رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش دادند، یک بمب‌گذار انتحاری به مسجدی متعلق به شیعیان در شهر کابل پایتخت این کشور حمله کرد که در اثر آن دست کم ۲۷ تن کشته و ۳۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 به گزارش مشرق، شماری از عزاداران اربعین حسینی نزدیک ظهر امروز (دوشنبه) در مسجد «باقر العلوم» واقع در منطقه 6 شهر کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفتند.

* زمانی که عزاداران در مراسم اربعین حسینی حضور داشتند، یک عامل انتحاری بین آنها حضور یافته و پس از انفجار مواد منفجره،سبب شهادت و زخمی‌شدن ده‌ها عزادار حسینی شد.

* برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که در نتیجه این انفجار دست‌کم 50 نفر کشته و زخمی شده است، اما این آماری است که تاکنون هیچ مقام دولتی آن را تأیید یا تکذیب نکرده است.

* «اسماعیل کاووسی» مسئول مطبوعات وزارت بهداشت افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، اعلام کرد: آمار تلفات این انفجار تاکنون مشخص نشده است.

وی افزود: تا دقایقی پیش(دقایقی بعد از حادثه) تنها 10 کشته و 17 زخمی به بیمارستان‌های دولتی کابل منتقل شده‌اند و احتمالاً برخی زخمی‌ها به بیمارستان‌های شخصی نیز انتقال یافته‌اند.

* در همین حال گروه طالبان افغانستان ضمن محکومیت شدید این حمله انتحاری، هرگونه دخالت افراد وابسته به خود در این انفجار را به شدت تکذیب کرد.

* در این حادثه تعداد زیادی کودک نیز به شهادت رسیدند.

 حمله انتحاری به مسجد شیعیان کابل/ 62 شهید و زخمی +عکس

* «فرهاد ابرار» خبرنگار تلویزیون 24 افغانستان نیز در خبری اعلام کرد که در این حادثه تاکنون 30 عزادار شهید و بیش از 40 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

* همچنین تلویزیون طلوع نیز در خبری اعلام کرد که در این حادثه 27 نفر کشته و 35 تن دیگر زخمی شده‌اند.

* پیش تر نیز در جریان حمله به «کارته سخی» در شب عاشورای حسینی نیز این گروه حمله به شیعیان افغانستان را محکوم کرده بود. مسئولیت آن حادثه را نیز داعش بر عهده گرفته بود.

* حامد کرزى رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز حمله تروریستى به عزاداران مراسم اربعین در مسجد باقرالعلوم را که سبب شهادت و زخمی شدن شماری گردید، به شدیدترین الفاظ تقبیح کرد و این عمل نابخشودنى و دور از انسانیت را کار دشمنان افغانستان و خلاف تمام موازین و ارزش هاى اسلامى و بشرى خواند.جزئیات بیشتر

* محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان نیز حمله وحشیانه علیه نمازگزاران و عبادت‌کنندگان در مسجد باقرالعلوم را به شدیدترین الفاظ تقبیح کرد.

* رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، به‌همه مسئولین بهداشت کشورش دستور داده‌ تا جهت مداوای زخمی‌های این حادثه و کمک به‌تمام آسیب‌دیدگان از هیچ‌ نوع تلاشی دریغ نورزند.جزئیات بیشتر

* عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان نیز در پیامی اعلام کرد: با ابراز تاسف فراوان بار دیگر تروریست‌های جنایتکار و انسان ستیز برخلاف ارزش‌های اسلامی و انسانی، بدون در نظر داشت حرمت و قداست خانه خدا (ج) با انجام حمله انتحاری در حوزه ششم امنیتی در مسجد باقر العلوم؛ شماری از هم‌وطنان بی‌گناه ما را شهید و زخمی کرده‌اند.
عبدالله همچنین تأکید کرد این اقدام فجیعانه و وحشیانه‌ گروه‌های تروریستی در امن‌ترین و مقدس‌ترین مکان دینی به منظور هدف قراردادن مسلمانان اوج بی‌رحمی، شقاوت و جهالت آنان را نشان می‌دهد که در هیچ دین و قانونی توجیه و منطق ندارد. این جنایت را گروه‌های تروریستی انجام می دهند که به هیچ دین و مذهب، قوم و تبار و ارزش و قانونی خاص وابسته نیستند. جزئیات بیشتر
 
{$sepehr_media_1863651_400_300}

* روزنامه انگلیسی دیلی میل و سایت خبری بی‌بی‌سی نیز در خبری اعلام کردند که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با رد هرنوع مسئولیت این حادثه، اعلام کرد: این گروه به هیچ عنوان به مساجد حمله نمی‌کند و ما این عمل را محکوم می‌کنیم.

* سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای حمله به عزاداران حسینی و شیعیان افغانستان در مسجد باقرالعلوم شهر کابل را محکوم کرد و آن‌را یک جنایت وحشتناک توصیف نمود.

* رئیس جمعیت اسلامی و وزیر خارجه افغانستان حمله تروریستی به عزاداران حسینی را محکوم کرد.

صلاح‌الدین ربانی تأکید کرد: حمله انتحاری در مسجد باقرالعلوم شهر کابل و به شهادت رساندن غیرنظامیان مشمول کودکان و زنان، اوج قساوت دشمنان مردم افغانستان را بار دیگر به نمایش گذاشت. ضمن محکوم کردن این حمله خونین انتحاری، به زخمی‌ها شفای عاجل و به بازماندگان شهداء صبر و شکیبایی از بارگاه خداوند جل جلاله استدعا دارم.

* بنیاد احمد شاه مسعود نیز حمله تروریستی به مراسم اربعین حسینی را محکوم کرد.

در این پیام آمده است: جنایت تکاندهنده امروز در مکان مقدسی بنام مدرسه باقر العلوم آژیر خطریست برای همه مردم افغانستان. نیک می‌دانیم که دولت در جایگاه مسئول حفظ جان و مال مردم، با این نابسامانی، سیاست بازی، ندانم کاری و نفاق افگنی نمی‌تواند در مقابل آمد آمد جعبه سیاه ترور، وحشت و جنایت بیاستد و مردم و کشور را امن سازد. چه بسا که عمال نفوذی، ستون پنجمی ها، سیاست گذاری های انحصاری، وابستگی ها و نمایش های پوپولیستی، هریک در نفس خود می‌تواند باعث تراژیدی های کشور باشند.

* سفارت آمریکا حمله به عزاداران حسینی در کابل را محکوم کرد

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: ما حمله امروز بر مسجد باقرالعلوم در کابل که نمازگزاران را مورد هدف قرار داد، شدیداً محکوم می‌کنیم و عمیق‌ترین مراتب تسلیت خود را به فامیل‌ها و وابستگان قربانیان این حادثه المناک اظهار نموده و برای مجروحین شفای عاجل آرزو می‌نمائیم.

«بصیر مجاهد» سخنگوی فرمانده پلیس کابل به خبرنگار فارس گفت: آخرین آمار حاکیست که 25 نفر در این حادثه شهید و 37 نفر زخمی شدند. 12 نفر از زخمی‌شدگان به طور سطحی مداوا شده و مرخص شدند و سایر زخمی‌ها در بیمارستان استقلال کابل تحت مداوا قرار گرفته اند.
{$sepehr_album_46956}
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    ای کاش ظالبان را به رسمیت شناخته بودیم. آنها کاری به کار شیعیان نداشتند و اتفاقا امنیت عزاداری ها را هم تامین می کردند.
  • جاوید فیضی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    ان شاءالله در آینده انتقام خواهیم گرفت من یک افغانی هستم و این عمل رو محکوم میکنم خدا لعنت شون کنه
  • مهدی ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    طالبان فقط چون در مسجد بوده محکوم کرده... اگر به جای مسجد،‌حسینیه بود مطمئن باش محکوم که نمیکرد هیچ! تایید هم میکرد.
  • حسین ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    چقدر بی اطلاع هستی !زمان طالبان به کل عزاداری محرم ممنوع بود.
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    به مهدی خیر. طالبان با داعش فرق دارد. زمانی که طالبان در حکومت بود هیچ آسیبی به حسینیه ها نرساند. شیعیان قندهار به من گفتند حتی در دوره طالبان عزاداری علنی در شهر با اکثریت قاطع سنی برگزار می کردند و امنیتشان کاملا حفظ می شد.
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
    0 0
    خیر. در خود قندهار پایتخت طالبان عزاداری همه ساله برگزار می شد. ایضا در بامیان و هرات و مزار شریف و مناطق دیگر. طالبان هر چند خودشان اعتقادات وهابی داشتند اما نسبت به شیعه سختگیری نمی کردند. اتفاقا مشکل زمانی پیش آمد که آمریکاییها وارد افغانستان شدند و بعد ماجرای مشکوک درگیری هرات و کشته و مجروح شدن عزاداران حسینی رخ داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس