دست‌اندرکاران اجرای برجام در کشور در این موضوع اتفاق نظر دارند که تمدید تحریم‌های ایران توسط آمریکا نقض برجام است و تهران به طور قطع به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

 به گزارش مشرق، قانونگذاران مجلس سنای آمریکا شب گذشته لایحه تمدید 10 ساله «قانون تحریم‌های ایران» موسوم به ISA را تصویب کردند.

مقام معظم رهبری چندی پیش در دیدار جمعی از فرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر ایران با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های 10 ساله در کنگره آمریکا اظهار داشتند: دولت کنونی آمریکا در قضیه‌ توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده که تازه‌‌ترین آن تمدید تحریم 10 ساله است.

ایشان تصریح کردند: اگر این تحریم اعمال شود قطعاً نقض برجام است و بدانند حتما جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

دیگر مسئولان کشور و دست‌اندرکاران برجام نیز تاکنون در واکنش به تمدید تحریم‌های ایران واکنش نشان داده و آن را نقض برجام دانسته‌اند.

ظریف: به دولت آمریکا تذکر دادیم تمدید قانون ISA مغایر با برجام است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیش از این طی اظهاراتی در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سؤال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه قانون تحریم‌های ایران، موسوم به «داماتو» چه زمانی لغو می‌شود، گفت: قانون داماتو که دیگر وجود ندارد و قانونی هست به نام ISA که این قانون در پایان سال 2016 مدتش تمام می‌شود. یک گروهی از سناتورها و نمایندگان مجلس (آمریکا) به دنبال تمدید آن هستند. ما هم به دولت آمریکا تذکر دادیم که باید برجام رعایت شود و تمدید قانون ISA مغایر با برجام است.

وی همچنین تاکید کرد: آنها (دولتمردان آمریکا) هم در جلسه استماع کنگره اعلام کردند که نحوه برخورد با این قانون باید به شکلی باشد که برجام را نقض نکند. اینجا ما تاکید می‌کنیم که برجام مشخص است، اهداف برجام، چارچوبهای برجام و دولت آمریکا - ربطی هم به این ندارد که دولت کجاست، کنگره کجاست و چه کسی در کاخ سفید نشسته - تعهدات بین المللی دولت آمریکا مشخص است و نباید تحریم ها مجددا ایجاد شود.

روانچی: تمدیدتحریم‌ها از سوی آمریکا نقض برجام و مردود است

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی هر نوع تمدید تحریم‌ها از سوی آمریکا نقض برجام و مردود است
وی اظهار داشت: هر نوع تمدید تحریم‌های مربوط به برنام هسته‌ای از نظر ما مردود است، همچنین هر نوع تحریمی که به بهانه دیگر اعمال شود، مردود و خلاف برجام است. در هر صورت باید منتظر بود تا مراحل بررسی طرح داماتو طی شود تا ببینیم مساله از چه قرار است.

وی افزود:: مسلما اگر آمریکایی‌ها بخواهند به سمت نقض برجام حرکت کنند، جمهوری اسلامی ایران دست روی دست نخواهد گذاشت، زیرا برجام، سندی مورد توافق همگان است.

صالحی: تمدید تحریم‌ها قطعا نقض برجام است


علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در حاشیه مراسم بزرگداشت شهادت شهید شهریاری در پاسخ به سوالی در خصوص تمدید تحریم‌های ایران توسط آمریکا گفت: کمیته نظارت بر برجام جلسه‌ای داشتند و به تفصیل روی این موضوع بحث شد که اگر این تحریم‌ها تمدید شود چه واکنشی داشته باشند و اگر امضا شود چه واکنشی، چراکه تمدید این تحریم‌ها مراحلی دارد.

وی افزود: الان این موضوع در کنگره تصویب شده و باید به سنا برود و بعد به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد اگر همه این مراحل را طی کند و عملیاتی و اجرا شود، قطعا نقض برجام است و خودشان نیز این را قبول دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در جلسه‌ای که به ریاست آقای روحانی برای بررسی این موضوع برگزار شد، پیش‌بینی ‌های لازم انجام شده است، عنوان کرد: قرار شد در زمان مقرر با ارزیابی رصد و تحلیلی که از سیر تحول این موضوع صورت می‌گیرد، نظر کمیته نظارت بر برجام اعلام شود.

صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص مدت زمان مورد نیاز برای بازگشت‌پذیری در صورت نقض برجام نیز تصریح کرد: ما پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم. وقتی وارد مذاکره شدیم این را در نظر داشتیم، چون می‌دانستیم هیچ وقت نمی‌توان به غربی‌ها اعتماد کرد و پیش‌بینی‌های لازم را داشتیم، اما نمی‌توان این مسائل را علنی مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری یک بار اشاره فرمودند که خوشبختانه اقداماتی انجام شده که در فاصله کوتاه یک سال و نیم می‌توانیم به یک حجم قابل توجهی از ظرفیت غنی‌سازی برسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: البته ما نمی‌خواهیم اتفاقاتی رخ دهد که موجب خدشه وارد شدن به برجام شود و لازم باشد ما واکنشی داشته باشیم. ما با تدبیر و هوشیاری این کار را پیش می‌بریم.

صالحی با بیان اینکه توصیه می‌کنیم که طرف مقابل وارد این عرصه نشود چون بازنده اصلی آنها خواهند بود، تصریح کرد: افکار عمومی دنیا متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران تمام اقداماتی که برای این موضوع می‌توانست انجام دهد را انجام داده و این آنها هستند که بدقولی و بدعهدی می‌کنند و افکار عمومی جهان متوجه خواهد شد چه کسی مقصر است.

وی افزود: وقتی رئیس‌جمهور جدید آمریکا سر کار بیاید در چارچوب واقعیت‌ها و حقایق موجود باید حرکت کند و نمی‌تواند توافق بین‌المللی که حمایت شورای امنیت سازمان ملل را دارد یک جانبه لغو کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ما قرارداد دوجانبه با آمریکا نبسته‌ایم، ادامه داد: این یک تفاهم‌نامه بین‌المللی است مخصوصا بعد از اینکه قطعنامه 2231 صادر شد، جنبه بین‌المللی گرفت و لذا امیدواریم آنها سر عقل بیایند و خدشه‌ای به برجام وارد نکنند. به تعهدات خود عمل کنند تا نیاز نباشد ما اقدامات فنی لازم را انجام دهیم.

شمخانی: تمدید تحریم ها لگد‌زدن به برجام است


به گزارش فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیر در حاشیه نخستین اجلاسیه ملی 4000 شهید استان گلستان با اشاره به برخی اظهارات در خصوص احتمال تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران موسوم به ایسا‌(lsa) گفت: گرچه کشور ما از ابتدا با تحریم‌های ظالمانه آمریکا روبه‌رو بوده و نتیجه آن نیز پیشرفت‌های فراوان در عرصه‌های علمی، صنعتی و نظامی بوده است، اما تمدید تحریم‌ها در شرایط پسابرجام به نوعی لگد زدن به توافق برجام است.

وی تصریح کرد: تمام ناظران بین‌المللی و کشورها بر صحت اجرای تعهدات ایران در برجام اذعان دارند و در صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل، بسته اقدامات فنی پیش‌بینی شده به عنوان پاسخ به سرعت اعمال خواهد شد.

قاسمی: تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکاست

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به‌ تصویب طرح تمدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورمان در سنای آن کشور اظهار داشت: همانگونه که مکررا توسط مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده است، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین‌الملل مبنی بر عدم مداخله در روابط داخلی و بین‌المللی سایر کشورهاست.

وی تاکید کرد: بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین‌الملل، دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات بین قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال یا استنکاف از اجرای تعهدات بین‌المللی آن کشور محسوب شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رئیس‌جمهور ایالات متحده در برجام پذیرفته است که با استفاده از تمام اختیارات خود، از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، منجمله مصوبه اخیر کنگره، جلوگیری کند.

قاسمی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که به توافقات بین‌المللی خود پایبند است، ولی برای تمام شرایط پیش‌بینی‌های متناسب را به عمل آورده و آمادگی لازم برای پاسداری مؤثر، قوی و مدبرانه از حقوق مردم ایران در هر شرایطی را ایجاد کرده است.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه، رفتار دولت آمریکا در این زمینه را به صورت دقیق رصد کرده و گزارشی کامل به هیأت نظارت بر اجرای برجام به منظور تصمیم‌گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • وحید ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    آقایون لطفا به ملت شریف ایران پاسخگو باشید و از مردم بابت سهل انگاری و ساده اندیشتون در مذاکرات عذرخواهی کنید!!
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    تحریم های داماتو مربوط به سال 1996 است و هر ده سال تمدید می شود و ربطی به برنامه هسته ای ندارد! ادرس غلط ندهید!
  • شهاب ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    در زمان رسول خدا و امیرالمومنین هم بودن کسایی که سقوط کردن و ضربه به پیکره حکومت اسلامی زدن و هم شخص پیامبر و امیرالمومنین صبور بودن و با دادن هزینه سنگین خواستن مردم بدعهدیهارو درک کنن.رهبری هم با برجام که بعضیها فراموش کردن بد عهدی امریکارو با دادن این حجم علم خواستن کسانی که به سوی آمریکا گرایش داشتند و دنبال این بودن اعتماد کنن و فراموش کردن نامردیایی که خنجر ازپشت بود به ملت ایران هم امریکا و هم امریکا پرستای داخلی رسوا بشن و تا حدودی با دادن بهای سنگین رسوا شدن.ضمنا ما دستاورد هشت سال زحمت دانشمندای هسته ای خودمونو به چند میلیارد دلار فروختیم.کاری که شهدای هسته ایمون با پرداخت خونشون بیمه کردن بعضیا با کلاه امیر کبیر برهم زدن.
  • ناشناس ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    همگی به نقض آشکار برجام اذعان دارند اما بعنوان واکنش قاطع باید نصب و راه اندازی 2000 سانتریفیوژ مدل IR8 و غنی سازی 90 درصدی در دستور کار باشد تا پاسخ محکم و دندان شکنی به شیطان اکبر داده باشیم ان شاءالله .
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    من بعید میدانم این اصلاحطلبها با وجود منقضی شدن این ننگنامه باز آنرا آتش بزنند. این ننگنامه در دو صورت اتش زده خواهد شد یا اینکه امام خامنه ای حفظه الله حکم حکومتی دهند و یا ما اصولگرایان با اتحاد شگفت انگیز خود در 29 اردیبهشت این ننگنامه را به زباله دان تاریخ بیفکنیم
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    شما الان زبان مردمی ؟ مردم در انتخابات قبلی نظرشون رو گفتن اگر کر نباشید
  • نسل اول انقلاب ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    عذرخواهی به تنهایی کافی نیست باید مقصران خسارت محض برجام محاکمه و مجازات شوند و از مقام شون عزل شوند.
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    چقد شما از تحریم شدن ایران خوشحالید!
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    چی شد تحریم ها که کاغذ پاره بود ؟ :))
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    انتخابات سال 96 نزدیکه و مردم باید درباره تسلیم به امریکا یا ادامه تقابل با امریکا انتخاب واقعی بکنن به نظر من کشور باید انتخاب بزرگ تاریخ خودشو حتی بزرگتر از ملی شدن نفت یا جنگ با عراق رو بکنه جنگ با امریکا یا تسلیم بی چون و چرا این طوری کج دار و مریز واقعا نمیشه
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    چرت نگو ، خود ظریف میگه اگه تصویب بشه نقض برجام حالا توی آمریکایی چی میگی
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    از تحریم شدن خوشحال نیستیم از این خوشحالیم که ثابت شدن راه اصلاحطلبی غلط است
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    کسی خوشحال نیست دولت الان بی حسه باید یه کاری کنه ...
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    اگر مقابل به مثل کنبم صادرات ایران صفر میشود و اقتصاد فلج و فروپاشی اقتصادی رخ خواهد داد.و... هر گونه فشار اقتصادی به مردم ،بر گردن شماها خواهد بود
  • مهرداد ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    در تحریم داماتو بیش از 20 مورد تحریم هسته ای وجود دارد که نقض آشکار برجام است .
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    آهای آمریکایی فقط اینو میتونم بگم که خیلی از پَرتی
  • ناشناس ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    وقتی تحریمهای بانکی لغو نشده و پول فروش نفت قابل برداشت نیست یعنی صادرات نفت هیچ عایدی ندارد.
  • ناشناس ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    اندیشکده امریکایی : حمله نظامی به ایران حماقت محض است . گزینه جنگ فقط یک بلوف سیاسی است .
  • م-ب ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    ظریف: به دولت آمریکا تذکر دادیم تمدید قانون ISA مغایر با برجام است روانچی: تمدیدتحریم‌ها از سوی آمریکا نقض برجام و مردود است صالحی: تمدید تحریم‌ها قطعا نقض برجام است شمخانی: تمدید تحریم ها لگد‌زدن به برجام است قاسمی: تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکاست هیچ کدوم از این آقایون سیاست نمیدونن چیه؟ چون اون موقع که رهبری گلوش پاره شد که بد بینم چرا حرف گوش نکردن؟
  • ناشناس ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    در پاسخ به ناشناس امریکایی تحریم کاغذ پاره بود اگر به اقتصاد مقاومتی عمل میشد و تسلیم دشمن نمی شدیم .
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    مثالاً ما چه كاري مي تونيم در مقابل آمريكا انجام بديم؟ حتماً ميخواهيم تحريمشون كنيم؟
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    برجام در مورد برداشتن تحریم های داماتو را به ۸ سال بعد موکول کرده. به خوانید تا آن مدت حالا تمدید کردن چیزیه که توافق شده. آون ۲ سال نقض برجام است.
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    جنگ طلبان بي مغز اطراف ترامپ همين رو ميخوان از شما. مذاكره مجددي در كار نيست. اصلا اونها به مذاكره اعتقاد ندارند. اونها جنگ دوست دارند دنبال بهانه اند.
  • ناشناس ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    هرگونه تحریم جدید نقض برجام است و تمدید تحریم منقضی شده به معنای تحریم جدید و نقض برجام است .
  • ناشناس ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    ما از ساده لوحی کسانی که فکر می کردند همه تحریمها لغو می شود و مملکت گلستان می شود متحیر بودیم .
  • ناشناس ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    ایران براحتی می تواند تنگه هرمز را ببندد و از NPT خارج شود و به امریکا فشار وارد کند.
  • ناشناس ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    هرگونه فشار اقتصادی به مردم برگردن کسانی است که در سال 88 دشمن را به تشدید تحریمهای ظالمانه ترغیب کردند و به امریکا گرای تحریم دادند.
  • کامران ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    امام خمینی(ره): امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • ناشناس ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    بازرسان آژانس را باید بیرون کنیم و از معاهده ان پی تی خارج شویم .
  • ميانه رو ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 0
    آقای روحانی از زمان تبلیغات ریاست جمهوری یگانه راه حل مشکلات را تعامل و مذاکره با آمریکا میدانست الآن هم که همه چیز از روز اول بدتر شده چاره هی جز سکوت نداره عاقبت اعتماد به استکبار!!!!
  • کیان ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    در خصوص تمدید تحریمها توسط کنگره آمریکا و تصویب آن باید گفت که آمریکا هیچگاه هیچ کاری را بی دلیل انجام نمی دهد و بی جهت خود را به دردسر نمی اندازد. کاری که برای او سود نداشته باشد یا ضرر داشته باشد حتی به آن فکر هم نمی کند چه برسد به اینکه بخواهد برجام را که سرتاسر آن برای غرب سود بوده است را نقض کند. او متن برجام را طوری طراحی کرده است به راحتی می تواند آن را دور بزند به طوری که هیچکدام از موارد را نقض نکند. حال نیز اگر بخواهد نقض کند که از نظر متن برجام اینطور نیست، باز هم بدون اینکه برایش سودی داشته باشد و ایران را در یک دام دیگر گرفتار کند حرکتی نخواهد کرد. همانطور که عمرو عاص، اشعری را با جملات خود به اشتباه افکند غربیها نیز با خنده و تشر و عکس خانوادگی نشان دادن دل ایرانیهای ساده دل را به دست آوردند و خامشان کردند. حال باید چوب آن را تا حداقل 15 سال بخوریم. حداقل 15 سال. در ضمن اگر آمریکا برجام را نقض کند او فقط یک عضو این توافق است و 5 عضو دیگر هنوز بر قرار خود پایبند هستند و ایران باید به آنها متعهد باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس