کتاب «محمد(ص) مثل گل بود» یکی از کتاب‌های پرفروش در ارتباط با سیره و سبک زندگی پیامبر است که با استقبال بسیاری روبرو بوده و در این زمینه اثر موفقی محسوب می‌شود، به بهانه سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) نگاهی به آن داشته‌ایم.

به گزارش مشرق، سبک زندگی پیامبر اسلام(ص) برای هر گروه ودسته‌ای می‌تواند به عنوان الگو مد نظر قرار داده شود و خداوند متعال در قرآن کریم نیز به این موضوع که پیغمبر گرامی اسلام(ص) اسوه حسنه‌ای برای بشریت است تاکید کرده است.

کودکان به عنوان اثرپذیرترین قشر از جامعه که در کنار این ویژگی آسیب‌پذیرترین و حساس‌ترین نیز محسوب می‌شوند نیاز به آموزش‌هایی دارند که با یادگیری آنها بتوانند رفتار خود در بزرگسالی را شکل دهند. از این حیث آموزش به این گروه از مخاطبان بسیار با اهمیت است و اگر الگوی درستی به آنها ارائه شود بسیار متاثر می‌شوند و آن را خواهند پذیرفت.

از این رو آموزش سبک زندگی حضرت محمد بن عبدالله(صلی‌الله علیه و آله و سلم) به کودکان آن هم با زبانی که مورد پذیرش آنها باشد می‌تواند در جلب آنها به خلق و خوی پیامبر مفید باشد.

حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری علاوه بر کسوت روحانیت، در زمینه نوشتن کتاب برای کودکان نیز فعالیت دارد که کتاب‌های بسیاری از او با محوریت کودکان منتشر شده که در این بین آثاری که در ارتباط با پیامبر است در میان آثارش خودنمایی می‌کند.

رفتن به زندگی شخصی پیامبر با پای کتاب/ رابطه «شارلی ابدو» با پرفروش شدن یک کتاب

مجموعه هشت جلدی «محمد(ص) مثل گل بود» اثری است که از این نویسنده خلاق منتشر شده و با استقبال قابل توجه مخاطبان نیز روبرو شده است. در این کتاب 40 محور از سیره و سبک زندگی پیامبر مکرم اسلام(ص) با زبانی روان و صمیمی بیان شده و خواننده - می‌تواند کودک یا پدر و مادر او باشد - با تمثیل‌هایی که حیدری ابهری آورده غیر مستقیم وارد زندگی شخصی پیامبر می‌شود.

حتی مربیان مدارس و مهدکودک‌های می‌توانند هر بخش را که برای مثال با عنوان «چرا نباید عصبانی شویم» یا «چرا باید به پدر و مادر خود نیکی کنیم» آغاز می‌شود در یک مرتبه برای کودکان و دانش‌آموزان بخوانند و آنها را با توجه به نحوه نوشتار حیدری ابهری در ادامه دادن موضوع شریک کنند.

ساختار کتاب به گونه‌ای طراحی شده که کودکان حضور پیامبر(ص) را در زندگی عادی خود حس کنند و به راحتی بتوانند از آن حضرت الگو بگیرند. این کتاب علاوه بر آموزش سبک زندگی پیامبر به رشد تفکر کودکان و پرورش هوش اخلاقی آنان نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، مثال‌هایی که نویسنده در ابتدای هر مورد بیان کرده به کودک کمک می‌کند که نسبت به اصل قضیه توجه بیشتری کند زیرا مثال‌ها با دقت انتخاب شده و این روش یکی از روش‌های آموزشی قرآن کریم محسوب می‌شود.

این کتاب در برهه‌ای که نشریه «شارلی ابدو» در اقدامی توهین‌آمیز به پیامبر اسلام جسارت کرد، در پویش مطالعاتی #عشاق_محمد(ص) به صورت گسترده منتشر شد و ناشر آن اط حقوق خود صرف‌نظر کرد تا کتاب با قیمت پایین‌تری به دست مخاطبان برسد. در این پویش قیمت کتاب از 20هزار تومان به 3500 تومان کاهش پیدا کرد و همین سبب شد «محمد(ص) مثل گل بود» در گستره وسیعی توزیع و به دست مخاطبان برسد.

چاپ اول این کتاب سال 93 با قیمت 20هزار تومان روانه بازار کتاب شد که پس از توهین نشریه «شارلی ابدو» و در پویشی که به آن اشاره شد، در سال 94 با قیمت 3500 تومان منتشر شد. پس از آن این کتاب در مرداد سال جاری با قیمت 4هزار و 500 تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

این کتاب پس از اتمام آن پویش نیز در صدر توجه ماند و همچنان از زمره کتب پرفروش حوزه کودک و نوجوان است، تا جایی که توانسته به شمارگان 200هزار نسخه دست پیدا کند و این رقم برای یک کتاب در کشور رقم قابل توجهی است.

عواملی که بالا بر شمرده شد، در پرفروش شدن این کتاب نقش داشته و نشان می‌دهد در صورت تولید و انتشار کتابی که نیازهای تربیتی والدین را در تربیت فرزندان پاسخ دهد مورد اقبال قرار می‌گیرد. این کتاب به موضوعات مهمی چون «سلام کردن»، «امانت داری»، «قطع نکردن حرف دیگران»، «پشت سر دیگران سخن نگفتن»، «مهربانی با کودکان»، «عدم آزار واذیت حیوانات» و ... توجه کرده و از این حیث می‌تواند برای خانواده‌هایی که دغدغه تربیت صحیح فرزند دارند، مناسب باشد.

همچنین انتشارات «بوستان فدک» این مجموعه هشت جلدی را در قالب یک جلد نیز منتشر کرده و کتاب را در قالب یک مجموعه کامل روانه بازار کتاب کرده است. مجموعه هشت جلدی «محمد(ص) مثل گل بود» اثر حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری با تصویرگری سام سلماسی با قیمت 4هزار و 500 تومان منتشر شده که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق فروشگاه اینترنتی «پاتوق کتاب فردا» یا «من و کتاب» آن را خریداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس