کد خبر 657262
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۵

در کمال ناباوری و تاسف فراوان شاهد هستیم که پروژه شیعه کشی امسال نیز در تقویم دژخیمان نیجریه گنجانده شده و بار دیگر تراژدی زاریا تکرار شده است.

به گزارش مشرق، اسماعیل طزری- بعد از سرکوب شیعیان زاریا در سال گذشته که با شهادت بیش از هزار نفر از طرفداران شیخ زاکزاکی و دستگیری وی همراه بود چنین به نظر می رسید که دولت نیجریه تحت فشارهای بین المللی و سازمانهای طرفدار حقوق بشر ضمن آزاد کردن زاکزاکی و همسرش فشار بر شیعیان این کشور را کاهش دهد ، اما در کمال ناباوری و تاسف فراوان شاهد هستیم که پروژه شیعه کشی امسال نیز در تقویم دژخیمان نیجریه گنجانده شده و بار دیگر تراژدی زاریا  تکرار شده است و به نظر می رسد دولت نیجریه  سرکوب شیعیان را جزو الویت های خود قرار داده است.

نگاهی به وضعیت سیاسی اجتماعی نیجریه

ترکیب جمعیتی نیجریه  به گونه ای است که بیش از 60 درصد آن را مسلمانان و کمتر از 40 درصد بقیه را مسیحیان تشکیل می دهند با این وجود مانند بسیاری از کشورهای افریقایی که مسیحیان  اقلیتی  قدرت را در اختیار دارند ، لابی مسیحیت وابسته به کشورهای غربی حاکم بر این کشور است . بر اساس یک قانون نانوشته یک بار رییس جمهور از مسلمانان و بار دیگر از مسیحیان انتخاب می شود ، بعد از پایان یافتن حکومت نظامیان بر این کشور در سال 1999 (اولسکون اوباساجو) مسیحی و ژنرال بازنشسته ارتش با رای مردم به قدرت رسید ، در آن زمان وضعیت اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی نیجریه بسیار متشنج بود و اقوام و قبایل مختلف اعم مسیحی و مسلمان  هر روز با یکدیگر بر سر مسایل مختلف درگیر می شدند ، طی این درگیری ها که بیشتر در چهار سال اول حکومت اوباسانجو به وقوع پیوست حدود 50 هزار نفر کشته شدند .

حکومت 8 ساله اوباسانجو بهترین زمان برای شیخ زاکزاکی بود تا با استفاده از وضعیت موجود بر تعداد شیعیان این کشور بیفزاید ، شیخ با استفاده از کشمکش های داخلی نیجریه موفق شد تا جمعیت شیعیان را از چند صد هزار نفر به بیش از 5 میلیون نفر افزایش دهد . بعد از کنار رفتن اوباسانجو نوبت به نماینده مسلمانان رسید و عمر یارادوا به مقام ریاست جمهوری رسید . یارادوا مردی ناخوش احوال بود و فقط 18 ماه در راس قدرت قرار داشت و سپس فوت کرد ، دوران حکومت او هم زمان مناسبی برای فعالیتهای شیخ زاکزاکی بود که وی حداکثر استفاده را از این وضعیت کرد و جمعیت شیعیان را به بیش از 5/5 میلیون نفر رساند با مرگ یارادوا چنین به نظر می رسید که بار دیگر یک مسلمان به قدرت برسد زیرا دوره حکومت وی به پایان نرسیده بود اما لابی قدرتمند مسیحی  این اجازه را به مسلمانان نداد و گودلاک جاناتان در 9 فوریه 2010 به عنوان رییس جمهور جدید نیجریه سوگند یاد کرد .در دوران ریاست جمهوری جاناتان روابط نیجریه با آمریکا سیر صعودی به خود گرفت به طوریکه آمریکا به بزرگترین خریدار نفت این کشور تبدیل شد ، در کنار روابط  اقتصادی ، روابط سیاسی و نظامی امنیتی نیز تا بالاترین سطوح افزایش یافت و آموزش و تسلیح ارتش نیجریه که بزرگترین و خشن ترین ارتش افریقاست در دستور کار پنتاگون قرار گرفت . آمریکا قصد داشت با آموزش افسران و ژنرالهای نیجریه ضمن نفوذ در بدنه ارتش به نوعی آنها را از سیاست دور کرده و دمکراسی مورد نظر خود را در بر این کشور دیکته کند .، در کنار نفوذ آمریکا ، رژیم صهیونیستی نیز در دوران جاناتان نفوذ زیادی در نیجریه پیدا کرد تا جاییکه جاناتان در اکتبر 2013 در راس یک هیات بلند پایه سیاسی، اقتصادی و امنیتی عازم تل آویو شد و با بسیاری از مقامات سیاسی و امنیتی اسراییل دیدار و گفتگو کرد . وی در دیدار با شیمون پرز از تلاشهای اسراییل جهت افزایش همکاری و مساعدت در زمینه جلوگیری از حملات تروریستی در نیجریه تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت : مبارزه با تهدیدات تروریستی یک چالش است که مادر جهت افزایش همکاری با تمام کشورهای صلح دوست جهان خواهان کمک به پایان دادن این حملات و تهدیدات می باشیم .

وی گفت شکی نیست که اسراییل تا کنون در مبارزه با تروریسم چندین دهه تجربه دارد و نیجریه می تواند به طور فوق العاده ای از این تجربیات استفاده نماید . من به دنبال همکاری با  اسراییل هستم تا برای مقابله با تهدیدات امنیتی که برخی از گروه های تروریستی که در حال حاضر کشورمبا آن مواجه است ، ما را یاری نماید .

جاناتان در دیدار با (موشه یعلون) وزیر دفاع رژیم صهیونیستی بار دیگر لزوم آموزش و تجهیز ارتش نیجریه را مطرح  کرد وی سپس با نتیانیاهو نخست وزیر اسراییل که به او گفت یک ایران مسلح به سلاح هسته ای تهدیدی برای افریقا و جهان است دیدار کرد .

پر واضح است که در این دیدارها با توجه به افزایش چشمگیر شیعیان در نیجریه از جمله درخواستهای مقامات رژیم صهیونیستی از جاناتان سرکوب شیعیان بوده است .

در دوران چهار ساله حکومت جاناتان وضعیت شیعیان با دوره های قبلی بسیار تغییر کرد و نیروهای امنیتی و پلیس فعالیتهای جنبش اسلامی را به شدت تحت نظر داشتند ، ارتباطات مجازی شیعیان نیجریه با شیعیان کشورهای خاورمیانه از جمله ایران ، عراق و لبنان دولت این کشور را بر آن داشت تا جهت کنترل این ارتباطات دست به دامان رژیم صهیونیستی شود . در اواخر سال 2012 دولت نیجریه با زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان خود مخفیانه تحت عنوان جمع آوری اطلاعات برای امنیت بیشتر قراردادی با شرکت صهیوینستی البیت سیستم منعقد کرد تا این شرکت مخابراتی صهیونیست تمامی ایمیل های ارسالی و دریافتی از نیجریه به کشورهای ایران ، عراق ، لبنان و سایر کشورهای خاورمیانه را رصد کرده و از مضمون آنها اطلاع یابد ، به دنبال امضای این قرار داد خبر چند مورد دستگیری شیعیان و نزدیکان شیخ رسانه ای شد از جمله سرتیم حفاظت شیخ زاکزاکی که برای سفر تفریحی به لبنان رفته بود به هنگام مراجعت در فرودگاه نیجریه دستگیر شد که تا به امروز هیچ رد و نشانه ای از وی به دست نیامده است .

این دستگیری ها نشانه  از آن داشت که دولت نیجریه برای شیعیان این کشور خواب آشفته ای دیده و شیعیان می بایست تمهیدات لازم را در این زمینه در نظر می گرفتند که این اتفاق نیفتاد.

با روی کار آمدن( محمد بوهاری ) مسلمان چنین به نظر می رسید که جو امنیتی حاکم بر فضای شهرهای محل سکونت شیعیان شکسته شده و شیخ می تواند مانند قبل براحتی به نشر و گسترش شیعه بپردازد اما وقایع روز قدس سال 2015 نشان داد که تصمیم دولت برای سرکوب شیعیان غیر قابل تغییر است .

در جریان روز قدس سال 2015 که با تظاهرات میلیونی شیعیان همراه بود ، ارتش برای اولین بار سعی در پراکنده کردن شیعیان را داشت که با مقاومت آنان همراه شد ، در ادامه و در اثر درگیری بین دو طرف حدود 50 تن از شیعیان از جمله علی ، احمد و حمید سه تن از فرزندان شیخ زاکزاکی به ضرب گلوله نظامیان به شهادت رسیدن طبق بررسی های بعمل آمده نوع گلوله های شلیک شده اسراییلی بودن آنها را ثابت می کرد .

با شکست عربستان در سرکوب مردم بی دفاع  و مظلوم یمن دژخیم سعودی نیز به صف دشمنان جنبش اسلامی نیجریه پیوست ، هرچند پیشتر این رژیم حمایت  خود را از سرکوب شیعیان در سراسر جهان اعلام کرده بود .

بعد از سرکوب شیعان در روز قدس ، رهبران جنبش اسلامی به این نتیجه رسیدن تا با کاهش فعالیت های تبلیغی آشکار به نوعی التهاب ایجاد شده با دولت را کاهش دهند اما دولت نیجریه که از حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان و رژیم صهیونیستی برخوردار شده بود خللی در تصمیم خود مبنی بر سکوب شیعیان و از هم پاشیدن شیرازه جنبش اسلامی وارد نکرده و در فاصله زمانی کمتر از شش ماه حادثه عظیم زاریا را خلق کرد ، در این حادثه که در روز 21 آبان 1394 ( 21 دسامبر 2015) رخ داد ، بر اثر حمله ارتش نیجریه به اجتماع شیعیان در شهر زاریا بیش از 1000  نفر شهید ، صدها نفر زخمی و دهها زن و دختر نیز ناپدید شدند . در این حمله ددمنشانه که با توجیه ارتش مبنی بر حمله شیعیان به نظامیان این کشور همراه بود ، چندین تن از اعضای ارشد جنبش اسلامی از جمله شیخ محمد توره ( معاون) و دکتر مصطفی سعید (پزشک معالج زاکزاکی ) ، ابراهیم عثمان از نزدیکان شیخ و جمی گلیما از مریدان وی به طرز فجیعی به شهادت رسیدند ، اما این همه ماجرا نبود ارتش در اقدامی وحشیانه تر و با توجیه این که شیخ برای ساخت حسینیه بقیه الله مجوزهای لازم را از دولت نگرفته ، اقدام به تخریب کامل این بنا کرد ، در ادامه ارتش با گلوله باران کردن منزل شیخ و حمله به آن ضمن به شهادت رساندن دو پسر دیگر شیخ ،وی و همسرش را به شدت مضروب و سپس دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کرد ، ارتش نیجریه برای تخریب روحیه شیعیان ، اجساد مطهر شهدا را جمع آوری کرده و در اقدامی غیر انسانی اقدام به دفن دسته جمعی آنها در مکان نامعلومی کرد .

از فردای آن روز دستگیری ، شکنجه و ارعاب شیعیان و دوستداران شیخ زاکزاکی در دستور کار نیروهای  ارتش نیجریه قرار گرفت ، طبق اخبار رسیده نظامیان در بین جاده های مناطق شمالی نیجریه اقدام به توقف اتوبوس ها و پیاده کردن مسافران و تفتیش وسایل آنها از جمله موبایل ها می کردند و چنانچه تصویر شیخ و یا حضرت امام خامنه ای را در موبایلی می دیدند آن فرد را دستگیر و به زندان می فرستادند .

دولت نیجریه در اقدامی هماهنگ جهت کنترل وضعیت شیعیان تمامی شبکه های اجتماعی  در مناطق شمالی نیجریه را قطع کرد تا سازمانها و نهادهای حقوق بشر نتوانند از وضعیت شیعیان با خبر شوند ، نکته قابل توجه در نوع برخورد ارتش نسبت به شیعیان در به شهادت رساندن ، نوع سلاح های استفاده شده ، تخریب حسینیه بقیه الله ، دستگیری شیخ و همسرش ، ناپدید شدن تعدادی از زنان و دختران شیعیان ، جمع آوری اجساد و ایجاد گورهای دسته جمعی نشان می دهد که شباهت زیادی بین رفتار ارتش اسراییل در مناطق اشغالی و ارتش نیجریه وجود دارد و این موضوع تحت آموزش قرار داشتن نیروهای نظامی این کشور توسط کارشناسان موساد را به اثبات می رساند .

 بعد از سرکوب شدید شیعیان در زاریا دولت نیجریه  تا مدتها از سفر شهروندان این کشور به ایران جلوگیری کرد و همچنین چنانچه خانوادهای دانشجویان و طلاب نیجریه ای مشغول به تحصیل در ایران با فرزندان خود در ایران تماس تلفنی می گرفتند به سرعت به سازمان امنیت فراخوانده شده و تحت بازجویی شدید قرار می گرفتند ،از سوی دیگر با ارسال ایمیل های تهدید آمیز به دانشجویان و طلاب مشغول به تحصیل در ایران  به آنها اعلام می شد در صورت مراجعه به نیجریه تحت بازجویی سازمان امنیت قرار خواهند گرفت . این موارد در کل باعث شد تا طی یک سال گذشته شیعیان در سخت ترین شرایط به سر ببرند ، با فراسیدن محرم سال جاری شور دیگری بین شیعیان ایجاد شده بود که به  نوعی الگو برداری از حرکت اباعبدالله در روز عاشورا بود ، هرچند مراسمات عزاداری تحت شدید ترین تدابیر امنیتی در روزهای نخستین محرم و در آرامش نسبی برگزار شد اما بار دیگر خوی وحشی پلیس نیجریه دامن شیعیان مظلوم و بی دفاع را گرفت و در شب تاسوعای حسینی با حمله پلیس در شهر فونتوا در ایالت کادونا بار دیگر دهها تن از شیعان در خون خود غلتیدند . با انتشار این خبر روز عاشورا شیعیان بار دیگر برای عزاداری و اعلام انزجار خود از دولت این کشور به خیابانها ریختند که متاسفانه بار دیگر آماج رگبار مسلسل های ارتش نیجریه قرار گرفته و حدود 20 نفر دیگر به شهادت رسیدند .

بعد از گذشت تقربیا یک ماه از  تاسوعا و عاشورای حسینی و در آستانه اربعین ارتش به سوی شیعیانی که قصد داشتند مراسم عزاداری اربعین را در مسیر (کانو ) و (زاریا) برگزار کنند آتش گشود و بیش از 100 نفر را به شهادت رساند ، نکته مهم تر این که اخیرا گروهک تروریستی بوکوحرام نیز که توسط عمال سعودی تغذیه می شود حملات انتحاری متعددی علیه شیعیان انجام داده و دهها نفر را شهید کرده است .

فرجام سخن

جمعیت شیعیان نیجریه که بزرگترین جمعیت شیعه در افریقا و به خمینیون معروف هستند طی یک دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و از یک جمعیت چند صد هزار نفری به جامعه ای 8 میلیون نفری تبدیل شده اند ، پر واضح است دشمنان  جمهوری اسلامی ایران و در راس آن استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار، و رژیم سفاک سعودی هرگز حاضر نخواهد شد تا ایرانی دیگر در غرب افریقا ایجاد شود از اینرو طی یک سال گذشته و با تزریق میلیارد ها دلار به دولت فاسد نیجریه که جزو فاسد ترین دولتهای جهان می باشد سعی کرده اند تا از رشد این درخت تناور در افریقا جلوگیری کنند اما وجود مکتب تشیع که برگرفته از عاشوراست این خیال آنها نقش بر آب خواهد کرد .

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • میترا ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    0 0
    براستی اگر چنین است پس چرا دولت ایران کاری برای شیعیان نیجریه نمی کند ما فقط بلدیم بریم با هاشون قرار داد تجاری ببندیم چرا دولت آقای روحانی سکوت کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس