کد خبر 658179
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴

تفکری که قصد دارد دوران انقلابی‌گری را پایان یافته نشان دهد، درصدد است با تجزیه مفاهیم و معانی برگرفته از انقلاب، چهره جدیدی از انقلاب را به افکار عمومی جامعه القاء کند.

به گزارش مشرق، «محمدصادق کوشکی» در روزنامه «حمایت» نوشت:

«اسلام انقلابی» و «انقلاب اسلامی»‌ دو مفهوم مشتق شده از یک حقیقت هستند که بر خلاف تبلیغات کج‌فهمان و مغرضین خارجی و داخلی، هیچ تعارضی بین این دو کلیدواژه وجود ندارد، چراکه پیامبر اسلام(ص) به‌عنوان منشاء و مصدر آخرین شریعت آسمانی، تنها به تبلیغ دین نپرداخته و امور سیاسی و حکومت‌داری، بخش مهمی از سیره ایشان را تشکیل می‌داد.

اسلام منهای روحیه انقلابی، چیزی جز اسلام متحجر و انقلاب بدون مفاهیم اسلامی، کالبدی غیر از التقاط و انحراف ندارد؛ بر این اساس، تفکری که قصد دارد دوران انقلابی‌گری را پایان یافته نشان دهد، درصدد است با تجزیه مفاهیم و معانی برگرفته از انقلاب، چهره جدیدی از انقلاب را به افکار عمومی جامعه القاء کند.

نظریه‌پردازان این تفکر که در ابتدای انقلاب تلاش می‌کردند اصالت «جمهوری اسلامی» را به «جمهوری دموکراتیک» تغییر داده و بعدها با طرح تفکیک اسلامیت و جمهوریت همان خط را دنبال کردند، اکنون همان تفکر لیبرالی را پیگیری و در پوششی متفاوت،‌ تفکر انقلابی را مترادف با «تندروی» و «افراط» معرفی می‌کنند! جنبه خطرناک این جریان، سوءاستفاده و به بیان بهتر، تحریف اندیشه‌های امام راحل(ره) به نفع اغراض شخصی و گروهی است تا آنجا که اصول و امهات تفکر بنیان‌گذار انقلاب اسلامی نیز از گزند تعرضات آن‌ها در امان نمانده است.

این خطری است که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر عموم مردم و نخبگان را نسبت به آن توجه داده و خواستار رجوع به وصیت‌نامه حضرت امام(ره) برای فهم امهات اصول انقلاب شده‌اند. در دیدار هفته گذشته مردم اصفهان با حضرت آقا، ایشان تأکید کردند: «مسئله‌ کشور، حفظ روحیه‌ و جهت‌گیری انقلابی است... من آنچه نیاز امروز میدانم، ایستادگی بر اصول انقلاب در درجه‌ اوّل است.

 اصول انقلاب هم همان چیزهایی است که در وصیت‌نامه‌ امام و در بیانات امام وجود دارد؛ این‌ها پایه‌های انقلاب و ستون‌های انقلاب است. به جوان‌ها توصیه می‌کنم وصیت‌نامه‌‌ امام را بخوانید». در نگاه رهبر حکیم انقلاب، شخصیت امام(ره) جدای از مکتب و اصول او نیست و اساساً شناخت شخصیت ایشان از رهگذر فهم این اصول امکان‌پذیر می‌شود: «امام یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات می‌شود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیت امام این است.» (بیست و ششمین سالروز رحلت حضرت امام(ره)-14/3/ 1394)

افزون بر این، باید توجه داشت که در نظر گرفتن شاکله فکری امام خمینی به‌عنوان یک «شاخص» الزامات خاص خود را دارد که اجتناب از دادن نسبت‌های ناروا، توجه به شاکله‌ اصلی تفکر و نگاه جامع امام، عدم برخورد گزینشی در احصاء اصول و توجه به بیانات و وصیت‌نامه‌ امام ازجمله‌ این بایسته‌هاست.

در همین راستا، نباید فراموش کنیم که از آغاز نهضت در سال 41 تا پیروزی آن در بهمن 57 و در دوران پس از انقلاب تاکنون، برای همه ثابت‌شده است که هر جا توفیق و دستاوردی به دست آورده‌ایم، به علت اصرار بر تفکر انقلابی و هر زمان که موفقیتی حاصل نشده، ناشی از کوتاه آمدن از روحیه انقلابی بوده است. کاندولیزا رایس، مشاور سابق امنیت ملی و وزیر خارجه پیشین آمریکا به این واقعیت اذعان کرده و در مقطعی گفته بود: «اگر امروز ایران در جغرافیای سیاسی پیشرفت‌هایی به‌دست آورده، همه به این دلیل است که به بنیان‌های مذهبی و ایدئولوژیکی خود معتقد است و به آن‌ها باور دارد.»
البته وی به دلیل عداوتی که با ایران اسلامی داشته و دارد، فقط به دستاوردهای ایران در حیطه جغرافیای سیاسی اشاره‌کرده و چشم خود را به روی پیشرفت‌های پزشکی، هسته‌ای، هوافضا، نانو فناوری و ... بسته است.

سیر صعودی پیشرفت‌های شگرف ایران زمانی آغاز شد که حضرت امام(ره) با دم مسیحایی خود، روح انقلابی «ما می‌توانیم» را در جسم جامعه ایرانی دمید و درست از همان زمان، - به‌عکس دوران سیاه پهلوی و قاجار – توفیقات نظام اسلامی رو به فزونی گذاشت.

این در حالی است که برخی با جعل اندیشه‌های امام(ره) و انحراف از چارچوب‌های فکری ایشان، اصول خدشه‌ناپذیری همچون استقلا‌ل‌طلبی، استکبارستیزی و یاری مستضعفین را نفی کرده و در این اندیشه هستند که مبنای مصلحت داخلی و خارجی نظام را بدون توجه به جهت‌گیری انقلابی تعیین کنند. دشمن به‌خوبی می‌داند که آنچه موجب بیداری ملت‌ها و سد راه اجرای نقشه‌ها و توطئه‌های آنان شده، ایمان به «اسلام انقلابی» و نقش انکارناپذیر آن در شکوفایی نیروی نهفته ملت‌های مظلوم به منظور مبارزه با نظام سلطه است.

آنچه در منطقه غرب آسیا از لبنان، سوریه، عراق، یمن و بحرین تا آمریکای لاتین، آفریقا و حتی کشورهای اروپایی، شاهد آن هستیم، همین گسترش تفکر ناب اسلام انقلابی است که رعشه بر تن سردمداران استکبار جهانی افکنده است تا جایی که نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» با اشاره به الهام‌گیری از ایران در آمریکای لاتین نوشت: «ایران در قالب مباحث مذهبی از اهرم ارتباط با حکومت‌ها و نهضت‌های ضدآمریکایی در منطقه بهره برده و اسلام انقلابی را به مسلمانان منطقه آموزش می‌دهد.»

بنابر آنچه گفته شد، انقلابی کسی است که چارچوب‌های فکری امام را به‌درستی درک کرده و راهنمای عمل قرار دهد چراکه گسترش نفوذ معنوی ایران در منطقه در کنار پیشرفت‌های همه‌جانبه و روزافزون کشورمان، همه‌ و همه از روحیه جهادی و انقلابی نشأت گرفته و  تنها در سایه پافشاری بر این مولفه‌ راهبردی است که می‌توان به قله‌های افتخار دست یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس