کد خبر 673098
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

سند ملی آموزش ۲۰۳۰ در حالی رونمایی شد که تنها پیش‌نویس محتوای آن منتشر شد و هنوز ابهامات و سؤالات متعددی وجود دارد که بدون جواب باقی مانده است.

به گزارش مشرق، سند ملی آموزش 2030 در تاریخ 20 آذرماه سال جاری با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم در مراسمی رونمایی شد.
 
این سند وضعیت حوزه آموزش در ایران بین سال‌های 2016 تا 2030 را ترسیم می‌کند که وضعیت و چگونگی تحصیل و سطح سواد در ایران و دیگر کشورهای عضو این پیمان کجا و چطور باشد.
 
البته چند روز پس از رونمایی این سند، پیش نویسی از محتویات آن نیز منتشر شد که البته تمام موارد مربوط به این توافقنامه نیست و باید منتظر باشیم تا جزئیات آن هم منتشر شود.
 
شایان ذکر است که وزارت آموزش و پرورش در آذرماه 1390 سند تحول بنیادین این دستگاه را رونمایی کرد و از آن تاریخ به بعد این سند مبنای تمام فعالیت‌ها در حوزه تعلیم و تربیت شد.
 
تدوین زیر نظام‌ها و اسناد پایینی دستی سند تحول و دیگر اسناد مرتبط با این سند، پس از رونمایی از سند تحول آموزش و پرورش تدوین شده است و به طور کلی شرایط کلی تعلیم و تربیت را در ایران ترسیم می‌کند.
 
سند تحول آموزش و پرورش بر اساس تعلیم و تربیت و فلسفه اسلامی تدوین و طراحی شده است و حال یکی از سوالات کلی این است که با داشتن سند تحول آموزش و پرورش، چه ضرورتی دارد که سند ملی آموزش 2030 مبنای تمامی فعالیت‌های تعلیم و تربیت قرار گیرد؟
 
اما در این بین انتقاداتی و سوالاتی به همین سند پیش نویس وارد است که در این گزارش به قسمتی از آن خواهیم پرداخت.
 
-آیا با این سند جدید آسیبی متوجه نظام تعلیم و تربیت کشورمان نیست؟
 
-آیا یونسکو به عنوان متولی این سند در راستای رشد و توسعه کشورها کار کرده است، و یا در راستای توجیه اقدامات خودش؟
 
-اگر قرار است سند 2030 اجرایی شود، وضعیت سند تحول آموزش و پرورش چه می‌شود؟
 
- چرا به طور دقیق جزئیات این سند رونمایی نمی‌شود؟
 
-بر اساس سند 2030، آیا خشونت، تبعیض و دیگر موارد در ایران وجود دارد که این سند به آن پرداخته است؟
 
-آیا از طرف ایران قول‌هایی به طرف خارجی داده شده است؟
 
ضمن اینکه در همین راستا موضوعات دیگری مانند آموزه‌های قرآن، مبنای فکری امام راحل، تربیت نسل، نفوذ فرهنگی و فکری، منافع ملی، قانون اساسی، اسناد بالادستی تعلیم و تربیت و دیگر موارد در خصوص این سند وجود دارد که مسئولان مربوطه باید پاسخ دهند.
 
امیدواریم جزئیات این سند منتشر و حداقل به سوالات مطرح شده پاسخ لازم را بدهند تا با یک جریان نفوذ در این باره مواجه نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس