کد خبر 67336
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۴

رئیس موفق اداره‌کل هنرهای نمایشی در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد یادآور شد تئاتر ایران دارای ردیف بودجه‌ای تعریف شده است و سیاست تئاتر ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، علی منتظری شامگاه شنبه 26 شهریورماه با حضور در برنامه مجله تئاتر در شبکه چهار سیما به بررسی وضعیت مدیریت تئاتر در ایران پرداخت. در این برنامه که طبق معمول با اجرای منوچهر اکبرلو و همراهی سه خبرنگار عرصه تئاتر همراه بود منتظری به تشریح فعالیت‌های خود در زمان مدیریت‌اش در تئاتر ایران پرداخت.

وی که از سال 66 تا 71 مدیریت تئاتر ایران را در مرکز هنرهای نمایشی بر عهده داشت یادآور شد: من در آن زمان به تنهایی وارد مرکز شدم و به تنهایی نیز از آن خارج شدم. در زمان ورود خود به مرکز هنرهای نمایشی فردی را با خود نیاوردم و در زمان خروج هم کسی را با خود نبردم. میز ریاست خود را بیرون گذاشتم و به جای آن میزی گرد در اتاق قرار دادم و در اتاقم همواره به روی اهالی تئاتر باز بود. همیشه به مدیران خود می‌گفتم که ما باید در خدمت هنرمندان تئاتر باشیم.

منتظری ادامه داد: بارها برای حل مشکلات تئاتر خود به صورت خودسر به مجلس شورای اسلامی می‌رفتم تا برای حل مشکلات تئاتر اقداماتی انجام دهم. در آن زمان مقرر بود ما در جهت رشد و اعتلای تئاتر قدم برداریم و رونقی به آن دهیم. در آن زمان تلاش کردیم و برای تئاتر ردیف بودجه‌ای تعیین شد.

این مدیر موفق تئاتری رمز موفقیت و ارتباط خود با هنرمندان تئاتر را صداقت دانست و گفت: متأسفانه در حال حاضر صداقت میان هنرمندان و مدیران تئاتر وجود ندارد و تمام موضوعات در رسانه‌‌ها منعکس می‌شود و اختلافاتی که باید در میان خانواده تئاتر حل شود با صدای بلند در جامعه مطرح می‌شود. باید این مشکلات و مقصر کردن یکدیگر از بین برود.

وی با اشاره به تعریف سیاست تئاتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: خوشبختانه در ایران سیاست تئاتر تعریف و تعیین شده است و این نشانگر آن است که مسئولان و مقامات ارشد نظام و حکومت موافق تئاتر هستند و به آن اهمیت می‌دهند. من در زمان مدیریت خود با روحانیون و ائمه جماعات ملاقات می‌کردم و درباره تئاتر و هنرمندان تئاتر و توجه و حمایت از آن‌ها صحبت می‌کردم.

منتظری تأکید کرد: اگر بنده هم در حال حاضر مدیریت تئاتر را عهده‌دار شوم نمی‌توانم کاری از پیش ببرم. باید همه دست به دست هم بدهند و هم هنرمندان و هم مدیران به خانه ملت بروند و برای حمایت از تئاتر خواسته‌های خود را به نمایندگان مردم ارائه دهند.

این مدیر اسبق تئاتری دلایل استفاده نشدن از ردیف بودجه تئاتر و همچنین شکل نگرفتن سازمان تئاتر را طی سالیان گذشته تصریح کرد: آنگونه که باید و شاید مدیران تئاتری پیگیر این موضوعات نبودند. ما طرح موزه تئاتر و سازمان تئاتر را ادامه دادیم اما حالا شاهدیم که سینما موزه سینما و سازمان سینمایی را راه‌اندازی می‌کند اما ما هنوز به آن‌ها دست پیدا نکرده‌ایم.

وی تنها راه برون رفت تئاتر از شرایط و مشکلات فعلی را شکل‌گیری سازمان تئاتر دانست و گفت: سازمانی که مدنظر من بود و طرح آن را دادم چیزی شبیه سازمان صدا و سیما بود یعنی تئاتر قصد ندارد که جدا از ساختار و قوانین حکومت باشد. این سازمان با حضور هنرمندان و مدیران تئاتری در جهت رفع مشکلات تئاتر و اعتلای آن تلاش کند.

منتظری یادآور شد: در آن زمان که طرح سازمان تئاتر را ارائه دادم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این طرح به بن‌بست خورد و وقتی از آن نا امید شدم طرح انجمن‌های نمایش را به عنوان یک آلترناتیو راه‌اندازی کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس