رسانه آمریکایی به نقل از سخنگوی طالبان مدعی شد که شورای رهبری طالبان پس از پیشرفت‌های جنگی اخیر این گروه و تصرف اراضی وسیعی در افغانستان از پاکستان به افغانستان نقل مکان کرده است.

 به گزارش مشرق، به نقل از «نیویورک‌تایمز»، رهبر طالبان افغانستان به همراه هیئت رهبری این گروه، با حضور در افغانستان درصدد تحکیم مواضع طالبان در این کشور است.

در صورتیکه این گزارش تایید شود؛ این نشانه‌ای از اعتماد به نفس طالبان در جنگ با دولت افغانستان و تلاش برای فاصله گرفتن از پاکستان محسوب خواهد شد.

این در حالی است که رهبران طالبان معمولا در شهرهای کوئته، کراچی و پشاور در پاکستان به سر می‌برند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان چند ماه قبل نیز اعلام کرده بود که شورای رهبری کویته طالبان و رهبران این گروه از پاکستان به افغانستان نقل مکان داده اند ولی از ارائه جزئیات در مورد موقعیت آنها خودداری کرد.

یک مقام طالبان که نمی‌خواهد هوئتش افشا گردد به نیویورک تایمز گفت شورای رهبری طالبان به ولایت جنوبی هلمند در افغانستان نقل مکان کرده است.

برخی از منابع در طالبان می‌گویند کمیسیون‌های جلب‌وجذب، ارشاد و دادگستری گروه طالبان نیز به ولایت‌های جنوبی افغانستان نقل مکان داده اند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این موضوع گفته است که ما هنوز نمی‌تواند گزارشات انتقال رهبران طالبان به افغانستان را تائید کند.

«هارون چخانسوری» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که گزارشات اطلاعاتی ما هنوز هم نشان نداه است که شورای رهبری طالبان به افغانستان نقل مکان کرده باشد اما هنوز هم ما عقیده داریم که  رهبران گروه طالبان در بیرون از افغانستان به سر می برند و از انجا به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

«فرانزمیشل میل‌بین» سفیر اتحادیه اروپا در کابل نیز معتقد است که حضور دائمی طالبان در افغانستان پیامی را می‌رساند مبنی بر اینکه طالبان به قدری قدرتمند شده اند که دولت افغانستان دیگر نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد.

وی اظهار داشت که گزارشات اخیر از انتقال رهبران این گروه به افغانستان را نمی‌تواند تائید کند اما افزود بخشی از طالبان نمی‌خواهند تحت فشار مستقیم پاکستان باشند و تلاش دارند تا استقلال بیشتری را به دست آورند.

شورای رهبری طالبان 16 عضو دارد که فعالیت‌های روزانه این گروه، تغییر استراتیژی و راهبرد این گروه را رهبر یمی‌کند.

یک مقام طالبان که نخواست اسمش فاش شود گفت ملا هبت‌الله رهبر طالبان در مدیریت فعالیت‌های روزانه این گروه نقشی ندارد.

این در حالی است که سال 2016 میلادی خونین ترین سال برای نیروهای امنیتی افغان از سال 2001 میلادی محسوب می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس