چهره‌های اصلاح‌طلب به تازگی با اشاره به سمت یک مخاطب خاص، مؤکداً کلماتی مثل «متوهّم» و «مغرور» را بیان می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

توهین دوباره جریان خاص به مردم؛ کارگران و روستایی‌ها تحت تأثیر عوامفریبی هستند!

ادعای 11 ساله «ترافیک ساختگی»؛ از مرعشی تا حافظی و حکیمی‌پور/ توهین دوباره جریان خاص به مردم:«کارگران و روستایی‌ها تحت تأثیر عوامفریبی هستند»!روزنامه آرمان امروز، در شماره سه‌شنبه گذشته خود با محمد سلامتی، ‌دبیرکل تشکل منحل شده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و از فعالان اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرد.

در بخشی از پرسش و پاسخ این گفت‌وگو می‌خوانیم:

آرمان: كارگران و روستاييان همچنان تحت تاثير وعده‌ها و سياست‌هاي پوپولیستی احمدي‌نژاد هستند. اصلاح‌طلبان چگونه مي‌توانند اعتماد و راي آنها را به سمت روحاني جلب كنند؟

سلامتی: روستاييان اقشار زحمتكش و مستضعفي هستند كه ممكن است در كوتاه‌مدت گاهي تحت تاثير سياست‌هاي مقطعي و در مواردي عوامفريبانه قرار گيرند، و لذا در برخي اوقات منافع كوتاه‌مدت را به منافع دراز مدت ترجيح دهند...[1]

*متأسفانه گویا نگرش عجیب رسانه‌ها و چهره‌های جریان سیاسی خاص به مردم ایران قصد اصلاح و بهبود ندارد.

پیش از سلامتی، «محمود سریع‌القلم»، فردی که گفته می‌شود سمت مشاوره رئیس‌جمهور روحانی را نیز بر عهده داشته، طی اظهاراتی جنجالی در سال 92 اینطور گفته بود که یک لبوفروش یا یک راننده تاکسی دانشی درباره مذاکرات هسته‌ای ندارد که بخواهد درباره آنها نظر بدهد.[2]

بصورت کلی باید اشاره کرد که نگاه از بالا به پایین جریان سیاسی خاص نسبت به مردم ایران گزینه ناپیدا و نامکشوفی نیست...

از صحبت‌های معروف مرحوم بازرگان که معتقد بود: «سرّ بقای ایران در پفیوزی ما ایرانی‌هاست»! تا اظهارات رجبعلی مزروعی در مجلس ششم که می‌گفت: «اگر مرگ موش هم توزیع شود، مردم برای گرفتن آن صف می‌بندند» و تا صحبت‌های «علی مطهری» که در جریان ماجرای توزیع سبد کالا در دولت یازدهم اظهار کرد: «ما مردم خود را می‌شناسیم اگر الان بگوییم که فلان جا جارو توزیع می‌شود همه می‌آیند و صف می‌بندند!»[3]

به این شرح حال تلخ همچنین می‌توان صحبت‌های احمد نقیب‌زاده، از استادان اصلاح‌طلب را نیز افزود که چندی قبل اظهاراتی مشابه گفت‌وگوی آرمان امروز را بیان و تصریح کرد: «بخش توده‌وار جامعه لشکر خوبی برای پوپولیست‌ها و دغلبازان هستند_هر کاندیدایی می‌تواند با پول رأی بخرد. منظور من توده مردم است نه جامعه مدنی...مردم با وجود درک سیاسی نمی‌توانند متشکّل عمل کنند.»

و به شرح ایضاً صحبت‌های صادق زیباکلام در واکنش به عدم برگزاری «جشن هسته‌ای» از سوی مردم برای توافق لوزان که گفته بود: «ﺑﺎ ﮐﻤﺎﻝ ﺗﺄﺳﻒ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﺑﺎﺯﯼ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﺁﻥﮔﻮﻧﻪ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﯿﭻ ﻭﺍﮐﻨﺸﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﯽﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﯾﻘﯿﻨﺎً ﺑﻪﻭﺍﺳﻄﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﺪﻡ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﻫﺴﺘﻪﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.»[4]

در این گستره، همچنین توهین‌های جریان سیاسی خاص و ستاد دولت به منتقدان و جریان ارزشی را نیز باید جای داد. که با القابی همچون بیسواد، بی‌عقل، افراطی و طرفدار خشونت فیزیکی و کلامی... هر از گاهی رقبای خود را می‌نوازند.

***

مخاطب این کنایه‌های اصلاح‌طلبان کیست؟! متوهم نباشید و احساس استغنا و غرور هم نکنید...

ادعای 11 ساله «ترافیک ساختگی»؛ از مرعشی تا حافظی و حکیمی‌پور/ توهین دوباره جریان خاص به مردم:«کارگران و روستایی‌ها تحت تأثیر عوامفریبی هستند»!علی شکوری‌راد، از فعالان اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب اتحاد ملت اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با سایت جماران اظهار کرده است:

«خطای دولت این است که خودش را از حمایت حامیان مستغنی بداند و فکر کند که مستقیما می‌تواند رأی مردم را به دست بیاورد. این حالت استغناء می‌تواند تردید ایجاد کند. این تردید می‌تواند به بدنه جامعه هم منتقل شود. بنابراین دولت باید خیلی دقیق عمل کند و هم در رابطه با مجلس و هم در رابطه با حامیان خودش باید یک مقدار گشاده‌رو تر برخورد کند. اگر یک مقدار گشاده‌رو تر باشد این فرآیند بهتر صورت می‌گیرد و اگر دایره دولت گسترده‌تر و تعامل با حامیانش کمی بیشتر باشد می‌تواند این فرآیند را تسهیل کند.[5]

*اخیراً و پیش از شکوری‌راد نیز این محمدرضا عارف بود که در یک دیدار سیاسی گفت: «اینکه برخی از آقایان به نقش محوری اصلاح‌طلبان در انتخابات خرداد ۹۲ باور ندارند و گاهی منکر این نقش می‌شوند، بیشتر به یک "توهم" و "غرور" کاذب برمی‌گردد. برادرانه می‌گویم طرح این‌گونه اظهارات به تداوم روند موجود در انتخابات آینده کمکی نمی‌کند.»[6]

به نظر می‌رسد مخاطب این کنایه‌ها ستاد دولت یازدهم و اعتدالیون باشند که در حال حاضر به سمت انتخابات خیز برداشته‌اند.

اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا دولت را مدیون خود جلوه داده و طرحی را ترسیم کنند که در صورت برد انتخاباتی آقای روحانی، آنها هم متنعّم شوند.

لازم به یادآوری است که چهره‌های جریان خاص در انتخابات ریاست جمهوری قبلی نه تنها هیچ حمایت رسمی از آقای روحانی نداشتند بلکه حتی نشانه‌ای مبنی بر اینکه محمدرضا عارف نیز به نفع روحانی از عرصه انتخابات کنار رفته است وجود ندارد! (عارف به اصرار اصلاح‌طلبان و به این دلیل کنار رفت که ناخواسته بعنوان کاندیدای جریان خاص شناخته می‌شد و عدم رأی‌آوری او می‌توانست ضربه‌ای سهمگین بر پیکره اصلاحات پس از فتنه سال 88 باشد)

در همین راستا، محمدصادق خرازی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز زمانی به سایت جماران گفته بود: «عارف به نفع کسی کنارگیری نکرد، بلکه تحت فشارهای مختلف بود که از صحنه قدرت در آن زمان کنار رفت[7]

گفتنیست چهره‌های جریان سیاسی خاص تلاش دارند مدل رفتاری خود در سال 92 را در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نیز تکرار کنند.

به این معنا که بازی را به نحوی طراحی کنند که در صورت برد آقای روحانی، شریک برد محسوب شوند اما در حالت باخت وی نیز هیچ مسئولیت سیاسی و دموکراتیکی متوجه آنها نباشد.

و در همین راستا بود که آنها اعلام کرده‌اند آقای روحانی کاندیدای آنها نیست بلکه چهره‌ای مورد حمایت است و برای او از سوی اصلاح‌طلبان ستاد انتخاباتی هم تشکیل نمی‌شود!

تحلیلگران معتقدند که اصلاح‌طلبان هدف اصلی خود را بر انتخابات شورای شهر و تصاحب شهرداری تهران متمرکز کرده‌اند.

***

آنها همه رقبای احتمالی روحانی را تخریب می‌کنند

ادعای 11 ساله «ترافیک ساختگی»؛ از مرعشی تا حافظی و حکیمی‌پور

ادعای 11 ساله «ترافیک ساختگی»؛ از مرعشی تا حافظی و حکیمی‌پور/ توهین دوباره جریان خاص به مردم:«کارگران و روستایی‌ها تحت تأثیر عوامفریبی هستند»!برخی اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران، اخیراً و پس از ماجرای «املاک نجومی» که دروغ بودن آن اثبات شد، مقوله‌ای جدید با عنوان «ترافیک مصنوعی» را پیش کشیده‌اند.

بر این اساس، رحمت‌الله حافظی، احمد حکیمی‌پور و محسن سرخو، در جریان جلسه سه‌شنبه گذشته شورای شهر تهران، انتقاداتی از وضعیت ترافیک تهران مطرح کرده و به نوعی آنرا تعمّدی اعلام کرده‌اند.

در همین راستا، آقای حافظی در یک توییت ادعا کرده است که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با فشارهایی که به نیروی انتظامی وارد کرده باعث برکناری فرمانده پلیس راهور تهران شده و دلیل ترافیک این روزهای تهران هم همین برکناری است!

او همچنین اظهار کرده است که این کار بصورت هدفمند صورت گرفته است...

*مسئله ترافیک در شهر تهران، از دیرباز معضلی با راه حل‌های مشخص بوده است.

کارشناسان امر کراراً بیان کرده‌اند که «ورود روزانه 1000 خودروی جدید به شهر تهران»، «عدم رعایت فرهنگ ترافیکی صحیح توسط برخی شهروندان»، «ازدیاد خودروهای تک‌سرنشین» و «عدم رعایت تکالیف قانونی و لحاظ نشدن سیاست‌های درست شهری توسط دولت» سبب معضل ترافیکی در شهر تهران است.

معضلی که البته فقط مربوط به شهر تهران هم نیست و در تمام کلان‌شهرهای جهان و در کنار مشکل دیگر یعنی «آلودگی» وجود دارد و هیچکس هم آنها را به گردن یک شخص و یا حاکمیت کشور نمی‌اندازد!

درباره ترافیک تهران همچنین لازم به اشاره است که «حسین مرعشی» در یک مناظره تلویزیونی خود در جریان انتخابات سال 84 با انتقاد از مدیریت «محمود احمدی‌نژاد» در شهرداری تهران از این گفت که تهران تا چند سال آینده بر اثر ترافیک قفل می‌شود.[8]

از آن اظهارات نزدیک به 12 سال می‌گذرد و ترافیک تهران نه‌تنها هنوز قفل نشده و به فضل الهی نخواهد شد بلکه روان‌تر هم شده و شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت ایران نیز با پیشرفت چشمگیر و غیر قابل انکاری مواجه بوده است و همزمان با عدم انجام تکالیف دولت در تخصیص بودجه‌های قانونی به شبکه حمل و نقل عمومی، مترو تهران با سرعتی چشمگیر در حال اتصال نقاط مختلف شهر به یکدیگر است.

اما نکته اینجاست که گویا جریان سیاسی خاص قصد ندارد برای پیشبرد نقشه‌های سیاسی خود، دست از جنجال و تخریب بردارد و مهمتر اینکه به زعم خود بر روی رقبای انتخاباتی آقای روحانی آتش گشوده است.

یادآور می‌شود، روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز در روز شنبه با انتشار گزارشی پیرامون گفته‌های منتقدان شهردار تهران در زمینه ترافیک مصنوعی، از عنوان «سبز برای شهردار، قرمز برای شهر»! بعنوان تیتر مطلب خود استفاده کرد.

در همین راستا، حمیدرضا ترقّی، از فعالان اصولگرا، به تازگی در یک مصاحبه تأکید کرد: معمولاً اگر اهداف انتخاباتی در این مسأله (ترافیک) نهفته باشد اقتضا این است که شهردار نهایت تلاش خود را برای رفع ترافیک بگذارد نه اینکه به ترافیک دامن بزند.

وی افزود: این پروژه‌ای که اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند تخریبی است که همسو با بحث املاک شهرداری دنبال می‌شود چرا که تصور آنها این است که شهردار تهران از رقبای آینده آ‌قای روحانی است.

ترقّی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان می‌خواهند پروژه‌های شهرداری را که با مدیریت جهادی صورت می‌گیرد تخریب کنند، یادآور شد: بحث ایجاد ترافیک مصنوعی هیچ مبنای علمی ندارد و کارشناسانی که تخصص‌شان در این زمینه مورد اعتماد است نقش شهرداری در ایجاد یا پیچیده کردن ترافیک را نفی می‌کنند.[9]

***

1_ http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/172813

2_http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920923000423

3_http://kayhan.ir/fa/news/69113

4_ http://www.khabaronline.ir/detail/407078/Politics/parties

5_ http://jamaran.ir/NewsPrint.aspx?ID=154664

6_http://www.sharghdaily.ir/News/109683

7_http://jamaran.ir/NewsContent-id_91450.aspx

8_ http://www.ghatreh.com/news/nn27061567

9_ http://fna.ir/VU4NP6

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس