درحالیکه برخی جریان‌ها تلاش دارند، وانمود کنند، رئیس جمهور جدید و حزب‌الله اختلاف دارند، رئیس جمهور جدید تأکید کرده است که توافق‌هایش قبل از انتخاب بر قوت خود باقیست.

به گزارش مشرق، در حالی‌که رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه جدید لبنان همچنان ادامه دارد، روزنامه «الاخبار» به سه رخداد تاثیر گذار در صحنه سیاسی لبنان اشاره می‌کند.

یک: تماس تلفنی «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان با «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله که طی آن عون از حمایت‌های جنبش از وی در انتخابات ریاست جمهوری تقدیر و تشکر کرد.

گفت‌وگو و تبادل نظر درباره شرایط لبنان در آستانه انتخابات که منتهی به ریاست جمهوری عون و در ادامه مکلف شدن «سعد الحریری»، رئیس جریان المستقبل به تشکیل کابینه از دیگر موضوعات مورد بحث در این گفت‌وگوی تلفنی بود، بی‌آنکه موضوع تشکیل کابینه جدید مورد بحث قرار گیرد.

عون در بخشی از گفت‌وگو با دبیرکل حزب الله تاکید کرده بود که «اصول مورد توافقی که پیش از انتخابات به آنها متعهد بودیم، پس از انتخابات نیز متعهد خواهیم بود».

دو: رخداد دوم دیدار «خالد الفیصل»، امیر مکه و رئیس هیئت سعودی با میشل عون بود که در این دیدار رئیس جمهوری لبنان تاکید می‌کند، بیروت مایل به توسعه و گسترش مناسبات خود با ریاض است، اما در عین حال نیز تاکید می‌کند که لبنان رویکرد مستقلی در سیاست خارجی خود دارد و از هیچ طرفی تبعیت نمی‌کند.

سوم: اما سومین رخداد دیدار هیئت سوری به ریاست «منصور عزام»، وزیر امور ریاست جمهوری بود که در این دیدار عون خاطرات سفرش به دمشق در سال 2008 و استقبال گرم رئیس جمهور سوریه از وی و بازدید از منطقه «براد»، در ریف شمال غربی حلب را یادآوری کرده و در کنار آن تحولات سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در حالی‌که عزام صرفا مامور بود، پیام تبریک بشار اسد را به عون برساند، اما پیش از پایان این ملاقات به عون می‌گوید: «امیدوارم به دمشق سفر کنید و درهای سوریه همیشه به روی شما باز است» که عون  پاسخ می‌دهد: «بزودی به دمشق سفر خواهم کرد».

حریری و بری و مشاغل


رایزنی جهت تشکیل کابینه اگرچه ادامه دارد، اما هر روز که می‌گذرد، بخشی از موانع موجود در مسیر تشکیل آن آشکار می‌شود. جدیدترین خبرهای درز یافته به بیرون درباره این پرونده چالشی به نام «وزارت کار» است درحالی که «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با حریری به وی تاکید کرده بود، خواهان همان وزارتخانه‌هایی است که «تمام سلام» در کابینه‌اش به او داده شده بود که وزارت کار را نیز شامل می‌شد.

حریری ضمن موافقت با خواسته بری، به اطلاع او می‌رساند، قرار است، مقابل چشم پوشی حزب «القوات» به ریاست «سمیر جعجع» از وزارت دفاع، وزارت کار به این حزب داده شود، در این صورت وزارت بهداشت از آن بری خواهد بود که با موافقت رئیس پارلمان لبنان نیز مواجه شد، اما یکباره بری تغییر عقیده داده و این توافق را نمی‌پذیرد.

درحالی که در مقابل القوات به توافق صورت گرفته پایبند است و هرگونه تغییر در آن را نمی‌پذیرد و در صورت مشاهده هرگونه پافشاری در اصلاح یا تعدیل آن، از مشارکت در کابینه حریری چشم پوشی خواهد کرد.

از سوی دیگر، درحالی منابع آگاه لبنانی از پیشنهاد وزارت فرهنگ به جریان المرده توسط حریری خبر می‌دهند که منابع آگاه در این جریان وزارت پیشنهادی حریری را آموزش و پرورش اعلام کرده و مواضعی همسو با مواضع بری اتخاذ کرده‌اند.

اما جعجع در کنفرانس سندیکای روزنامه نگاران از خلف وعده‌های متوالی بری و حریری و عون در تعیین سهم القوات از کابینه اتی انتقاد و تاکید کرده بود که القوات همچنان به توافق خود با عون پایبند است و تعهدات خود را نقض نمی‌کند و به خوبی می‌داند، لبنان دارای قانون اساسی است که به موجب آن این شخص رئیس جمهور و نخست وزیر است که مکلف به تشکیل کابینه هستند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس