کد خبر 673277
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱

فلسطین الیوم در گزارشی به تشریح ۵ اقدام مهم رژیم اشغالگر قدس علیه شهروندان فلسطینی در سال ۲۰۱۶ میلادی پرداخته است.

  به گزارش مشرق، فلسطین الیوم در گزارشی به بررسی اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در سال 2016 میلادی پرداخته است.

فلسطین الیوم در همین رابطه می نویسد: در سال 2016 میلادی،‌ نظامیان رژیم اشغالگر و همچنین شهرک نشینان صهیونیست اقدامات تنش زای خود در قدس و مسجد الاقصی را علیه شهروندان فلسطینی تشدید کردند که نسبت به سال های گذشته بی سابقه بود. صهیونیست ها علاوه بر مصادره اراضی فلسطینیان،‌ اقدام به یهودی سازی بخش های مختلف قدس کردند. آنها از یک سو به صورت روزانه به مسجدالاقصی یورش می بردند و اطراف این مکان مقدس را حفاری می کردند و از سوی دیگر نیز شهروندان و مردم فلسطین را مورد تعرض و هجوم خود قرار می دادند. این در حالی است که همزمان با تخریب منازل شهروندان فلسطینی از سوی نظامیان صهیونیست،‌ شاهد سکوت جوامع بین الملل و اسلامی و عربی بودیم.

این رسانه فلسطینی در ادامه به بررسی موردی اقدامات صهیونیست ها علیه مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین می پردازد و آنها را تفکیک می کند.

1- تشدید حملات صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی و اهانت به این مکان مقدس

در سال 2016 میلادی،‌ شهرک نشینان صهیونیست با حمایت نظامیان این رژیم،‌ اهانت های خود به مسجدالاقصی را تشدید و در صحن های این مکان مقدس مراسم های تلمود را اجرا کردند. در سالی که گذشت، حدود 16 هزار صهیونیست با حضور در صحن های مسجدالاقصی، آن را مورد هتک حرمت قرار دادند. صهیونیست ها همچنین نگهبانان مسجدالاقصی را نیز نه تنها از این مکان مقدس اخراج نمی کردند بلکه آن ها را مجبور به پرداخت جریمه مالی هم می کردند و از طریق تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی در صدد بودند تا شرایط جدیدی را برای قبله نخست مسلمانان رقم بزنند.

2- تخریب منازل و ساختمان‌ها

در سال 2016 میلادی شاهد حمله گسترده نظامیان رژیم صهیونیستی به مردم و شهروندان فلسطینی با هدف تخریب منازل آنها بودیم. صهیونیست ها در این حملات خود، مردم را مجبور می کردند منازلشان را به دست خودشان تخریب کنند و بهانه اسرائیلی ها برای این کار، عدم داشتن مجوز ساخت منزل توسط فلسطینی ها بود. اسرائیلی ها از سوی دیگر ارائه مجوز به شهرک نشینان صهیونیست برای احداث منزل را افزایش دادند. در این سال بیش از 300 منزل و ساختمان فلسطینی از سوی صهیونیست ها ویران شد. همچنین آرامگاه های اسلامی نیز از سوی نظامیان رژیم اشغالگر قدس تخریب شد که در همین راستا می توان از آرامگاه های «مأمن الله» و «باب الرحمه» نام برد.

3- تداوم حفاری‌ها

صهیونیست ها در طول سال گذشته میلادی به حفاری های خود زیر مسجد الاقصی ادامه دادند که این امر موجب فروپاشی و ریزش اماکن زیادی شد. در پی این حفاری ها و آسیب های ناشی از آن، ستون های مسجد الاقصی مورد تهدید قرار گرفت. رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرد که یک تونل به طول 780 متر و به عرض 2 متر زیر مسجدالاقصی افتتاح کرده و روند احداث دیوار نخست از طرح «شتراوس» واقع در غرب مسجد الاقصی به پایان رسیده است. این دیوار از 4 طبقه تشکیل شده است که بر فراز آن یک گنبد طلایی قرار دارد و مسجد الصخره و مسجد القبلی را تحت پوشش خود قرار می دهد.

4- شهرک سازی‌ها

عملیات احداث و ساخت منازل در شهرک های صهیونیست نشین در سال 2016 میلادی از طریق وسایل مختلف به سرعت تشدید شد. رژیم صهیونیستی این اقدام را در راستای سیاست های خود برای یهودی سازی قدس و مناطق قدیمی آن در دستور کار قرار داد. در همین زمینه اخیرا اعلام شد که صهیونیست ها در سال گذشته میلادی برای احداث حدود 27 هزار و 335 واحد مسکونی جدید در شهرک های صهیونیست نشین، اقدام به برنامه ریزی، تصویب قانونی و صدور مجوز کرده اند. صهیونیست ها برای اجرای این طرح های توسعه طلبانه خود هزینه های هنگفتی صرف کرده و در صدد هستند تا 19 هزار واحد مسکونی را در شهر قدس و 4416 واحد مسکونی دیگر را در شهرک صهیونیست نشین مودیعین در غرب رام الله واقع در کرانه باختری احداث کنند. صهیونیست ها همچنین به دنبال احداث 2500 واحد مسکونی جدید در شهرک صهیونیست نشین عمونا و صدها واحد دیگر در شهرک های صهیونیستی بیت لحم، الخلیل، سلفیت و نابلس هستند.

روند شهرک سازی ها در سال 2016 میلادی به نسبت سال 2015 میلادی افزایش چشمگیری داشته است؛ تا جایی که فقط در سال گذشته میلادی شاهد رشد 57 درصدی شهرک سازی ها بوده ایم.

5- قانون منع پخش اذان

در سال گذشته میلادی کابینه رژیم صهیونیستی قانون منع پخش اذان در مساجد قدس اشغالی را که از سال ها پیش مطرح شده بود، تصویب کرد و این قانون از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم نیز تایید شد. صهیونیست ها در صدد بودند تا پخش اذان در حدود 500 مسجد فلسطینی را در زمان اذان صبح و مغرب از طریق بلندگوها ممنوع کنند و بهانه آنها برای این اقدام این بود که صدای اذان موجب آزار و اذیت و رنجش یهودی ها می شود! این کابینه در روز 13 نوامبر 2016 میلادی قانون مذکور را آماده کرد تا با ارائه آن به کنست (پارلمان اسرائیل) و تصویب آن در این پارلمان، به عنوان یک قانون رسمی وارد مرحله اجرایی شود.

«احمد ابوحلبیه» رئیس کمیته قدس در پارلمان فلسطین تاکید کرد که یونسکو در بیانیه‌ای هرگونه ارتباط یهودی ها با مسجدالاقصی را رد کرد و از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه ای مخالفت خود را با شهرک سازی صهیونیستها اعلام کرد؛ باید از این دو دستاورد مهم برای پیگرد قانونی رژیم صهیونیستی در دادگاه های بین المللی استفاده کرد تا بدین وسیله اسرائیل را به توقف حملاتش علیه قدس و مسجدالاقصی مجبور و پایبند کنیم.

وی افزود کشورهای عربی و اسلامی نیز به دلیل درگیری با مسائل منطقه خود، از فکر کردن به قضایای امت به ویژه مسأله فلسطین دور شده اند و عامل ایجاد درگیری های موجود در منطقه نیز خود صهیونیست ها هستند تا با خیال راحت کارشان را در فلسطین انجام دهند.

همچنین «فؤاد الرازم» از شخصیت های فلسطینی که به تازگی از بند اسارت آزاد شده است نیز بیان داشت در صورتی که جهان عرب و جهان اسلام از مسأله اصلی و مرکزی امت اسلامی دست بر نمی داشتند، این تجاوز صهیونیست ها رخ نمی داد. اگر کاری نکنیم، چیزی از میراث بزرگ فلسطین و قدس باقی نخواهد ماند. اعراب و مسلمانان باید مسئولیت خود را برعهده بگیرند و فلسطینی ها نیز باید با وحدت و در پیش گرفتن راهبردی مشخص، در تمامی نهادهای بین المللی با اشغالگری صهیونیست ها مقابله کنند. در وهله نخست باید دو دستگی در فلسطین پایان یابد و مقاومت همه جانبه از جمله مقاومت مسلحانه، اساس مبارزه با تجاوزصهیونیست ها تشکیل دهد. زیرا اشغالگران فقط زبان قدرت را می فهمند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس