نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به دادستانی درباره نماینده مردم تهران نوشت.

به گزارش مشرق،‌ علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به دادستان تهران با اشاره به اختلاف نگاه مجلس و قوه قضائیه در ماجرای حکم بازداشت محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد که اگر این نماینده مجلس شاکی خصوصی جدی داشته چرا قبلا به آن رسیدگی نشده و بعد از تذکر وی در مورد حسابهای بانکی قوه قضائیه به جریان افتاده است؟

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای جعفری دولت آبادی

دادستان محترم تهران

با اهداء سلام، جناب عالی به تبع رئیس محترم قوه قضائیه تذکر جناب آقای دکتر محمود صادقی در جلسه علنی مجلس درباره حسابهای بانکی قوه قضائیه را جرم تلقی کرده و آنگاه به بهانه هشت فقره شکایت خصوصی ایشان را احضار و سپس حکم جلب وی را صادر کرده اید، در حالی که اگر آن شکایتهای خصوصی جدی بود چرا قبلا رسیدگی نشده و بلافاصله بعد از تذکر مذکور به جریان می افتد؟

معلوم می شود که اصل ماجرا همان مسئله حسابهای بانکی است. اختلاف نگاه مجلس و قوه قضائیه در این گونه موارد ناشی از اختلاف در دو مبناست:

1- از نظر شما انتقاد یا سوال نماینده از قوه قضائیه اگر وارد نباشد جرم است و دادستانی می تواند او را مستقیما احضار یا جلب کند، در حالی که از نظر ما انتقاد یا سوال می تواند وارد باشد و می تواند وارد نباشد و به هر حال در این گونه موارد قوه قضائیه باید به وسیله وزیر دادگستری پاسخ بدهد و رفع ابهام کند. مثلا در موضوع مورد بحث می گویید این که آقای صادقی گفته حسابها شخصی است افترا و تشویش اذهان عمومی‌ست و ایشان مجرم است و باید احضار شود، در حالی که شما صرفا باید توضیح دهید که این حسابها شخصی نیست و نحوه هزینه کرد آن نیز این گونه بوده است و مسئله اینجا تمام است.

اگر نگاه شما را ملاک قرار دهیم هر روز تعدادی از نمایندگان باید در راه مجلس و دادستانی باشند چون هر روز از رئیس جمهور و وزرا انتقاد یا سوال می کنند و در برخی موارد بعدا معلوم می شود که آن طور نبوده است. مشکل اصلی قوه قضائیه این است که خود را به هیچ کس پاسخگو نمی داند و اساسا شأن خود را اجل از پاسخگویی می داند.

2 - از نظر شما به تبع رئیس قوه قضائیه قانون نظارت بر رفتار نمایندگان قانون درستی نیست و تشخیص جرم مختص قاضی است و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان صلاحیت تشخیص جرم را ندارد، در حالی که ما می گوییم هر گونه احضار یک نماینده توسط دادستانی باید با اجازه این هیئت باشد، به این معنی که اگر این هیئت اتهام او را خارج از حیطه وظایف نمایندگی تشخیص داد دادستانی مجاز به احضار اوست.

به هر حال با روشی که دادستانی در پیش گرفته است مجلس به صورت یک موجود بی خاصیت و همیشه نگران از احضار و بازداشت در خواهد آمد و حریت و آزادگی خود را از دست خواهد داد و ای بسا که به تملق و چاپلوسی روی آورد. امید است در این مبانی خود تجدید نظر نمایید.

با تقدیم احترام

علی مطهری
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    یه مفهومی داریم تو امور قانونی به نام ((سِمَت)) حالا آقای فریمانی (مطهری) چه سمتی در این موضوع دارن الله اعلم
  • ستوده ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    جناب مطهری درسته شما فلسفه و منطق خوانده اید ولی این را بدانید در قوه قضائیه حقوق دان فهیم و کاردان کم ندارد و با سفسظه و مغلطه و لفاظی وصغری و کبری چیدن های اینچنین که برای شخص شما یک رویه شده است و متاسفانه به آن شهره هستید نمیشود اونها را دور یا گول زد . ضمن اینکه با قرائتهای شخصی و سلیقه ای و من درآوردی مفاد قوانین را نمیشود تحریف کرد . نماینده مجلس هر که باشد باید تابع قانون بوده و با آحاد مردم در برابر قانون یکی است . صرف نماینده مجلس بودن مجوزی برای بی اخلاقی ، اهانت ، تهمت و افترا وفرار از قانون نیست .
  • صبا ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    واقعا این جماعت جز تنش آفرینی و حاشیه سازی کار دیگری بلد نیستند. یکی باید به خود این آقا بگوید که اصلا خود شما یکی از عوامل اصلی تنش در مملکت هستید. متاسفانه افراد بی بصیرت خیلی براحتی به در پازل دشمن بازی می کنند. از صادقی نمایده تهران انتظاری بیش از این نمی رود و ثابت کرده که برای مطرح شدن دست به هر کار غیر قانونی می زند. اما تعجب از این مطهری است که با ادعای دین مداری و انقلابی تیشه به ریشه انقلاب می زند.
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    این آقا ظاهرا جز نامه نوشتن و ایجاد التهاب و چند دسته گی در جامعه از طریق سخنرانی کار دیگری بلد نیست ...
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    آقای علی آقای مطهری یه سری بلند شو بیا سوریه و عراق اون موقع بیشتر میفهمی که سایه نشین همیشه دستخاله اش تیزه ! دغدغه و مشکل مردم و کشور چیز دیگری است نه پریدن به این و آن و خوراک درست کر دن واسه بی بی سی و...
  • سید ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    آیا نماینده مجلس میتواند یک موضوعی که اگر برای او ایجاد مسئله و ابهام کرده آن را به فضای مجازی بیاورد و در آن فضا طعنه وار مطرح کند؟ اگر نام این کار تشویش اذهان عمومی نیست پس تشویش اذهان عموعی چیست؟
  • محسن ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    قوقضائیه باید با قاطعیت برخورد کند و حتی با همین آقا (مطهری) که فکر می کند هرکسی مخالف خودش حرف زد باید دهانش بسته شود و هرکس در گروه و یا حزب وی بود آزاد از بیان هرگونه لفاظی است. این آقا چکاره است که این همه راحت جوسازی می کند؟
  • نا شناس ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    متاسف برای این سایت که یک پیام هم سوال بود وهم بعنوان یک ایرانی نظری داده بودم ازدرج ان خوداری کرد
  • مرد آزاد ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
    0 0
    عجب آدم باحالیه این مطهری !!!
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    خسته ایم از سیاسی بازی جمع کنید این بند و بساط رو ملت تا حدی طاقت دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس