سخنگوی فرماندهی عملیات نیروهای مشترک عراقی با تشریح عملیات موصل توضیح داد با موفقت در عملیات محور غرب موضل تمامی راه های امداد رسانی از خاک سوریه به داعش در این شهر به طور کلی قطع شده است.

به گزارش مشرق، سرتیپ یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات نیروهای مشترک عراق در گفتگو با شبکه تلویزیونی العالم درباره سیر عملیات آزاد سازی موصل گفت: از مهمترین عملیات هایی که ارتش عراق تا کنون بر عهده گرفته است آزاد سازی مناطق سهل نینوا است. این منطقه از مهمترین مناطق عراق است که تا کنون هفده روستا از این منطقه و همچنین شهرستان همدانیه یا همان قرقوش که متعلق به مسیحیان است به دست نیروهای عراقی آزاد شده است.

وی ادامه داد: نیروهای مبارزه با تروریسم نیز در آزاد سازی منطقه برطلَّه سهل نینوا نقش داشته اند، نیروهای پلیس فدرال عراق هم بیش از نود و شش روستا را در مرحله اول عملیات آزاد کردند، این نیروها همچنین دو منطقه مهم دیگر یعنی منطقه الشوره و حمام العلیل را از دست تروریست های داعش در آوردند. 

وی با بیان اینکه نیروهای پلیس فدرال در ادامه پیشروی های خود به ورودی های منطقه البوسیف و منطقه غزلانی که در نزدیکی مرزهای غربی موصل قرار دارد رسیدند، اعلام کرد: در محور شمالی موصل نیز مناطق زیادی تا کنون آزاد شده است که از مهمترین آن می توان به منطقه الساده و البویزه اشاره کرد که به دست نیروهای بسیج مردمی آزاد شده است.

یحیی رسول در ادامه گفت: از مهمترین محورهای عملیاتی محور غرب موصل است که در این منطقه رزمندگان بسیج مردمی و گروه های مسلح اسلامی به پیشروی های قابل ملاحظه ای دست یافتند و توانستند مساحت زیادی از این منطقه را آزاد کنند. این منطقه به چند دلیل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که به آن اشاره می کنم.

وی افزود: دلیل اول آن امکان پشتیبانی کردن و حمایت از نیروهای پلیس فدرال مستقر در جنوب غربی موصل از حملات دشمن است. دلیل دیگر آن قطع شریان امداد رسانی به تروریست های داعش از اراضی سوریه به سمت شهر موصل و استان نینوا است.

به گفته یحیی رسول اهمیت دیگر محور عملیاتی غرب موصل محاصره شهرستان تلَّعفر و قطع آخرین شریان امداد رسانی به گروه های تروریست است که این عملیات به دست نیروهای بسیج مردمی عراق صورت گرفت.

وی با تاکید به عدم توقف و یا کُندی در سیر عملیات در مرحله اول گفت که عملیات دقیقا طبق جدول زمانی و بر اساس برنامه پیش رفت اما این مناطق باید پس از آزاد سازی پاکسازی می شدند. بقایای عناصر تروریستی باید از بین می رفتند، بمب های کار گذاشته شده باید خنثی می شد و در کنار اینها بدی آب و هوا هم برخی اوقات به خصوص در مناطق شمالی و آن هم در فصل زمستان باعث کندی عملیات می شد.

یحیی رسول افزود: در مرحله دوم عملیات نیز به پیشروی های بزرگی دست یافتیم که می توان گفت که تا امروز هفتاد در صد جهت شرقی یا ساحل چپ موصل را آزاد کرده ایم.

سخنگوی فرماندهی عملیات نیروهای مشترک عراقی در خصوص مهمترین چالش های پیش روی نیروهای عراقی در مواجهه با تروریست های داعش در موصل، میزان روحیه ارتش عراق و روش تروریست ها در جنگ علیه نیروهای عراقی گفت: روش تروریست ها در نبرد موصل با دیگر نبردها فرق دارد. تروریست ها در این نبرد به طور گسترده ای از خودروهای بمب گذاری شده استفاده کردند. آنها فقط در یک محور در یک روز از بیست و چهار خودروی بمب گذاری شده استفاده کردند. در مقابل نیروهای عراقی فقط در مرحله اول عملیات نینوا بیش از هزار خودروی بمب گذاری شده را منفجر کردند. 

وی ادامه داد: در این عملیات نیروهای زمینی با تانک های آبرامز و گردان های زرهی نیز به وسیله موشک های کورنیت و نیروهای هوایی هم به طور گسترده نقش داشتند همچنین جنگنده های ارتش عراق تجمعات تروریست ها، کارگاه های بمب سازی و مقرهای فرماندهی تروریست ها را هدف قرار دادند که این اقدامات در تضعیف توان تروریست ها خیلی موثر بود. 

وی خاطر نشان کرد: اقدام مهم دیگری که نیروهای ما در مرحله دوم عملیات آزاد سازی موصل انجام دادند جدا کردن ساحل چپ از ساحل راست موصل به وسیله هدف قرار دادن پل ها با ضربات دقیق بود به گونه ای که بر بازسازی این پل ها تاثیر زیادی نگذارد.

وی درباره علت هدف قرار دادن پل ها گفت: ما شاهد بودیم که نیروهای دشمن با تمام توان از ساحل چپ موصل دفاع می کردند و می دیدیم که دشمن تجهیزات مورد نیاز خود را از ساحل راست به ساحل چپ موصل منتقل می کرد. این تجهیزات شامل خودروهای بمب گذاری شده، نیروهای نفوذ کننده و انتحاری و جنگ جو بود لذا قطع ارتباط ساحل چپ از ساحل راست موصل ضروری به نظر رسید و ما هم با ضربات فنی و موفقیت آمیز این پل ها را هدف قرار دادیم و الان شاهد نفس های آخر تروریست های داعش در ساحل چپ هستیم و حتی در ساحل راست موصل نیز پس از قطع راه های امداد رسانی از خاک سوریه به سمت خاک عراق شاهد نفس های آخر تروریست ها هستیم و در شهرستان تلَّعفر نیز همین وضع اتفاق افتاده است. 

وی درباره حضور و یا عدم حضور ابوبکر البغدادی در موصل گفت: به طور دقیق معلوم نیست که وی در موصل باشد.

یحیی رسول درباره نحوه برخورد نیروهای عراقی با شهروندان و غیر نظامیان موصلی و حفظ جان آنها گفت: در زمان شروع عملیات آزاد سازی موصل سفارشات فرمانده کل نیروهای مسلح کاملا واضح بود و آن ضروت حفظ جان غیرنظامیان بود. در ساحل چپ موصل حدودا پانصد هزار نفر و در ساحل راست هم حدود هفتصد و پنجاه هزار غیر نظامی اهل موصل وجود دارند که جمعا چیزی حدود یک و نیم میلیون شهروند می شوند. این فقط آمار غیرنظامیان در شهر موصل است و هنوز از مردم در روستاها و شهرستان ها و مناطق آزاد شده که دهها و شاید صدها هزار نفر باشند صحبت نکرده ایم و نیروهای مشترک عراقی در آزاد سازی روستاها و شهرستان ها و مناطق با چالش بزرگی مواجه هستند و لذا ما باید از روشهای دقیق و با به کار بردن سلاح های هوشمند و استراتژی دقیق تروریست های داعش را هدف قرار دهیم بدون اینکه ضرر و زیانی به غیر نظامیان برسد. در این زمینه شهروندان موصلی با نیروهای ما همکاری های خوبی داشته اند و حتی قبل از رسیدن نیروهای مسلح ما آنان خودشان سلاح به دست گرفته و با تروریست ها جنگیده اند. امروز ما شاهد طرد عناصر تروریستی در موصل هستیم چرا که آنان از ظلم و شکنجه و کشتار و تجاوز چیزی کم نگذاشتند.

وی درباره اینکه آیا می توان گفت که اکنون ارتباط میان تروریست های داعش در سوریه و عراق قطع شده است یا نه گفت: در محور غربی که مهمترین محور عملیات به شمار می آید تمامی راه های امداد رسانی از خاک سوریه به خاک عراق و شهر موصل و استان های دیگر نینوا به طور کلی قطع شده است.

در محور شمالی نیز که مقر نیروهای نفوذی است در این منطقه نیز تروریست ها و فرماندهانشان پا به فرار گذاشته اند و حقیقتا شاهد شکست بزرگی از سوی آنان هستیم. در مقابل روحیه نیروهای ما نیز به طور قابل ملاحظه ای با وجود سرمای سخت و باران های فراوان به خصوص در مناطق شمالی افزایش یافته است. در صحرای غرب موصل سرمای هوا به زیر صفر رسیده است.

سخنگوی نیروهای مشترک عراقی در خصوص اظهارات چند روز قبل عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان و حمله به نیروهای بسیج مردمی و طایفه ای خواندن آن گفت: جای تاسف است که شخصیتی در سطح وزیر خارجه چنین اظهاراتی را بر زبان می آورد. 

وی گفت: نیروهای بسیج مردمی نماینده تمامی مردمی عراق هستند. نیروهای حشد الشعبی از مناطق مرکزی، جنوبی، الانبار در غرب، غرب الانبار، شمال و موصل و تمامی طیف های عراقی حتی مسیحیان هستند و به همین دلیل تاکید می کنیم که نیروهای بسیج نماینده تمامی مردم عراق هستند.

یحیی رسول ادامه داد: ثانیا اینکه نیروهای حشد الشعبی بر اساس قانون بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار آمده اند. آنها خون داده اند،  این نیروها با فتوای جهاد آیت الله سیستانی تشکیل شدند. این ها که فرزندان تمامی مردم عراق هستند سلاح به دست گرفتند و به جنگ تروریست های داعش شتافتند و در این زمینه خون های زیادی فدا کردند. نیروهای بسیج مردمی از نیروهای مسلح حمایت کردند و در کنار آنان ایستادند و روحیه نیروهای مسلح را بالا بردند و امروز الحمد لله بعد از اینکه چهل در صد از مساحت عراق به دست گروه های تروریستی افتاده بود اکنون پنج یا شش در صد از خاک عراق در اشغال تروریست ها قرار دارد .

یحیی رسول درباره روابط ترکیه و عراق گفت: من از ترکیه می خواهم ضمن حفظ حسن همجواری به مردم عراق احترام بگذارد و نیروهای خود را از شمال عراق بیرون بکشاند. ما نیازی به هیچ نیروهای خارجی در خاک عراق نداریم  به اعتقاد من حیدر العبادی ، فرمانده نیروهای مسلح عراق با درایت و حکمت خود این بحران را مدیریت کرده است و انشاء الله اصول حسن همجواری با ترکیه و مردم این کشور همانگونه که از هزاران سال قبل وجود داشته است برقرار خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس