عضو اصلاح‌طلب شورای پول و اعتبار تاکید کرد «دولت فاقد برنامه و نقشه راه و فرمانده و تیم اقتصادی کارآمد است»

به گزارش مشرق، الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید و مدیر روزنامه اعتماد در مصاحبه با خبر آن‌لاین، ضمن تمجید از برجام گفته است: ما حامی دولت هستیم، اما در کنار آن انتقادات جدی هم داریم. اولین موضوعی که دولت ضعف داشت، انتخاب یک تیم اقتصادی نامناسب بود. تیم اقتصادی دولت، قوی و کارآمدی نبود. اولا هماهنگ نیستند. دوماً، قوی نیستند. سوماً، فرمانده مشخص ندارند، چهارماً، طرح و برنامه و بینش مشترک ندارند.
 
حضرتی افزود: برای این که یک دولت در اقتصاد بتواند کار اساسی انجام دهد، حتما باید تیم اقتصادی‌ای انتخاب کند که بینش، طرح و برنامه مشخص برای اقتصاد کشور داشته باشد. در واقع نقشه راه داشته باشد و بداند از کجا می‌خواهد شروع کند و به کجا برسد. این باید بر اساس یک بینش و طرح و برنامه درست باشد. این بینش و هماهنگی در انتخاب استراتژی، تاکتیک و روش وجود نداشت. و الا اگر این تیم قوی بود، آقای ظریف پای میز مذاکره که می‌نشست، آقای صالحی به عنوان متخصص در مسائل انرژی هسته‌ای یک طرف اول و آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی در طرف دیگر او می‌نشست. 80، 90 درصد هدف مذاکره، رفع تحریم‌های بانکی و پولی بود و دلیلی نداشت که آقای سیف در مذاکرات حضور نداشته باشد. اما تیم اقتصادی ما نتوانست یک چنین حرکتی داشته باشد.
 
وی در پاسخ این پرسش که «یعنی شما معتقدید که رفت و آمدهای هیئت‌های اقتصادی و تجاری نتیجه‌ای نخواهد داشت؟» تاکید کرد: به نظر من رفت و آمدها خیلی نتیجه خوبی نداشته است. ما هنوز مشکلات خارجی در رابطه با تحریم‌ها را داریم و همچنان با مسئله ‌‌FATF  مواجه هستیم. حضرتی گفت: دولت باید هنر مدیریت می‌داشت تا بتواند بخشی از مسائل را توسط تیم قوی اقتصادی سریع و ضرب‌الاجل حل کند.
 
او همچنین درباره این تلقی خبرنگار که «دولت نقشه راه نداشت. اما در این مدت دو طرح خروج غیرتورمی از رکود و تحریک تقاضا مطرح شد. یک طرح در سال 1393 و یک طرح هم در سال 1394 اعلام شد» خاطرنشان کرد: هر دو طرح به نظر من نارس و ناقص بود و به همین دلیل در میدان عمل، مورد سوءاستفاده بعضی‌ها قرار گرفت.
 
درخصوص طرح تحریک تقاضا، ما چطور می‌خواهیم این بخش را تحریک کنیم؟ ما باید به تمام یا بخش‌هایی از مردم وام بدهیم و قدرت خریدشان را بالا ببریم. کارت اعتباری یا بن بدهیم. ما بدون این که ساختار را تعریف کنیم، طرح را اجرا کردیم. هنوز هم تعریف مشخصی برای پرداخت وام وجود ندارد.
 
وی در پاسخ این سؤال هم که «در حال حاضر از نرخ رشد اقتصادی 5 درصد برای سال جاری صحبت می‌شود. شما فکر می‌کنید این نرخ محقق شود؟» گفته است: نرخ رشدی که اعلام می‌کنند، بخش زیادی مربوط به وزارت نفت است.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس