رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران، ایران بزرگترین مولف دایره‌المعارف در دنیا است به طوری که اکنون ۲۰۰ عنوان در دست تالیف داریم که در دنیا بی‌سابقه است.

  به گزارش مشرق، غلامعلی حداد عادل عصر امروز در مراسم رونمایی از جلد سوم دایره‌المعارف اسلامی، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به اهمیت نگارش دایره‌المعارف در کشور  اظهار کرد: قبلاً پیروزی انقلاب اسلامی ایران دایره‌المعارف جامعی در ایران نداشتیم اما کارهایی شروع می‌شد و به پایان نمی‌رسید. 

وی افزود: دایره‌المعارف اسلام نیز در سال 1950 در هلند تدوین آن اغاز شد و اروپایی‌ها درباره جهان اسلام دایره‌المعارفی نوشتند که این کتاب مرجع تا سال‌های سال مرجع غرب برای شناخت اسلام به حساب می‌آمد. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: در سال 1362 که رهبر معظم انقلاب رئیس جمهور بودند، 9 نفر از اساتید کشور را برای تدوین دایره‌المعارف اسلامی جمع کردند و موسسه‌ای در این خصوص تشکیل شد.

حداد عادل تصریح کرد: اولین مدیرعامل این موسسه آقای محقق، دومین مدیرعامل آقای پورجوادی و بعد از ایشان آقای میرسلیم به مدیرعاملی این موسسه در آمدند تا آن که از سال 74 که بنده با رفتن از وزارت آموزش و پرورش مدیرعاملی این موسسه را بر عهده گرفتم. 

وی گفت: 21 سال است که مسئولیت مدیرعامل موسسه که برای تدوین دانشنامه جهان اسلام است را بر عهده دارم و در این مدت با کمک حجت‌الاسلام طارمی معاون علمی این موسسه و سایر همکاران 21 جلد از این دانشنامه را منتشر کرده‌ایم. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: 15 گروه مختلف در این موسسه مشغول به کار هستند و در کتابخانه آن 200 هزار جلد کتاب دست‌چین شده و ارزنده از سراسر دنیا وجود دارد. همچنین گنجینه‌ای از مجلات جهان اسلام به تعداد 2 هزار و چندصد عنوان داریم که انتشار برخی از این مجلات اکنون متوقف شده است.

* ایران بزرگترین مولف دایره‌العمارف در دنیا است

حداد عادل گفت: تا سال 1340 امیدواریم که این دایره‌المعارف را به 35 جلد از 55 جلد مورد نظر برسانیم که مشابهت‌هایی نیز با دانشنامه اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دارد و در آن به موضوع گیاهان دارویی همچنین عناوینی از کشاورزی که در تاریخ اسلام مهم بوده پرداخته و مطرح شده است. 

وی تاکید کرد: به برکت انقلاب اسلامی ایران کشور ما اکنون بهار دایره‌المعارف نویسی در دنیا شده است، به طوری که بر اساس اطلاعات موجود 4 تا 5 سال گذشته تنها 200 دایره‌المعارف در دست تالیف داریم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه صحبت‌های خود درباره تدوین دایره‌المعارف اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست تحت نظارت نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: نوشتن این دایره‌المعارف نمونه‌ای از وحدت حوزه علمیه و دانشگاه به حساب می‌آید و نشان می‌دهد که تمدن اسلامی فقط در احکام فقهی مانند طهارت و نجاست نیست بلکه همه ابعاد زندگی بشر از جمله زندگی، زمین، کشاورزی و ... را دربر می‌گیرد.

* دایره‌المعارف اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست فضای فکری و دیدگاهی جهاد کشاورزی را اسلامی می‌کند

حداد عادل گفت: این مجموعه (دایره‌المعارف اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست) یک قدمی موثر برای اسلامی کردن فضای فکری و دیدگاهی در وزارت جهاد کشاورزی است و مفاهیم اسلام را در این خصوص طرح می‌کند.

وی افزود: اطمینان دارم که این دایره‌المعارف از نظر علمی وضعیت مناسبی دارد و باید اذعان داشت که در هیچ کدام از کشورهای اسلامی چنین دایره‌المعارفی نوشته نشده است. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه گفت: با این که ایران در تحریم است اما کار علمی خود را کنار نگذاشته و ادامه می‌دهد اگر چه این امر دشوار است. 

حداد عادل افزود: غیر از دایره‌المعارف اسلامی 21 جلدی 2 دایره‌المعارف دیگر نیز در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دست تدوین است. 

وی با اشاره به جزئیات دایره‌المعارف‌های جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: دانشنامه زبان و ادب فارسی 6 جلدی تدوین آن به اتمام رسیده است و در کنار آن دایره‌المعارف 6 جلدی دیگری نیز با عنوان زبان و ادب فارسی در شبه قاره هند در حال انجام است که 4 جلد از 6 جلد آن نوشته و منتشر شده است. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: مقدمه دانشنامه زبان و ادب فارسی در دست تدوین است که مقدمه اجرایی و تهیه آن برای بررسی زبان فارسی در منطقه یاد شده در حال انجام است. 

* دانشنامه اسلامی، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در وزارت کشاورزی و دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

حداد عادل در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه 35 هزار جلد کتاب در کتابخانه خانه خود دارد، گفت: امیدواریم که تدوین دایره‌المعارف اسلامی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست تا 21 جلد مورد نظر به اتمام برسد و شاهد رها کردن نیمه کاره آن نباشیم. 

وی ادامه داد: امید می‌رود که دایره‌المعارف اسلامی، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در ادارات وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه‌های کشاورزی کشور خریداری، خوانده و مورد استفاده قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس