کد خبر 657788
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: اقتصاد نشر به شوک‌هایی نیاز دارد تا از حالت احتضار خارج شود.

به گزارش مشرق، نشست هم‌اندیشی جمعی از ناشران با سیدامیررضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته برگزار شد.
 
* فضا به سمت احترام و ارتباط متقابل در دوره جدید سوق یافته است
 
سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست، اظهار کرد: در چند سال گذشته اگر نگوییم بی‌اعتمادی، نوعی کم‌اعتمادی میان اهالی قلم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت، اما به یاری خداوند شرایطی در این دوره به‌وجود آمد که فضا را به سمت احترام و ارتباط متقابل سوق داد. اکنون به مقدار زیاد این اعتماد پدید آمده که اهالی نشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منزله پیکره وسیعی هستند که به دنبال حل مشکلات مشترک‌شان می‌گردند.
 
* اقتصاد نشر یکی از دغدغه‌های مهم است/ اقتصاد نشر به شوک‌هایی نیاز دارد تا از حالت احتضار خارج شود
 
این مقام مسئول در وزارت ارشاد خاطر نشان کرد: اقتصاد نشر یکی از دغدغه‌های مهم این عرصه است. البته صنایع مختلف کشور در شرایط پساتحریم به‌سر می‌برند، اما شرایط نشر شرایط مضاعفی است. در صنعت نشر شوک‌های متعددی در فاصله‌های کوتاه به وجود آمده است؛ یارانه کاغذ قطع شد، بودجه دولتی عرصه نشر نه تنها رشد نکرد بلکه در شرایط ثبات و در برخی موارد از سال‌ها چه در بحث اعتبار و چه در بحث تخصیص، حتی کمتر نیز شد.
 
معاون فرهنگی ارشاد در ادامه ضمن اشاره به اینکه اقتصاد نشر با رکود مضاعف مواجه است، ابراز داشت: جالب است بدانید که این رکود همراه است با محدود بودن گردش مالی صنعت نشر و طولانی‌مدت بودن گردش سرمایه آن. بنابراین اقتصاد نشر به شوک‌هایی نیاز دارد تا از حالت احتضار خارج شود و حضور آقای صالحی امیری سرعت‌بخش بسیاری از امور خواهد بود.
 
* تهیه سند بهبود توسعه کسب و کار/ هزینه های سربالایی صنعت نشر کاهش یابد
 
وی ضمن اشاره به تهیه سند بهبود توسعه کسب و کار توضیح داد: در این دوره در برخی حوزه‌ها اقداماتی انجام شده است که از جمله می‌توان به تهیه سند بهبود توسعه کسب و کار اشاره کرد. اما چند حوزه نیاز به کارهای جدید دارند؛ به‌طور مثال باید هزینه‌های سربالایی صنعت نشر کاهش پیدا کند.
 
وی علاوه بر کاهش هزینه ها خاطر نشان کرد: حوزه مدیریت منابع موجود مالی و افزایش منابع مالی در حوزه نشر، از نکات بسیار مهم است. همچنین حوزه تسهیلات بانکی باید به کمک این عرصه بیاید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت در این عرصه‌ها به خوبی ورود پیدا کرده است.
 
* از امنیت نشر تا اقتصاد نشر
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امنیت نشر از دیگر مسائل این حوزه است و مشابه اقتصاد نشر با اهمیت است. ما در حوزه صدور مجوزها اقداماتی انجام داده‌ایم از جمله این‌که هیأت نظارت شکل گرفته و برخوردهای سلیقه‌ای کاهش پیدا کرده‌اند و مسیر ارائه مجوزها شفاف‌تر شده‌اند. اما در عین حال هنوز در حوزه امنیت نشر تا رسیدن به قله فاصله قابل‌توجهی داریم.
 
* در حوزه کاهش حداکثری اعمال سلیقه‌ها و رفع برخی از مشکلات قانونی نیازمند کارهای جدیدی هستیم
 
صالحی بیان کرد: در حوزه اهدای مجوزها به نشر، تشکیل هیأت نظارت به ما کمک زیادی کرد و ساختار نظارت شکل قابل توجهی پیدا کرد. گرچه در این عرصه هم اهالی قلم و هم اهالی نشر شرایط رو به جلویی را تجربه می‌کنند، اما در حوزه کاهش حداکثری اعمال سلیقه‌ها و رفع برخی از مشکلات قانونی نیازمند کارهای جدیدی هستیم.
 
وی با تاکید بر اینکه موضوع قاچاق کتاب، بحث امنیت نشر را مختل کرده تصریح کرد: در این حوزه کمیته مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ناجا اقدام‌های رو به جلویی داشته است که در آینده نزدیک شاهد آن‌ها خواهیم بود.
 
* اعطای توکن به 5 هزار ناشر
 
معاون فرهنگی ارشاد در ادامه با بیان اینکه حوزه برون‌سپاری نشر از دیگر موارد مورد تاکید است، افزود: چه در تهران و در کشور در 10 روز آینده تحولی حادث می شود و حدود 5 هزار ناشر به شیوه الکترونیک «توکن» موفق به اخذ مجوز کتاب خواهند شد.
 
صالحی افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از دیگر دغدغه های حوزه نشر است. در حوزه کتاب نیاز داریم کشش کتابخوانی ارتقا پیدا کند. در طول این سه سال، پاره‌ای از طرح‌ها به حوزه کشش خرید و هم بحث کتابخوانی مربوط می‌شدند. از جمله این طرح ها می‌توان به عیدانه کتاب، تابستانه کتاب، پاییزه کتاب، پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و جشنواره مروجان کتابخوانی و همچنین باشگاه‌ کتابخوانی کودک و نوجوان اشاره کرد.
 
وی اظهار کرد: دغدغه دیگر حوزه نشر، دیپلماسی فرهنگ نشر است و این‌که فرهنگ مکتوب ما در عرصه جهانی دیده شود و ذخایر و تلاش‌های جاری ما در عرصه فرهنگ مکتوب در جغرافیای ایران محدود نشود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابرانی ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    شوک را ول کن. اول با ادم های صالح و معتقد شروع کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس