روزنامه واشنگتن در گزارشی نوشت که گفت‌وگوی جنجالی دونالد ترامپ با رئیس جمهور تایوان که ناقض سیاست چند دهه‌ای واشنگتن در قبال چین بوده، کاملا حساب شده و با برنامه انجام شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به تماس تلفنی غیرمنتظره دونالد ترامپ رئیس جمهور منتحب آمریکا و «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان نوشت؛ عده‌ای این اقدام، که پروتکل چند دهه ای عدم گفتگو میان روسای جمهور آمریکا و تایوان را نقض کرده است، را یک کار ناشیانه از یک رئیس جمهور بی تجربه خواندند. اما بعضی از منتقدین می‌گویند که این اقدام ترامپ یک کار حساب شده و برنامه ریزی شده برای ارسال یک سیگنال قوی به پکن درباره روابط آینده میان واشنگتن و چین است.

براساس این گزارش، تجاوز چین به اقتصاد آمریکا یکی از اصول اصلی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بود و از زمانی که او پیروز شده نارضایتی خود را از کنوانسیون حاکم بر چارچوب سیاسی و دیپلماتیک واشنگتن ابراز کرده است.

واشنگتن پست افزود: علاوه بر این، چندین عضو تیم انتقالی ترامپ از جمله «رینس پریباس» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید در دولت بعد در حال بررسی گزینه‌های تقابل با چین و دوستی با تایوان هستند. همچنین مشاوران ترامپ طی ماههای گذشته بارها هشدار داده‌اند که روابط واشنگتن با چین دچار لغزش و نوسان است. در مقاله‌ای که پیتر ناوارو و الکساندر گری درباره چشم انداز سیاست ترامپ در آسیا-پاسیفیک نوشتند ضمن انتقاد از رویکرد باراک اوباما در قبال تایوان این کشور را یک چراغ راهنما برای دموکراسی در آسیا خواندند.

آنها در این مقاله تایوان را یک دوست خوب برای آمریکا خواندند و خواستار توافق تسلیحاتی با این کشور و ارسال سلاح به این کشور برای دفاع از خود در برابر چین شدند.

جولیو فامولارو یک کارشناس موسسه آرلینگتون در این زمینه می‌گوید که برنامه گفتگوی تلفنی رئیس جمهور منتحب آمریکا با رئیس جمهور تایوان از هفته‌ها قبل از سوی عوامل تیم انتقالی ترامپ برنامه ریزی شده بود. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا بامداد شنبه مستقیماً با رئیس‌جمهور تایوان تلفنی گفت‌وگو کرد. اقدام او بر خلاف سیاست تصریح‌شده آمریکا از سال 1979 میلادی است که روابطش با تایوان را قطع کرد. 

وی افزود: ترامپ با اطلاعات مستقیم این مکالمه تلفنی را انجام داده است. 

این اقدام ترامپ با واکنش وزیر خارجه چین مواجه شد و او با انتقاد از تماس تلفنی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با رئیس‌جمهور تایوان، بر مخالفت پکن با هرگونه «تماس یا همکاری نظامی مستقیم» بین واشنگتن با تایوان تاکید کرد.

چین منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان یک جنگ داخلی از این کشور جدا شد، بخشی از خاک خود می‌داند.

دونالد ترامپ به جنجال ایجاد شده در رسانه ها درباره تماس تلفنی با رئیس جمهور تایوان واکنش نشان داد و از اقدامش دفاع کرد.

او در توئیتر خود نوشت: «رئیس جمهور تایوان با من تماس گرفت و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را به من تبریک گفت. متشکرم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس