تحلیلگران و مقام‌های ارشد نظامی در اظهار نظرهایی گفتند، ایران خواهان خرید پیشرفته‌ترین جنگنده‌هاست و بروز رسانی نیروی هوایی با جنگنده‌های روسی جزو اولویت‌های نخست است.

به گزارش مشرق، گفته می‌شود که جنگنده‌های «سوخو-30» ساخت روسیه به طور محتمل برای بروزرسانی بدنه نیروی هوایی ایران در نظر گرفته شده‌اند.

«عماد آبشناس» تحلیلگر سیاسی در گفت‌‌وگو با رسانه روسی «اسوتنیک»  اظهار داشته که این جنگنده‌ها می‌توانند در نوین سازی نیروی هوایی ایران نقش مهمی را ایفا ‌کنند.

اوائل هفته گذشته نیز «احمد رضا پوردستان» جانشین فرمانده کل ارتش از خرید جنگنده‌های جدید برای نوین سازی نیروی هوایی ایران خبر داده بود.

براساس این گزارش، عماد آبشناس در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «چرخش ایران به سوی روسیه برای نوین سازی نیروی هوایی به خاطر تهدیدهای دائمی و چالش‌ها امری ضروری است موجب توازن قوا و اطمینان امنیتی می‌شود. روس‌ها نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جنگنده در جهان با حضور در نمایشگاه هوایی کیش قابلیت‌های فنی خود را نشان دادند  و حتی از نسخه‌های آمریکایی نیز سبقت گرفتند.

وی در ادامه افزود، جنگنده‌هایی که ایران برای خرید از روسیه در نظر گرفته برتر از آن‌هایی(اف-15کیو ای)  است که آمریکا قصد دارد به قطر ارسال نماید. البته متخصصان ایران نیز قادر به نگهداری از این جنگنده‌های پیشرفته هستند.

این تحلیلگر ایرانی در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو اظهار داشت، ایران نیز مانند دیگر کشورها تنها خواهان خرید پیشرفته‌ترین جنگنده‌هاست و بروزرسانی نیروی هوایی با جنگنده‌های روسی اولویتی مهم است.

این در حالی است که «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران نیز شنبه از خرید جنگنده‌های سوخو-30 خبر داده و افزوده است که ایران به غیر از آمریکا و اسرائیل با هر کشوری دیگر  برای رفع نیازهای دفاعی مذاکره می‌کند

به نوشته خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان، قرار بود قرارداد ارسال جنگنده‌های سوخو -30SM سال 2016 امضا شود اما تاکنون دو طرف به مذاکره در این زمینه ادامه داده‌اند.

سوخو-30 فلانکر جنگنده چند منظوره دو موتوره و دوسرنشینه است که شرکت سوخو در روسیه طراحی کرده‌است. این جنگنده برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و مناسب ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح است.

این هواپیما ویژگی توانایی خلبان خودکار در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع را دارد و برد عملیات آن جنگنده 1500 کیلومتر است و با استفاده از سوخت گیری هوایی می‌توان آن‌را تا 5200 کیلومتر افزایش داد.

ویژگی‌های آیرودینامیکی و پیشرانش کنترل، قدرت مانور بسیار بالایی را به سوخو-30 داده است.

جنگنده بمب‌افکن سوخو -30 در حقیقت نمونه پیشرفته‌تر جنگنده «Su-27 » است که علاوه بر برتری هوایی، توانایی درگیری با اهداف زمینی و همچنین حمل مجموعه‌ای از تسلیحات مختلف را دارد

سوخو -30 اینک علاوه بر نیروی هوایی روسیه، در چین، الجزایر، آنگولا، مالزی، ونزوئلا، اندونزی، اوگاندا، قزاقستان و ویتنام فعال بوده و در کشور هند نیز تحت امتیاز تولید می‌شود ضمن آنکه چین طرح ساخت جنگنده « J-16» خود را بر مبنای آن قرار داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    مبارکه ان شاء الله
  • مسعود ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    اونقدر هم بزرگش نكنيد
  • ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    کاش امکان خرید جنگنده روسی سوخو-۳۵ام بی SU-35MB برای تجهیز نیروی هوایی ما وجود داشت
  • ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    باید با تسلیحات ساخت ایران هم تطبیق پیدا کنه
  • ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    400 فروند لطفن
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    پوتین بارها و بارها تو سخنرانی هاش به توازن قوا تو کل دنیا اشاره کرده بنابراین باید سوخو 30 رو بدن یه 10-15 تایی هم سوخو 35 بگیریم خوب میشه
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    سوخو 30 جنگنده خوبی است. این جنگنده یک جنگنده ی چند منظوره ی سنگین است. می تواند جایگزین جنگنده هایی همچون اف 4 شود. البته برای جنگنده های سبک هم باید فکری کرد از بهترین گزینه می توان به پیشرفته ترین مدل میگ 29. و یا میگ 35 اشاره کرد. این ها را هم می توان جایگزین اف 5 و اف 7(میگ 21 چینی) کرد.
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    شلوغ نکنین به همه می رسه!!!
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    روسیه هیچ وقت بهترین امکاناتشو به ایران نمیده و نخواهد داد
  • مغزمتفکر ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    آواکس برای تقویت نیروهوایی در کنار سوخو30 و اف14 اوجب واجبات است . روز خوش
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    آیا برای خرید این جنگنده ها به مجوز شورای امنیت نیاز هست؟
  • پويا ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    اگه شهيد ستاري بود تا به حال صاحب يه جنگنده خوب وطني بوديم
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    مسئولان دفاعی کشور نوسازی نیروی هوایی کشورمان را در صدر برنامه های خود قرار دهند در جنگهای امروزی کشوری پیروز است که نیروی هوایی قدرتمندی داشته باشد چقدر جای تاسف داره که کشور های فقیری مثل انگولا واوگاندا سوخو30 دارند اما خلبانان عزیزمان هنوز با هواپیمای نیم قرن پیش پروازمیکنند.
  • اصلاح طلب ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    تا سفارش داده بشه تولید بشه منهای تحریم تسلیحاتی 5 ساله حداقل 10 سال طول می کشه مجهز شدن ایران به سوخو30 ها....اون موقع هم همسایگان ما نسل 5 دارن...فکر کنم عمر عملیاتی اینها به 15 سال نکشه!!..بیچاره ها...
  • هومن ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    با توجه به این که اف 4 و اف 5و اف 14از رده خارج حساب میشوند سوخو 30 عالی است امیدوارم مانند چین و هند بتوانیم خط تو یلدش را وارد کشور کنیم و دم مسیحا به نیروی هوایی دمیده شود امیدوارم که روسها بد قولی نکنند و حکایت اس 300 تکرار نشود البته امیدوارم متشکرم.
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    اولا نمیدن دوما فکر نمیکنم به هواپیماهای غربی بچربند چون فقط همین رو شاید 2%ما بتونیم بگیریم میشه بهترین مثلا ما ادعای ساخت بهترین تانک رو در جهان میکنیم بعد میریم تی 50 درخواست میکنیم بهتره بخریم رو اف 14 و سوخو30 رو مهندسی معکوس کنیم یه چیزی ازش در بیاد تو سالهای بعد یه تکونی بخوریم
  • آریایی اصیل ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    اف 14 تامکت اگر بروزرسانی بشه و خستگی بدنشون رفع بشه هنوز بهترین هواپیمای رهگیره حیف اگر میتونستیم مهمندسی معکوسش کنیم یه هواپیمای تک و عالی داشتیم.
  • آریایی اصیل ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    مهندس جان اولا الان شرایط فرق داره و میدن دوما اون تی 50 که شما نوشتی جنگنده هست و نه تانک و تی 50 نبوده که درخواست دادیم بلکه تی 90 بوده و ما تانک ذوالفقار رو تو سه نسل ساختیم و همینطور تانک جدید کرار ولی فعلا شرایط جنگی و همینطور قدیمی بودن تجهیزات ما و تهدید های فراوان علیه ما ایجاب میکنه که تو سریعترین زمان خودمون رو تجهیز کنیم که اون هم خریده و البته در کنارش ادامه تحقیقات و تلاش برای ورود و ایجاد تکنولوژی مثل قضیه باور 373 و اس 300 .فعلا مشکل اینجاس که دولت اعتقادی به تجهیز نیروهای نظامی و دفاعی نداره و کارشکنی میکنه رئیس ستاد کل هم گفته دولت فقط بیست درصد بودجه رو داده.
  • آریایی اصیل ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    0 0
    همین طرز فکر اصلاح طلبی و بی اطلاعی شماست که ما رو عقب انداخته.نسل 5 فقط تو آمریکا عملیاتی شده اونم به صورت محدود و گزینشی و تکنولوژی راهبردیه که حتی به اسرائیل و انگلیس هم نمیدن و حتی تو نمایشگاهها فقط از دور نمایش داده میشه و کسی حق نداره بهش نزدیک بشه.چین و روسیه هم که به طور رسمی عملیاتیش نکردن.اونوقت اون همسایگانتون از کجا نسل 5 میارن؟؟ اف 35 هم نسل 5 نیست بابت اطلاعتون..ترکیه و اسرائیل و ... هم فقط برای اینکه هزینه اف 35 سر شکن بشه تو این پروژه شرکت داده شدن.وگرنه چرا تو اف22 و دیگر پروژه های راهبردی ذیگه شرکتشون نمیدن؟؟؟ در ضمن تو 5 سال روسیه میتونه تحویل بده و اینم زمانیه که نیاز داریم تا تحریم تسلیحاتی لغو بشه .البته روسیه اعلام کرده بود که سوخو 30 و تانک تی 90 برخلاف قطعنامه سازمان ملل نیست.
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
    0 0
    چرا نیروی هوایی بجای سوخو 27 یا 30 رفت میگ 29 خرید؟! خرید میگ 29 اشتباه بود
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    اس 400 بخریم .
  • ناشناس ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    میگ 35 و سوخو 34 و 35 و 37 هم میخوایم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس