستان است، اما هویداست که آنها این مسئله را تنها بهانه‌ای قرار داده‌اند تا علاوه بر سودآوری مالی بتوانند غرب‌زدگی را در بین جوانان افغان رواج دهند.

همچنین بنا بر اظهارات دیوید اینسور به منظور افزایش استفاده از پیام‌های نوشتاری و ایجاد شبکه‌های اجتماعی در افغانستان، آمریکا با مقامات افغان قرارداد بسته است. اینسور بیان داشته است که در طی 18 ماه اخیر آمریکا برای این پروژه‌های رسانه‌ای حدود 183 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

لازم به ذکر است که بر اساس گزارش آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا در سال 2010،‌ حدود نیمی از مردم افغان به طور مرتب برنامه‌های تلویزیونی را مشاهده می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عاطفه ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    0 0
    خدا لعنتتون کنه الهی اخه از این که همه جوونای دنیا رو با غرب زدگی به گند بکشن به چی می خوان برسن ؟؟؟؟؟ جوونای ایرانی رو دچار بحران غرب زدگی کردن کافی نیست ؟؟؟ به خدا ما جوونا باید عاقل باشیم که نذاریم این ادمای پست به اهداف کثیفشون برسن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس