کد خبر 660353
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵

زارعی گفت: سعودی‌ها و عوامل آن و عناصری در داخل عراق به دنبال بر هم زدن وضعیت سیاسی عراق بودند آنها از تشکیل حشد الشعبی نگرانی داشتند.

 به گزارش مشرق، «سعد الله زارعی» کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، در خصوص چرایی هراس و نگرانی سعودی‌ها و برخی طرف‌های داخلی عراق از تصویب طرح پیوستن حشد الشعبی به مجموعه نیروهای امنیتی و نظامی عراق، با اشاره به همگرایی گروه‌های مختلف شیعی، سنی و کردی در پارلمان عراق خاطرنشان کرد: سعودی‌ها و عوامل آن و عناصری در داخل عراق به دنبال بر هم زدن وضعیت سیاسی عراق بودند. آنها از تشکیل حشد الشعبی نگرانی داشتند.

وی با توجه به عامل نگرانی سعودی‌ها و بعضی گروه‌های عراقی از شکل‌گیری رسمی حشد الشعبی تأکید داشت: تبدیل این مجموعه از یک ساختار موقتی و تدافعی به سمت وضعیت دائمی و تهاجمی نقشه‌های سعودی‌ها و برخی از عناصر داخلی عراق را به هم می‌زند و مشکلات زیادی برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به امید ریاض به ضعف نیروی نظامی عراق گفت: سعودی‌ها روی ارتش عراق که ساختاری ضعیف داشت، حساب باز کرده بودند. در نهایت این ارتش یک تشکیلات رسمی مبتنی بر حقوق و امتیازات مادی است و کارایی محدودی در روز خطر دارد.

وی با بیان نگرش سعودی‌ها در رابطه با نیروهای بسیج مردمی اشاره داشت: حشد الشعبی الآن به‌صورت یک جریان دائمی در عراق به تصویب پارلمان این کشور رسیده است. سعودی‌ها با توجه به مختصات و ساختار حشد الشعبی احساس می‌کنند که دست آن‌ها برای همیشه از تحولات عراق کوتاه می‌شود و امکان اثرگذاری بر این کشور را از دست می‌دهند.

زارعی با اشاره به نگرانی سعودی‌ها از حشد الشعبی عراق تأکید داشت: ریاض در سیمای حشد الشعبی یک حزب‌الله پرقدرت می‌بیند که می‌تواند هرگونه تهاجم یا چشم‌داشت خارجی را در عرصه عراق از بین ببرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «نیروهای وابسته به مسعود بارزانی در قبال تصویب نهاد حشد الشعبی مخالفت داشتند. آیا این موضوع خللی در تثبیت نقش این گروه ایجاد می‌کند؟» بیان داشت: باید از این منظر به موضوع نگاه کرد که تصویب نهاد حشد الشعبی مرهون توافق و توجه هر سه طیف شیعی، سنی و کردهای عراق است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر همگرایی طیف‌های مختلف پارلمان عراق برای تصویب قانون حشد الشعبی افزود: کردها نیز در مجموع در رأی‌گیری نهاد حشد الشعبی به نفع حشد الشعبی رأی دادند. با این‌ حال ممکن است که افرادی از هر یک از این سه طیف با حشد الشعبی مخالفت داشته باشند؛ اما مهم این است که تصویب قانون حشد الشعبی محصول اراده شیعیان، سنی‌ها و کردها بوده است.

وی با اشاره به ناکامی واشنگتن و ریاض در عراق تأکید داشت: بر این اساس آمریکایی‌ها و سعودی‌ها آنچه را که به‌ عنوان عامل اختلاف در عراق تلقی می‌کردند، امروز به عامل وحدت عراقی‌ها تبدیل شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس