مشرق سعی دارد تا با آغاز یک دوره مطالعاتی، به بازخوانی مفاهیم، اصطلاحات و مکاتب سیاسی از منظری دیگر بپردازد و با به چالش کشیدن بسیاری از آنان وجه ای دیگر از این مفاهیم و جریان های تاریخی-سیاسی ارائه دهد.

به گزارش مشرق؛ جامعه امروز بیش از پیش در مسیر وابستگی به فضای مجازی قدم بر می دارد و تمامی اطلاعات خود را از این مسیر تغذیه می کند. امروز فضای مجازی به نحوی جهت گیری فکری ما را تنظیم می کند و احاطه کامل بر آن دارد که تصور زندگی کردن بدون آن تقریبا محال شده است. با پیشرفت تکنولوژی عرصه تحقیق و پژوهش نیز تحت سیطره انواع و اقسام دانشنامه های اینترنتی درآمده و کتاب به عنوان عنصر سازنده تفکر منزوی گشته است. 
بسیاری از مخاطبان فضای مجازی ترجیح می دهند تا اطلاعات خود درباره وقایع و مفاهیم تاریخی و سیاسی را با یک "سرچ" کوتاه مورد سنجش قرار دهند و آن را تصحیح کنند. دانشنامه های آزاد اینترنتی با شعار آزادی اندیشه سعی بر آن دارند تا با مدعای بی طرفی اما در عمل تنها در یک مسیر فکری خاص حرکت کنند و اصولا سعی در به چالش کشیدن جریان های تاریخی نداشته باشند. 

در اینگونه دانشنامه ها اشخاص و جریان های سیاسی تنها از طریق اعمال و عملکرد آنها در عرصه آشکار سیاست سنجیده می شود در حالی که سیاست یک وجه پنهان (trans-political) دارد که شامل تحرکات سرویس های جاسوسی و انجمن های مخفی است که عمدتا به آنها اعتنایی نمی شود و مهم شمرده نمی شوند. از سویی در دانشنامه های آزاد اینترنتی سعی می شود که عنصر نقد یا حذف شود یا به حداقل خود برسد و در برخورد با تعریف مفاهیم سیاسی، معیار سنجش و نقد آن مفهوم از بین برود.


بررسی اصطلاحات و مکاتب دنیای سیاست در مشرق


در همین راستا مشرق سعی دارد تا با آغاز یک دوره مطالعاتی، به بازخوانی مفاهیم، اصطلاحات و مکاتب سیاسی از منظری دیگر بپردازد و با به چالش کشیدن بسیاری از آنان وجه ای دیگر از این مفاهیم و جریان های تاریخی-سیاسی ارائه دهد. واژه نامه اصطلاحات و مکاتب سیاسی مشرق تلاش می کند تا با تقویت تفکر انتقادی در برخورد با مفاهیم سیاسی تصویر حقیقی از آنها را ارائه دهد که توان تحلیل مخاطبان را در برخورد با مسائل روز سیاست ارتقا دهد، لذا این واژه نامه هر روزه با معرفی و نقد یک اصطلاح، مفهوم و ایدئولوژی سیاسی و یا با معرفی و بررسی عملکرد یک جریان یا شخصیت سیاسی در خدمت مخاطبان و خوانندگان عزیز می باشد و سعی دارد تا تمام ادوار تاریخ سیاست در ایران و جهان را تحت پوشش قرار دهد.


بررسی اصطلاحات و مکاتب دنیای سیاست در مشرق


معیار ما برای بررسی تاریخچه اصطلاحات سیاسی مطابق اصول مرسوم واژه نامه های حروف الفبا می باشد اما سعی بر آن است که ترتیب تاریخی این مفاهیم نیز رعایت شود تا دوره مطالعاتی مفاهیم سیاسی برای خوانندگان سیر تکاملی داشته باشد. ایده اصلی واژه نامه تاریخ و سیاست مشرق از سوی دکتر شهریار زرشناس مطرح گردید و پس از آن تیم مطالعاتی و پژوهشی مشرق این پروژه را آغاز نمود که تا به امروز نیز ادامه دارد. امید بر آن است که این واژه نامه بتواند برای مخاطبان فضای مجازی جذاب و سودمند باشد تا به تک صدایی بودن دانشنامه های اینترنتی پایان بخشد و وجه انتقادی بیشتری را در ذهن مخاطب انقلابی بپروراند. 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اجلّه ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    اگر مقدور است کلیّه پیمانهای کوچک و بزرگ منطقه ای و بین المللی بازرگانی وتجاری و صندوقها و بانکهای بین المللی و انواع اتحادیه های مربوط به این موضوعات در سطح جهان و نیزاتحادیه های نظامی و دفاعی را به طور کامل معرفی کنید.
  • سیب ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    ضمن تشکر از دکتر زرشناس برای این ایده، از شما مشرقی‌ها می خواهم این اصطلاحات را در قالب کتاب - اگر ممکن باشد قطع جیبی(پالتویی)- چاپ و منتشر کنید و آن را به نمایش کتاب سال آینده برسانید یا اگر زودتر تمام می شود، ناشر کتاب را معرفی کنید تا از آنجا تهیه کنیم. اجرکم عندالله
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    0 0
    با پیشنهادت موافقم مشرق اگه امکانش هست بی زحمت این کار رو هم انجام بده
  • علیرضا ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    ویدیوش کن مشرق توی بحثای ویدیویی ضعیف عمل میکنی. باید هرچه زودتر بخش فعال ویدیویی مشرق رو راه اندازی کنید.
  • مرتضی ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    خواهشا قایل pdf از این پژوهش تهیه کنید که شدیدا به درد میخوره ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس